InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vals geld, het herkennen van vals geld

Vals geld, het herkennen van vals geld

Vals geld, het herkennen van vals geld De kans dat u een briefje vals geld in handen krijgt is niet zo erg groot. Wel is het handig om te weten hoe u valse eurobiljetten kunt herkennen en wat u moet doen als u er toch eentje tegenkomt.

De echtheidskenmerken

  • Watermerk
  • Doorzichtcijfer
  • Veiligheidsraad
  • Streephologram (€50, €10, €20)
  • Vierkante hologram (€50, €100, € 200, €500)
  • Goudkleurig glanzende band (€5, €10, €20)
  • Waardecijfers die van kleur veranderen (€50, €100, € 200, €500)
  • Papier is van katoen
  • Voelbare inkt

Hoe controleren zonder hulpmiddelen

In een paar eenvoudige stappen kunt u zonder gebruik te maken van detectiemiddelen controleren of een biljet vals of echt is.

ReliefdrukReliefdruk
WatermerkWatermerk
VeiligheidsdraadVeiligheidsdraad
DoorzichtcijferDoorzichtcijfer
PerforatiesPerforaties
HologramHologram

Voelen

Het papier is gemaakt van puur katoen daarom voelt het stevig aan en knispert het. De inkt is voelbaar door de speciale reliëfdruk.

Kijken

Het watermerk moet in het papier zitten en niet op het papier gedrukt. Een veiligheidsdraad zit in het papier in het midden van het biljet. Hij is donker van kleur, de waarde van het biljet en de EURO- letters zijn hierin zichtbaar. Ook is deze draad niet scheurbaar, vouw het biljet dubbel langs de veiligheidsdraad en controleer of je hem makkelijk door de midden kan scheuren.
Het doorzichtcijfer moet goed samenvallen als je deze tegen het licht houdt.
WaardecijferWaardecijfer
WaardecijferWaardecijfer
[In het hologram zitten perforaties die zichtbaar worden als je het biljet tegen het licht aan houdt, een euroteken wordt zichtbaar.

Kantelen

In het vierkante hologram komt afwisselend een raam of deuropening te staan. De regenboogkleurige cirkels bewegen zicht vanaf het centrum naar de rand. Het streephologram werkt op dezelfde wijze.

Het waardecijfer verandert van kleur op de achterkant van het biljet door de optisch variabele inkt. De kleur verandert van paars naar bruin/ groen.
Goudgele bandGoudgele band
De goudgeel glanzende band verschijnt aan de achterkant van het biljet.

Controleren met hulpmiddelen

Met hulpmiddelen worden nog een aantal kenmerken zichtbaar. Door met een vergrootglas te kijken wordt op sommige plaatsen op het biljet microtekst zichtbaar. Met speciale lampen lichten sommige delen van het biljet op en worden de speciale krasjes zichtbaar. Er zijn hulpmiddelen zoals een stift met speciale inkt, een infrarood kijker en een UV lamp.

Een verdacht biljet, wat nu?

U kunt op verschillende manieren het biljet inleveren om te laten controleren of hij echt is of toch vals. Mocht blijken dat hij echt is krijgt u de waarde van het biljet terug. Als blijkt dat het om een vals biljet gaat is het pech, valse biljetten worden niet vergoed.

De bank

U kunt het verdachte biljet naar de bank brengen, deze kan dan vaststellen of het om een vals biljet gaat.

Politie

Wanneer u kunt vertellen van wie of waar u het verdachte biljet gekregen heeft kunt u naar de politie gaan.

Opsturen

Ook is het mogelijk om het biljet naar de Nederlandsche Bank (DNB) op te sturen met het formulier ‘Inzending verdachte bankbiljetten’. Deze is te downloaden via de site van de DNB: Formulier Inzending verdachte bankbiljetten

Als blijkt dat het geld echt was krijgt u het bedrag op uw bank of girorekening teruggestort.
© 2007 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljettenVals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljettenHet aantal valse eurobiljetten in Nederland is hoog, in 2018 werden 50.000 valse biljetten onderschept in Nederland. Hoe…
Ik bezit vals geld, wat nu?Ik bezit vals geld, wat nu?Iedereen kan ongewenst in het bezit komen van vals geld. Hoe moet u hiermee omgaan? Moet u het zo snel mogelijk uitgeven…
Problemen met vals geld op vakantieProblemen met vals geld op vakantieIn de Europese Unie hebben we gelukkig dezelfde munteenheid en zo hebben we minder wisselproblemen in Europa en kunnen w…
Ontwikkeling van het geldstelselOntwikkeling van het geldstelselGoederen hebben dienst gedaan als ruilmiddel om de handel te versoepelen voordat de ontwikkeling van het geldstelsel ont…
Beschadigde eurobiljetten en euromuntenSinds het jaar 2001 moeten wij betalen met de euro in plaats van de gulden. In veel Europese landen kunt u met deze munt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vals geld, het herkennen van vals geld"

Reactie

Ja Stuart, 29-12-2007 17:16 #1
Kijk maar eens op: http://www.mamut.net/eurosalert/

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!