InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Nieuwe kleineondernemersregeling 2020: de btw-aangifte

Nieuwe kleineondernemersregeling 2020: de btw-aangifte

Nieuwe kleineondernemersregeling 2020: de btw-aangifte In 2019 kunt u zich aanmelden voor de nieuwe kleineondernemersregeling 2020. Die nieuwe regeling is een ontheffing en scheelt de kleine ondernemer fors in de administratieve verplichtingen. Waar u in 2018 en 2019 een korting kunt krijgen op de met de Belastingdienst te verrekenen btw, wordt dat in 2020 een btw-vrijstelling. U hoeft dan vanaf 2020 geen btw-aangifte meer te doen. Voor de nieuwe kleineondernemersregeling moet u zich wel op tijd aanmelden.

Wat verandert er met de nieuwe kleineondernemersregeling 2020

De kleineondernemersregeling 2018 en 2019

De kleineondernemersregeling KOR is er voor bedoeld om kleine ondernemingen administratieve lasten uit handen te nemen. In het bijzonder gaat het hier om de btw-aangifte, die voor een kleine ondernemer een punt van zorg is. Een ondernemer doet in de regel maandelijks btw-aangifte, een kleine ondernemer kan hiervan ontheffing aanvragen bij de Belastingdienst. De regeling 2018 en 2019 geldt voor een eenmanszaak, natuurlijke personen of samenwerkingsverbanden van natuurlijke personen. Voorwaarde is dat u minder dan € 1.883 btw moet betalen in een jaar. De kleineondernemersregeling is geen verplichting, maar een keuze.

De kleineondernemersregeling 2018 en 2019 is een korting op de btw

Als u in 2018 of 2019 gebruik maakt van de kleineondernemersregeling, dan hebt u recht op een korting op de af te dragen btw. Hoeveel korting u krijgt is afhankelijk van de btw die u moet afdragen:

Korting kleine ondernemersregeling 2018 en 2019

De te verrekenen btwDe korting
Tussen € 1.345 en € 1.8832,5*(€ 1.883- btw-bedrag)
Tot € 1.345Korting ter groote van het btw-bedrag, in te vullen bij vraag 5d
0 of een per saldo teruggavegeen korting

Als u normaliter per saldo 1.400 euro aan btw moet afdragen, krijgt u met een beroep op de kleine ondernemersregeling een korting van 2,5 maal € 483, ofwel 1.207,50. De betaalt dan 192,50 euro terug in plaats van 1.400 euro.

De nieuwe kleineondernemersregeling 2020 is een ontheffing voor de btw-aangifte

Dan de nieuwe regeling die vanaf 1 januari 2020 ingaat. Deze regeling is ook van toepassing op stichtingen, verenigingen en bv’s die gebruikmaken van de nieuwe kleineondernemersregeling. U kunt zich uiterlijk vóór 20 november 2019 aanmelden bij de Belastingdienst en aanmelden is mogelijk vanaf 1 juni 2019. Wie in 2019 al een ontheffing van administratieve verplichtingen voor de btw heeft, wordt automatisch voor de nieuwe regeling 2020 aangemeld.

Voorwaarden voor de nieuwe kleineondernemersregeling 2020

Aanvullend gelden er voor 2020 nog twee voorwaarden:
  • De omzet van uw bedrijf mag niet hoger zijn dan € 20.000 per kalenderjaar. De btw-grens is vervangen door een omzetgrens.
  • Uw bedrijf is gevestigd in Nederland.

Wat zijn de wijzigingen in 2020?

De belangrijkste veranderingen zijn:
  • U doet geen btw-aangifte meer, u hebt een vrijstelling voor ten minste drie jaar. De eenmaal gemaakte keuze voor de KOR kunt u één keer in de drie jaar herzien.
  • U brengt uw klanten geen btw meer in rekening.
  • U mag de btw die andere ondernemers bij u in rekening brengen, niet aftrekken of terugvragen van de Belastingdienst.

Wat niet verandert is dat u uw omzet wel moet blijven bijhouden in uw administratie.

Wel of niet aanmelden?

