InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geheim testament als erfenis

Geheim testament als erfenis

Geheim testament als erfenis Stel u laat in 2018 of 2019 een testament opstellen om uw erfenis te regelen. De inhoud van dit testament is dan uw geheim en uw laatste wil. Alleen u en de notaris kennen de inhoud van het testament. U krijgt, omdat het uw testament is, een afschrift van het testament. Verder is de inhoud geheim totdat u het bekend maakt of totdat u komt te overlijden en de erfenis vrijvalt. Uw kinderen kunnen tijdens uw leven alleen via u de inhoud weten en niemand anders. U kunt het testament dus gewoon geheim houden.

Een testament laten opstellen bij een notaris

Er kunnen vele redenen zijn om een testament op te stellen. De meest eenvoudige reden is wel dat u niet wilt dat elke erfgenaam hetzelfde krijgt of omdat u niet wilt dat straks het geld naar de koude kant gaat. Of u wilt uw partner beter bedelen dan zonder testament mogelijk zou zijn. Redenen te over.

Stel de kinderen willen de inhoud van het testament weten

Niet iedereen heeft daar last van, maar vaak willen de kinderen weten of er een testament is opgesteld en wat erin staat. Daarover kan zelfs ruzie ontstaan. Natuurlijk is het wel begrijpelijk dat erfgenamen willen weten of er een testament is opgesteld en wat ze aan nalatenschap krijgen, maar genoeg ouders hebben redenen om hun testament geheim te houden. En dat is hun recht. Zo kunnen in een testament zaken staan die nog niemand wist. Bijvoorbeeld dat er ergens op de wereld nog een kind is als erfgenaam. Of dat u sommigen wilt onterven. Of dat u speciale wensen hebt voor uw uitvaart of begrafenis. Dat is uw geheim.

Elk testament is in principe een geheim testament

Ook de wetgever heeft dat begrepen. U bent namelijk aan niemand verplicht om de inhoud van uw testament kenbaar te maken. De notaris kan het opzoeken, maar heeft tijdens uw leven zonder uw toestemming de plicht tot zwijgen. De notaris heeft beroepsgeheim.

Het Centraal Testamentenregister CTR in Den Haag, verscheuren van testament heeft geen zin

Er vindt wel registratie van uw testament plaats en dat is maar goed ook. Anders zouden anderen later uw testament zoek kunnen maken alsof er geen testament was. Dat is bijvoorbeeld het risico van een codicil. Als die wordt verscheurd, verdwijnt daarmee het bewijs. Een testament daarentegen wordt door de notaris zo snel mogelijk ingeschreven in het Centraal Testamentenregister CTR in Den Haag. Daar wordt gemeld dat er een testament door u is opgesteld en de datum waarop. Ook hier is de inhoud niet bekend. Het is puur een registratie van het feit dat er een testament is. De notaris houdt zelf het testament in zijn bezit.

Opvragen van een geheim testament

Wie tijdens uw leven het testament wil opvragen bij het CTR komt van een koude kermis terug. Tijdens uw leven kan een ander dan de notaris uw testament niet opvragen. Na uw overlijden wordt het pas anders. Dan kunnen erfgenamen de melding bij het CTR opvragen. Het is vervolgens aan de notaris om de erfgenamen in te lichten over de inhoud van het het testament. Let wel de erfgenamen of een legitimaris en niet de gelukzoekers of wie is onterfd door u.

Slot geheim testament als erfenis geheim houden

Uw testament blijft geheim zolang u dat wilt en zal pas na uw overlijden worden bekend gemaakt aan degenen die uw erfgenamen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geheim testament als erfenis"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-04-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Testament maken
Schrijf mee!