InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gouden en zilveren tientjes kopen en verkopen

Gouden en zilveren tientjes kopen en verkopen

Gouden en zilveren tientjes kopen en verkopen Het gouden tientje werd van 1818 tot 1919 geslagen. Er zijn nog steeds veel verzamelaars en handelaren die het tientje kopen en verkopen. De munt was eerst aan de dubbele standaard en later aan de gouden standaard gekoppeld. Het zilveren tientje werd in 1970 uitgegeven. Het werd vooral gebruikt als herdenkingsmunt om bepaalde gebeurtenissen, zoals de bevrijding, te herdenken. In de geschiedenis van het Nederlandse muntstelsel is er twee keer een munt geweest die de waarde had van tien gulden. Dit waren het gouden en zilveren tientje. De munten zijn tegenwoordig vooral waardevol voor verzamelaars. Er zijn van beide munten verschillende versies geslagen en in verschillende tijdsperiode. Sommige van deze munten zijn zeer zeldzaam en hebben daarom tegenwoordig een grotere waarde dan andere munten. Het gouden tientje was echt in gebruik als betaalmiddel. Het zilveren tientje kan weliswaar worden gebruikt als betaalmiddel, maar werd toch vooral geslagen als herinneringsobject voor bij bepaalde gebeurtenissen.

Gouden tientje

Het eerste gouden tientje werd aanvankelijk onder de dubbele standaard geslagen. Deze standaard werd tot 1842 aangehouden. Daarna werd deze standaard losgelaten en verdween ook het gouden tientje voorlopig uit het betalingsverkeer. In 1872 werd het gouden tientje opnieuw ingevoerd. Dit was rond dezelfde tijd dat de gouden standaard ook weer werd ingevuld. De waarde van de munt steeg en daalde mee met de goudprijs. De intrinsieke waarde was dus gelijk aan de nominale waarde. Tijdens de regeringsperiode van Wilhelmina, in 1912, werden er ook gouden vijfjes geslagen. Het meest zeldzame gouden tientje is het gouden tientje uit 1892. In dat jaar zijn maar 61 tientjes geslagen. Zij hebben een hoge waard, maar komen nauwelijks nog op de markt. De laatste gouden tientjes werden 1933 geslagen. In 1936 werd de papieren standaard ingevoerd en sindsdien is het gouden tientje ook geen officieel betaalmiddel meer. Het is vooral een munt die onder verzamelaars wordt verhandeld.

Zilveren tientje

Het zilveren tientje werd in 1970 geïntroduceerd. Het wordt incidenteel geslagen, bijvoorbeeld ten tijde van een jubileum. De eerste twee munten werden geslagen om het 25-jarige bestaan van de bevrijding te gedenken en het vijfentwintig jarig bestaan van de regering van koningin Juliana. Latere munten werden geslagen om het 50-jarig bestaan van de Benelux, de 350e geboortedag van Hugo de Groot, het 50-jarig bestaan van het Marshallplan en de komst van het nieuwe millennium te gedenken. Het zilveren tientje gold tot de komst van de euro als wettig betaalmiddel. De waarde van het zilver dat in de munt zat lag wel lager dan de tien gulden die de munt waard was. De munt had de grote van een rijksdaalder. Ook hier werd de munt vaak aan de circulatie onttrokken door verzamelaars.

Gouden en zilveren tientje kopen en verkopen

Er is nog steeds een handel gaande in gouden en zilveren tientjes. De munt kan op verschillende plaatsen worden gekocht. De waarde is mede afhankelijk van het feit in welk jaar een bepaalde munt is geslagen. Vooral de gouden tientjes die in 1897 en 1912 zijn geslagen zijn veel geld waard. Voor de rest van de gouden tientjes geldt dat ze niet veel meer waard zijn dan de actuele goudprijs. U moet dus niet verwachten om daar nog heel veel geld voor te zullen krijgen. Het is alleen de moeite waard om gouden tientjes te verkopen wanneer u een hele verzameling heeft. Dan is het gouden tientje door de grote oplage nog behoorlijk wat waard. U kunt deze dan aan andere verzamelaars, op een muntenbeurs of op het internet verkopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gouden en zilveren tientjes kopen en verkopen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Gouden munten
Schrijf mee!