InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Nieuwe kleineondernemersregeling 2020: de btw-aangifte

Nieuwe kleineondernemersregeling 2020: de btw-aangifte

Nieuwe kleineondernemersregeling 2020: de btw-aangifte In 2019 kunt u zich aanmelden voor de nieuwe kleineondernemersregeling 2020. Die nieuwe regeling is een ontheffing en scheelt de kleine ondernemer fors in de administratieve verplichtingen. Waar u in 2018 en 2019 een korting kunt krijgen op de met de Belastingdienst te verrekenen btw, wordt dat in 2020 een btw-vrijstelling. U hoeft dan vanaf 2020 geen btw-aangifte meer te doen. Voor de nieuwe kleineondernemersregeling moet u zich wel op tijd aanmelden.

Wat verandert er met de nieuwe kleineondernemersregeling 2020

De kleineondernemersregeling 2018 en 2019

De kleineondernemersregeling KOR is er voor bedoeld om kleine ondernemingen administratieve lasten uit handen te nemen. In het bijzonder gaat het hier om de btw-aangifte, die voor een kleine ondernemer een punt van zorg is. Een ondernemer doet in de regel maandelijks btw-aangifte, een kleine ondernemer kan hiervan ontheffing aanvragen bij de Belastingdienst. De regeling 2018 en 2019 geldt voor een eenmanszaak, natuurlijke personen of samenwerkingsverbanden van natuurlijke personen. Voorwaarde is dat u minder dan € 1.883 btw moet betalen in een jaar. De kleineondernemersregeling is geen verplichting, maar een keuze.

De kleineondernemersregeling 2018 en 2019 is een korting op de btw

Als u in 2018 of 2019 gebruik maakt van de kleineondernemersregeling, dan hebt u recht op een korting op de af te dragen btw. Hoeveel korting u krijgt is afhankelijk van de btw die u moet afdragen:

Korting kleine ondernemersregeling 2018 en 2019

De te verrekenen btwDe korting
Tussen € 1.345 en € 1.8832,5*(€ 1.883- btw-bedrag)
Tot € 1.345Korting ter groote van het btw-bedrag, in te vullen bij vraag 5d
0 of een per saldo teruggavegeen korting

Als u normaliter per saldo 1.400 euro aan btw moet afdragen, krijgt u met een beroep op de kleine ondernemersregeling een korting van 2,5 maal € 483, ofwel 1.207,50. De betaalt dan 192,50 euro terug in plaats van 1.400 euro.

De nieuwe kleineondernemersregeling 2020 is een ontheffing voor de btw-aangifte

Dan de nieuwe regeling die vanaf 1 januari 2020 ingaat. Deze regeling is ook van toepassing op stichtingen, verenigingen en bv’s die gebruikmaken van de nieuwe kleineondernemersregeling. U kunt zich uiterlijk vóór 20 november 2019 aanmelden bij de Belastingdienst en aanmelden is mogelijk vanaf 1 juni 2019. Wie in 2019 al een ontheffing van administratieve verplichtingen voor de btw heeft, wordt automatisch voor de nieuwe regeling 2020 aangemeld.

Voorwaarden voor de nieuwe kleineondernemersregeling 2020

Aanvullend gelden er voor 2020 nog twee voorwaarden:
  • De omzet van uw bedrijf mag niet hoger zijn dan € 20.000 per kalenderjaar. De btw-grens is vervangen door een omzetgrens.
  • Uw bedrijf is gevestigd in Nederland.

Wat zijn de wijzigingen in 2020?

De belangrijkste veranderingen zijn:
  • U doet geen btw-aangifte meer, u hebt een vrijstelling voor ten minste drie jaar. De eenmaal gemaakte keuze voor de KOR kunt u één keer in de drie jaar herzien.
  • U brengt uw klanten geen btw meer in rekening.
  • U mag de btw die andere ondernemers bij u in rekening brengen, niet aftrekken of terugvragen van de Belastingdienst.

Wat niet verandert is dat u uw omzet wel moet blijven bijhouden in uw administratie.

Wel of niet aanmelden?

Of aanmelden voor u voordelig is, hangt van uw bedrijf af. Als u voornamelijk of uitsluitend diensten en producten levert en ontvangt van andere bedrijven, is de (nieuwe) kleineondernemersregeling waarschijnlijk niet voordelig. In andere gevallen is de nieuwe kleineondernemersregeling voordelig. Als u gedurende het jaar de omzetgrens van € 20.000 toch overschrijdt, vervalt voor uw bedrijf in dat jaar de regeling en bent u gewoon btw-plichtig. Wie zich in 2019 niet op tijd aanmeldt voor de regeling 2020, kan de regeling op zijn vroegst per 1 april 2020 laten ingaan in plaats van per 1 januari 2020.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is BTW eigenlijk?Als je een product koopt of gebruik maakt van een dienst, dan moet je hier belasting over betalingen. De overheid heft n…
Zonnepanelen en belastingZonnepanelen en belastingZonnepanelen, goedkope zonne-energie in 2018 en 2019, btw terugvragen? Ja, maar dat betekent ook vier maal per jaar bela…
Belastingdruk en ondernemerschapBelastingdruk en ondernemerschapLangzaam wordt Nederland in fiscaalopzicht voor ondernemers onaantrekkelijker. Vergelijken we Nederland met andere lande…
Zelfstandigen, ZZP’er, kunstenaar en de belastingZelfstandigen, ZZP’er, kunstenaar en de belastingAltijd als een nieuw jaar is aangebroken, staan veel ondernemers en ZZP’ers weer voor nieuwe uitdagingen en zijn verwach…
BTW-administratieBTW-administratieElke ondernemer is verplicht om BTW-administratie uit te voeren, dit in belang van de belastingdienst. Hierdoor kan veel…
Bronnen en referenties
  • Belastingplan 2019

Reageer op het artikel "Nieuwe kleineondernemersregeling 2020: de btw-aangifte"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 14-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!