InfoNu.nl > Financieel > Geld > Houd de kredietbeoordelaars maar in de gaten

Houd de kredietbeoordelaars maar in de gaten

Houd de kredietbeoordelaars maar in de gaten De kredietbeoordelaars, de krediet rating agencies en rating bureaus als Standard & Poors, Moody's en Fitch dreigden de schuld van de hypotheek crisis in de VS te krijgen en nu krijgen ze de schuld van het te snel downgraden van de kredietwaardigheid enkele landen in Europa en de Verenigde Staten. Ze zouden destijds te traag hebben gereageerd op een afnemende kredietwaardigheid en nu weer te snel. Maar wat is de taak van een kredietbeoordelaar. Het wordt hier uitgelegd.

De kredietbeoordelaars S&P en Moody’s, en de rating AAA tot C- en D

Houd de kredietbeoordelaars maar goed in de gaten. Krediet beoordelaars als Standard & Poors en Moody’s publiceren namelijk regelmatig hun beoordelingen van de kredietwaardigheid van een bepaalde uitgevende instelling of financieel instrument. Met deze ratings wordt aangegeven hoe groot de kans is dat financiële verplichtingen niet kunnen worden nagekomen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van gedetailleerde rating schalen. De beoordeling wordt weergegeven in een aantal symbolen, zoals A, B, C of D en varianten daarop. A is het hoogste, D het laagste. Zo is AAA, Triple A, de rating voor de allerhoogste krediet waardering. Dat is voor een bedrijf zeer belangrijk. Overigens liet ook kroonprins Willem Alexander bij de geboorte van de derde dochter met voorletter A, blij te zijn met zijn triple A status. In Nederland heeft bijvoorbeeld ook de Rabobank een dubbel A- status. Dat was eerder een triple AAA status. Een bedrijf met de letter D is wantbetaler, default.

Wat is het belang van hoge rating voor een bedrijf?

Het belang van een hoge rating is groot. Het leidt tot een goedkopere financiering. Het is evident dat een hoge rating een bedrijf veel geld kan schelen. Niet voor niets worden bedrijven op de beurs vaak afgestraft wanneer hun rating om een of andere reden wordt verlaagd. Bovendien wordt bij krediet verstrekkingen vaak vastgelegd dat bij wijziging van de rating moet worden overgegaan tot beëindiging van een krediet. Soms volgt een versnelde schuldaflossing of een andere voor het bedrijf nadelige wijziging van de kredietvoorwaarden.

Wat is het belang van een hoge rating voor een product?

Ook financiële producten krijgen een rating mee. Het zal duidelijk zijn dat de waarde van dergelijke ratings analoog zijn aan de waarde van een hoge rating voor een bedrijf. Als een product een hoge rating heeft, is er normaliter minder risico en kan het relatief goedkoop worden doorverkocht. Zo geredeneerd zouden hypotheek producten uit bijvoorbeeld de subprime hypotheekmarkt van de VS een lage rating moeten krijgen.

Wat zijn derivaten?

Om toch van de subprime leningen af te komen maakten de banken nieuwe derivaten, afgeleide producten. Dit waren pakketten waarin wat goede en minder goede leningen zaten. Deze derivaten kregen eveneens een rating mee. Naar het nu lijkt vaak te hoog, waardoor een koper meer risico nam dan hij aan de rating kon af lezen.

Onderzoek van krediet beoordelaars

Inmiddels krijgt de hypotheek crisis dus een nieuwe wending. Banken wijzen nu ook naar de krediet beoordelaars. Die zouden te laat ratings omlaag hebben bijgesteld en zelfs soms te hoge ratings hebben afgegeven. Als dat zo is, zullen grote schade claims kunnen volgen en misschien wel aangescherpte wetgeving. De EU heeft inmiddels een nader onderzoek afgekondigd en Barney Frank, voorzitter van de commissie voor financiële diensten in het Amerikaanse congres, heeft er al een uitgebreide een hoorzitting over gehouden. Wordt vervolgd dus.

Solide banken met hoge krediet rating

Om te bepalen hoe solide en betrouwbaar banken zijn, zijn er meerdere maatstaven ontwikkeld. Sommige zeer ingewikkeld, andere vrij overzichtelijk. Het meest gebruikt worden de ratings en de Tier 1 ratio. Zie voor een overzichtelijk artikel hierover het artikel: hoe solide zijn de banken in Nederland?

Slot ratingbureaus

De ratingbureaus moeten vooral hun werk kunnen doen bij het bepalen van de kredietwaardigheid van bedrijf, product of land. Dan zijn de politici gewaarschuwd dat er wat gebeuren moet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Houd de kredietbeoordelaars maar in de gaten"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld beschermen
Schrijf mee!