InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Is kinderalimentatie fiscaal aftrekbaar?

Is kinderalimentatie fiscaal aftrekbaar?

Is kinderalimentatie fiscaal aftrekbaar? Betaalde alimentatie is onder voorwaarden aftrekbaar van het inkomen. De betaalde kinderalimentatie is ook aftrekbaar, maar daar gelden strenge voorwaarden en beperkingen voor. Vanuit de verzorgingsgedachte is de aan de ex-partner betaalde alimentatie aftrekbaar van het inkomen bij de betaler. De ontvanger (de ex-partner) moet het ontvangen bedrag juist weer opgeven bij de Belastingdienst als inkomen. De hoogte van de betaalde alimentatie wordt vastgesteld door de ex-partners om het moment dat ze gaan scheiden. Indien ze er onderling niet uitkomen, kan de rechter de hoogte van de alimentatie bepalen.

Is de betaalde partneralimentatie aftrekbaar?

Ja, betaalde alimentatie aan de voormalige huwelijkspartner is aftrekbaar onder de noemer “uitgaven voor onderhoudsverplichtingen”. Dit geldt ook voor partners die aan elkaar verbonden waren op basis een geregistreerd partnerschap. Zelfs partners die samenwonend waren kunnen onderling afspraken maken over alimentatie, maar dat is niet wettelijk verplicht. De bedragen zijn wel aftrekbaar als de betaling juridisch afdwingbaar is. Met andere woorden het moet schriftelijk worden vastgelegd.

Wordt de ontvangen partneralimentatie belast?

Ja, doordat de verstrekker van de alimentatie de betaling af kan trekken van het inkomen, moet de ontvanger het bedrag opgeven als “belastbare periodieke uitkering en verstrekking”. De hoogte van de belasting die hierover betaald moet worden is afhankelijk van de hoogte van het totale inkomen. De alimentatie wordt gezien als een inkomen, en wordt ook op deze manier belast.

Is de betaalde kinderalimentatie aftrekbaar?

Nee, is principe is het betaalde bedrag niet aftrekbaar. Indien de ouder die de kinderalimentatie betaald voldoet aan een aantal vereisten, kan er wel een aftrek geclaimd worden in de vorm van “uitgaven voor levensonderhoud van kinderen”. Het moet gaan om kinderen die nog geen 21 jaar oud zijn en die in belangrijke mate door de betreffende ouder worden onderhouden. Daarnaast moet het kind geen recht hebben op studiefinanciering en de betalende ouder, mag geen recht hebben op kinderbijslag. De ouder moet minimaal € 408 per kwartaal bijdragen aan het kind.

De ouder kan vervolgens een bedrag in mindering brengen op zijn of haar inkomen die afhankelijk is van de leeftijd van het kind. Het gaat om de volgende bedragen per kwartaal, uitgaande van de wetgeving van 2012:

Aftrekbaar bedragVoorwaarde
€ 295voor kind jonger dan 6 jaar
€ 355voor kind ouder dan 6 jaar en jonger dan 12 jaar
€ 355voor kind ouder dan 18 jaar

Het aftrekbare bedrag voor een kind van 18 jaar of ouder kan onder voorwaarden nog oplopen tot € 1.065.

Wie ontvangt de kinderalimentatie?

De ouder waar het kind regulier bij woont, ontvangt de kinderalimentatie. Op het moment dat het kind 18 jaar is geworden, zal hij of zij rechtstreeks de betalingen ontvangen. De ouders onderling kunnen afspraken maken over de kinderalimentatie. De hoogte van het bedrag wordt bij echtscheiding vastgelegd in het ouderschapsplan. Het is in tegenstelling tot de partneralimentatie niet mogelijk om de kinderalimentatie af te kopen met een eenmalig bedrag. De kinderalimentatie kan eerder stoppen, als het kind er financieel niet meer van afhankelijk is. Over de ontvangen kinderalimentatie hoeft geen belasting betaald worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wet IB 2001

Reageer op het artikel "Is kinderalimentatie fiscaal aftrekbaar?"

Reactie

Derk de Haan, 30-03-2017 13:47 #1
Hallo,

Momenteel betaal ik, met liefde, de kinderalimentatie voor mijn drie kinderen. Dit komt neer op ongeveer 1800 a 2000 euro per kwartaal.

Kan ik dit bedrag opgeven als “uitgaven voor levensonderhoud van kinderen”? Of is dat buiten de alimentatie om?

Met vriendelijke groet,
Derk de Haan

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 16-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!