Of aanmelden voor u voordelig is, hangt van uw bedrijf af. Als u voornamelijk of uitsluitend diensten en producten levert en ontvangt van andere bedrijven, is de (nieuwe) kleineondernemersregeling waarschijnlijk niet voordelig. In andere gevallen is de nieuwe kleineondernemersregeling voordelig. Als u gedurende het jaar de omzetgrens van € 20.000 toch overschrijdt, vervalt voor uw bedrijf in dat jaar de regeling en bent u gewoon btw-plichtig. Wie zich in 2019 niet op tijd aanmeldt voor de regeling 2020, kan de regeling op zijn vroegst per 1 april 2020 laten ingaan in plaats van per 1 januari 2020.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is BTW eigenlijk?Als je een product koopt of gebruik maakt van een dienst, dan moet je hier belasting over betalingen. De overheid heft n…
Zonnepanelen en belastingZonnepanelen en belastingZonnepanelen, goedkope zonne-energie in 2018 en 2019, btw terugvragen? Ja, maar dat betekent ook vier maal per jaar bela…
Belastingdruk en ondernemerschapBelastingdruk en ondernemerschapLangzaam wordt Nederland in fiscaalopzicht voor ondernemers onaantrekkelijker. Vergelijken we Nederland met andere lande…
Zelfstandigen, ZZP’er, kunstenaar en de belastingZelfstandigen, ZZP’er, kunstenaar en de belastingAltijd als een nieuw jaar is aangebroken, staan veel ondernemers en ZZP’ers weer voor nieuwe uitdagingen en zijn verwach…
BTW-administratieBTW-administratieElke ondernemer is verplicht om BTW-administratie uit te voeren, dit in belang van de belastingdienst. Hierdoor kan veel…
Bronnen en referenties
  • Belastingplan 2019

Reageer op het artikel "Nieuwe kleineondernemersregeling 2020: de btw-aangifte"

Reacties

Yannick, 22-05-2019 10:28 #4
Als bijval bij Erwin.
Gezien mijn geval de facturen voornamelijk aan particulieren gericht zijn, verwacht ik ook dat ik veel moet uitleggen waarom er geen btw op staat. Mogelijk zal dit enigszins ondervangen kunnen worden door een zin op te nemen dat er geen btw is opgenomen op basis van ….(verwijzing naar de regeling en wetsartikel). Mijn inziens zal je dit waarschijnlijk ook verplicht op moeten nemen net als bij de verleggingsregeling inzake intracommunautaire leveringen? Reactie infoteur, 22-05-2019
Beste Yannick,
Ja, misschien komt de Belastingdienst zelf later dit jaar nog met een oplossing. Dat zou wel fijn zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erwin, 04-04-2019 10:23 #3
Nog een aantal vragen: hoe ga je om met intracommunautaire verwervingen, waarbij de BTW naar jou verlegd wordt? Hier heb je bijvoorbeeld mee te maken als je Google AdWords gebruikt, of Exchange Online van Microsoft. Verder heb ik een artikel 23 vergunning van de Belastingdienst gekregen waarmee ik zelf de BTW verleggingsregeling toe mag passen op artikelen uit landen buiten de EU. In beide situaties betaal ik de verschuldigde BTW via de BTW aangifte. Hoe kun je de BTW in de nieuwe situatie betalen als je geen administratieve verplichtingen meer hebt en geen BTW-aangifte meer hoeft te doen? Of kom je dan niet meer in aanmerking voor de kor-regeling en zul je altijd alle BTW af moeten dragen?

Erwin, 03-04-2019 13:18 #2
Ik heb in 2015 gebruik gemaakt van de kor-regeling met vrijstelling van administratieve verplichtingen en geen BTW op mijn facturen vermeld. Van bijna iedere zakelijke klant kreeg ik vragen hierover of dat wel mogelijk was en er was zelfs een klant die vroeg of ik toch geen bedrag aan BTW op de factuur kon vermelden. Er gaat veel tijd zitten in deze correspondentie, waarbij iedere keer sites van de Belastingdienst opgestuurd moeten worden waarop de werking van deze regeling wordt beschreven. De regeling is namelijk bij velen onbekend en ik verwacht nog wel wat moeilijkheden op termijn. Ik heb mij uiteindelijk uitgeschreven voor deze regeling en was blij dat ik BTW kon vermelden op mijn facturen.

Ik schrik er wel van dat er in 2020 niet meer op de oude manier een korting toegepast kan worden als je geen gebruik wilt maken van de regeling. Eigenlijk vind ik dat deze regeling ook van kracht moet blijven. Misschien vermoed de Belastingdienst dat er weinig ondernemers van deze regeling gebruik gaan maken als gevolg van wat ik hierboven beschreven heb. Dan kunnen ze vervolgens zonder korting te verlenen de volle mep BTW naar binnen harken. Ook de hele kleine ondernemer wordt zo beetje bij beetje uitgekleed… Reactie infoteur, 04-04-2019
Beste Erwin,
Uw situatie is inderdaad vrij uitzonderlijk, daarom is het verstandig om hierover met de Belastingdienst contact op te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob Leonard, 19-03-2019 12:54 #1
Als een ondernemer nu ruimschoots binnen de kleine ondernemersregeling valt en geen gebruik wil maken van de nieuwe regeling in 2020:
blijft dan de oude regeling voor hem of haar gelden?
of moet dan voortaan het saldo BTW (ook als het onder de 1883 of 1345 euro is) worden afgedragen aan de belastingdienst? Reactie infoteur, 19-03-2019
Beste Rob Leonard,
Als u niet onder de nieuwe kleineondernemersregeling wilt vallen, valt u in 2020 onder de "normale" afdracht van btw, zonder korting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 14-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2020
Reacties: 4
Schrijf mee!