InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat u moet weten over alimentatie

Wat u moet weten over alimentatie

Ex-partners kunnen recht hebben op partneralimentatie en op kinderalimentatie. De ontvangers van alimentatie moeten zich niet rijk rekenen. In veel gevallen is de getroffen regeling minder gunstig dan vooraf gedacht. De ouder die niet de dagelijkse opvoeding van de kinderen voor zijn rekening neemt, moet financieel bijdragen aan de opvoeding. Op het moment dat de ouders gaan scheiden kunnen ze onderling afspraken maken over de hoogte van de kinderalimentatie. Indien de ex-partners er onderling niet uitkomen, kunnen ze de rechter verzoeken om hier een uitspraak over te doen.

Hetzelfde geldt voor de alimentatie voor de ex-partner. De beste en goedkoopste manier is door zelf een regeling te treffen, eventueel met behulp van een mediator.

In dit artikel treft een aantal veelgestelde vragen aan over alimentatie.

Hoe lang heb ik recht op alimentatie

De alimentatieverplichtingen zijn tijdelijk. De partneralimentatie blijft een periode van twaalf jaar bestaan. De periode kan korter worden doordat de ex-partner (de ontvanger) opnieuw gaat trouwen, een geregistreerd partnerschap aan gaat, of gaat samenwonen. Bij een huwelijk dat korter dan vijf jaar heeft bestaan, en waar geen kinderen uit zijn geboren, bedraagt de duur van alimentatieverplichting net zo lang als dat het huwelijk bestaan heeft.

De kinderalimentatie loopt in principe zolang de kinderen minderjarig zijn. Deze periode kan verlengd worden, indien de jongvolwassene na zijn of haar 18e jaar nog niet zelf in het onderhoud kan voorzien. De kinderalimentatie blijft dan doorlopen tot 21 jaar.

Wanneer is er sprake van samenwonen?

Bij huwelijk en geregistreerd partnerschap is duidelijk dat de partneralimentatie stopt. Over het samenwonen kan onenigheid ontstaan. Een relatie hebben en vaak bij elkaar in huis verblijven, is nog geen samenwonen. Er is in ieder geval spraken van samenwonen in het geval beide personen zijn ingeschreven op hetzelfde adres. Daarnaast kan er ook sprake zijn van samenwonen indien er een gezamenlijke huishouding word gevoerd. Samenwonen of niet samenwonen blijft een discutabel punt tussen ex-partners als het over de alimentatie gaat.

Uitspraak door de rechter of zelf overeenkomen?

De goedkoopste manier is om er onderling goede afspraken over te maken. Dit bespaart namelijk hoge kosten voor advocaten. Echter bij onenigheden over de getroffen regeling moet er vaak alsnog een rechtelijke uitspraak komen om gedwongen incasso mogelijk te maken. Een niet betalende ex kan alleen na een rechtelijke uitspraak gedwongen worden om aan de alimentatieverplichting te voldoen. Het is belangrijk dat de ex-partners zeer duidelijke afspraken maken, en dat ze dit ook op schrift zetten. De getroffen regeling mag maar voor één uitleg vatbaar zijn.

Hoe kan ik niet betaalde alimentatie incasseren?

Na een rechtelijke uitspraak heeft de ontvanger een recht die gerechtelijk te incasseren is. De weg staat open om een deurwaarder in te schaken. Dit is echter geen goedkope oplossing. Het is goedkoper om het LBIO (Landelijke Bureau Inning Onderhoudsbijdragen) in te schakelen. Het incasseren van alimentatie gaat lastig worden in het geval de ex-partner geen geld heeft of zegt dat hij of zij geen geld heeft.

Hoeveel alimentatie heb ik recht op of hoeveel alimentatie moet ik betalen?

De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de draagkracht van beide personen en het bedrag dat ze maandelijks nodig hebben om van rond te komen. Op het internet kunt u diverse rekentools vinden om een indruk te krijgen van het bedrag. De hoogte van het bedrag zal altijd een punt van discussie blijven. De één wil zo weinig mogelijk betalen en de ander wil zoveel mogelijk ontvangen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat u moet weten over alimentatie"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!