InfoNu.nl > Financieel > Geld > Baby op komst, wat verandert er financieel?

Baby op komst, wat verandert er financieel?

Baby op komst, wat verandert er financieel? De komst van uw eerste kind brengt hoge kosten met zich mee. Deze kosten worden niet alleen veroorzaakt door de uitgaven die verricht moeten worden, maar ook door minder inkomsten doordat de ouders niet meer fulltime gaan werken. De eerste jaren zijn de kosten hoog, maar iedere levensfase van een kind is kostbaar, doordat er steeds andere kosten zich aandienen. Een baby is duur, maar zodra ze groter worden, brengen ze weer andere kosten met zich mee. Het eerste levensjaar van het kind is vaak een kostbare periode door de overgang van een tweepersoons gezin, naar een gezin met drie personen. Het kindje eet nog niet met de pot mee, en brengt een aantal extra kosten met zich mee. In dit artikel treft u de redenen aan waardoor het eerste jaar een duur jaar gaat worden, bij het krijgen van het eerste kindje.

Lagere inkomsten

Tot het moment dat partners een kindje krijgen, zullen beide partners vaak fulltime aan het werk zijn. Het uitgavenpatroon zal hierop worden gericht en een groot deel van de inkomsten, zal ook werkelijk maandelijks uitgegeven worden. Zodra het eerste kindje geboren is, zal er over het algemeen voor gekozen worden dat één of beide partners minder uren gaan werken. Naast het feit dat er extra kosten aan zitten te komen, zullen de inkomsten dalen.

Minder werken, of hoge kosten van kinderopvang

Voor de dagen dat beide ouders aan het werk zijn, zal er opvang geregeld moeten worden. Niet in alle gevallen is het mogelijk om de grootouders met de zorg te belasten. De kosten voor het opvangen van kinderen zijn hoog. Dit geldt voor een periode van vier jaar tot ze naar de basisschool gaan. Vanaf dat moment is er uitsluitend nog maar buitenschoolse opvang noodzakelijk, en zullen de kosten voor de opvang dalen.

Inrichten kinderkamer en de voorbereidingen

Voordat het kindje komt, moeten de ouders nog investeren in een kinderkamer. De hele woning moet daarnaast ook “kinderproof” gaan worden. Dit vergt vaak een investering van honderden euro’s. De kinderkamer kunt u voor een paar honderd euro inrichten, maar in de praktijk vallen de kosten toch vaak hoger uit. Ook moet er baby-uitzet worden gekocht, zoals een badje, kinderwagen en een box. Op Marktplaats kunt u goedkoop nog degelijke tweedehandse spulletjes overnemen. Het zijn namelijk zaken die slechts een korte periode echt gebruikt worden.

Wat kost een kind?

Volgens cijfers van het CBS kost een eerste kind ongeveer 17 procent van het besteedbaar inkomen. Bij twee kinderen, lopen de kosten op naar 26 procent van het inkomen. Een baby neemt hoge kosten met zich mee, maar zodra de kinderen ouder worden, zullen er andere kosten voor in de plaats komen. Voor luiers in het eerste jaar, moet u rekening houden met maandelijkse kosten van € 25. Op het moment dat de kinderen de leeftijd bereiken dat ze naar de middelbare school gaan, brengen ze juist weer extra kosten met zich mee wat betreft de scholing en kleding.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • CBS
  • Nibud.nl

Reageer op het artikel "Baby op komst, wat verandert er financieel?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!