De pensioenopbouw van een zelfstandige ondernemer

De pensioenopbouw van een zelfstandige ondernemer De pensioenopbouw is voor een zelfstandige ondernemer geen eenvoudige zaak. Wel zijn er voor een zelfstandige ondernemer in 2019 en 2020 allerlei aantrekkelijke fiscale oplossingen om aan een goed pensioen te komen. Zo mag u een reservering voor uw pensioen in mindering brengen op de fiscale winst. Maak gebruik van de fiscale voordelen zoals de Fiscale Oudedagsreserve, FOR, om extra pensioen op te bouwen.

Als ondernemer een pensioen opbouwen

In de volksmond praten we over pensioen, wanneer we een oudedagsvoorziening bedoelen, inclusief AOW. Voor de fiscus is er alleen sprake van pensioen bovenop de AOW, wanneer er sprake is van een dienstverband. De zelfstandige ondernemer en freelancer hebben meestal juist geen dienstverband anders dan met zijn bv, maar toch zijn er voor hem allerlei mogelijkheden om het pensioen extra aan te vullen. Meestal, want sommige beroepsgroepen kennen toch een verplichte pensioenregeling.

Verplichte pensioenregelingen

In een aantal gevallen is ook een zelfstandige ondernemer verplicht om zich bij een bepaald pensioenfonds aan te sluiten. Dit geldt bijvoorbeeld voor het notarieel pensioenfonds, de bedrijfspensioenfondsen voor de houthandel, de metaalnijverheid en het schildersbedrijf. Verder zijn er beroepsregelingen voor onder meer:
  • Advocaten;
  • Apothekers;
  • Huisartsen;
  • Medisch specialisten;
  • Dierenartsen;
  • Fysiotherapeuten;
  • Tandartsen.

De Fiscale Oudedagsreserve 2019 en 2020, wat is dat?

Voor veel zelfstandige ondernemers is eigenlijk hun bedrijf ook hun oudedagsreserve. Bedragen worden vaak nog liever weer in de zaak gestopt dan om privéredenen opgemaakt. Daarmee kan het gebeuren dat de ondernemer zijn oudedagsreserve tegelijkertijd ondermijnt. Niemand weet namelijk van te voren hoeveel het bedrijf later aan pensioen kan gaan op leveren. Om aan dit dilemma iets te doen is de Fiscale Oudedagsreserve, FOR, in het leven geroepen. Met de FOR kan een zelfstandige ondernemer van 18 jaar en ouder, en jonger dan 65 jaar, jaarlijks ten laste van zijn winst een oudedagsreserve opbouwen. Over deze FOR wordt de belastingheffing uitgesteld tot het moment dat hij tot uitbetaling komt. Een toevoeging aan de FOR is niet verplicht. En de keuze voor het al of niet toevoegen aan de FOR kan elk jaar weer worden gemaakt. Als u winst maakt kunt u in ongeveer 9,5% van uw winst reserveren voor uw oudedagsreserve. Deze aftrek is gemaximaliseerd tot 8.775 euro per jaar en mag het ondernemingsvermogen niet overstijgen.

De Fiscale Ouderdomsreserve geldt per individu

Het is goed om te weten dat de FOR per individu kan worden opgebouwd. Zowel u als uw partner kunnen dus ieder afzonderlijk een oudedagsreserve opbouwen. Eis is wel dat u beiden door de Belastingdienst als ondernemer moet worden gezien en voldoet aan het uren criterium. Het uren criterium houdt nu nog in dat u minstens 1225 uur per jaar en 50% van uw werktijd in uw onderneming moet werken. Het ziet er naar uit dat het huidige kabinet deze eis binnenkort gaat versoepelen. Als u tot slot deel uitmaakt van maatschap of vennootschap onder firma, tellen bepaalde ondersteunende werkzaamheden qua uren niet mee voor het uren criterium. De Belastingdienst kan u daarover verder informeren.

Slot hoe komt een zelfstandige ondernemer aan een goed pensioen

Een goede pensioenopbouw vergt meestal ook een goed advies. Hebt u geen verplichte pensioenregeling, dan moet u als ondernemer moet daarvoor zelf zorg dragen. U kunt ook kiezen voor een pensioen in eigen beheer, wat ook vele voordelen heeft: u zit aan de knoppen en bent niet afhankelijk van de vraag of een groot anoniem pensioen fonds het goed geregeld heeft. U bent aan zet, draagt zelf het risico en krijgt zelf de vruchten. En daaraan is een ondernemer wel gewend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De pensioenopbouw van een zelfstandige ondernemer"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-09-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Pensioenopbouw
Schrijf mee!