InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het innen van alimentatie

Het innen van alimentatie

Het innen van alimentatie Bij scheidingen worden er vaak afspraken gemaakt over het betalen van alimentatie om te voorzien in het levensonderhoud van de ex-partner en de kinderen. De betalingsafspraken worden helaas niet altijd nagekomen. Het scheiden van partners brengt over het algemeen grote financiële spanningen en druk met zich mee. Bij het scheiden moeten de bezittingen verdeeld worden, en er moeten afspraken worden gemaakt over de toekomst. Indien de ene partner een veel hoger inkomen heeft, moet deze de ex-partner gedeeltelijk voorzien in levensonderhoud in de vorm van alimentatie. Daarnaast zijn beide ex-partners verantwoordelijk voor het opvoeden van de kinderen. Ook de kosten hiervoor dienen zij gezamenlijk te dragen. De inkomenssituatie van beiden ex- partners worden sterk beïnvloedt. Het gezamenlijk inkomen moet nu verdeelt worden over twee huishoudens, en dus moeten er ook twee huizen worden onderhouden en betaald. Dit werkt zelfs nog in de toekomst door in de vorm van pensioenopbouw. De ex-partner heeft namelijk recht op de helft van het gedurende het huwelijk opgebouwd pensioen.

Alimentatie voor de kinderen

Wettelijk zijn de beide ouders verplicht om de kinderen te verzorgen tot ze 21 jaar zijn geworden. Bij een scheiding moeten hier afspraken over gemaakt worden. Komen ze er niet uit? In dat geval zal er een rechtelijke uitspraak aan te pas moeten komen. Toch gebeurt het regelmatig dat de kinderalimentatie niet betaald wordt door de ex. Dit hoeft niet altijd een kwestie te zijn van niet willen, zodra de ex een financieel tekort heeft is de kinderalimentatie het eerste wat achterwege wordt gelaten. Een paar maanden geen huur of hypotheek betalen kan grote gevolgen hebben voor de woonsituatie, dus wordt vaak onterecht de makkelijke weg gekozen. Voor de ex die recht heeft op kinderalimentatie is het niet eenvoudig om betaling af te dwingen. Voor het innen is in Nederland hulp te krijgen bij het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (=LBIO).

Hoogte van kinderalimentatie

Hoeveel kinderalimentatie de alimentatieplichtige moet betalen wordt afgestemd op onder andere de financiële situatie van deze persoon. Op www.alimentatiewijzer.nl kunt u aan de hand van een aantal vragen zelf een indicatie berekening maken. Bij de bepaling van de hoogte wordt met onderstaande rekening gehouden:
  • Hoe hoog is het gezinsinkomen
  • Kosten van een kind
  • De draagkracht van alimentatieplichtige

Hoogte van partneralimentatie

De ex-partners staat het vrij om zelf de hoogte van deze alimentatie vast te stellen. Komen zij er niet uit, dan zal de rechter hierbij uitkomst bieden. De rechter zal hierbij rekening houden met:
  • Welk bedrag heeft de ex-partner nodig om de levenstandaard voort te zetten?
  • Hoeveel verdient de alimentatiegerechtigde zelf?
  • Hoeveel kan de alimentatieplichtige redelijkerwijs betalen?

LBOI

Als individu heeft u nauwelijks mogelijkheden om er toch voor te zorgen dat de ex toch gaat betalen. Het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen heeft hier mogelijkheden voor in de vorm van bijvoorbeeld beslaglegging op het inkomen van de ex. Zij hebben ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld informatie in te winnen bij de Belastingdienst. Het LBIO voert inningstaken uit in opdracht van de ministers van Justitie en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op het gebied van onderhoudsbijdragen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het innen van alimentatie"

Reacties

Mr Drs Joost Konings, 08-01-2015 08:01 #2
Belangrijk als u te maken krijgt met een partner die de alimentatie niet betaalt, is direct aan de bel te trekken bijvoorbeeld door een no cure no pay incassotraject op te starten.

In veel gevallen kan er echter ook direct executoriaal beslag worden gelegd op basis van een uitspraak van de rechter.

In de praktijk zie ik dat niet alle beschikkingen geschikt zijn om beslag te kunnen leggen bij de ex-partner. Van te voren dus goed laten bekijken door een jurist wat de rechter bekrachtigd heeft. Geen beslagmogelijkheden via beschikking? Dan is vaak direct dagvaarden de beste oplossing. Zo heb ik al veel ex-echtelieden geholpen hun maandelijkse toelage toch te kunnen ontvangen - voordat de ex niets meer heeft, alles heeft opgemaakt of een verzoek herziening bijdrage heeft ingediend.

Helma Ruijtenschildt, 22-10-2013 11:23 #1
Ik ben een gescheiden vrouw met een tweeling van bijna 15 jaar. ik werk 32 uur in wisseldiensten in een zh. door een zeer heftige scheiding (ex blijkt een narcist pathologische leugenaar en heeft een relatie met een prostituee van de wallen en woont bij mijn ex zn moeder in huis) hebben mijn jongens en ik veel verdriet en stress moeten verwerken, huis verkopen wonen nu in een flat. kinderen gingen gewoon naar hun vader maar hij bleef ze voorliegen dus de jongens hebben hun vader nu ruim drie maanden niet meer gezien hun vader en hun oma zoeken geen contact ook niet via sms of email. ex heeft nu al drie maanden geen alimentatie aan zn kinderen betaalt heel pijnlijk dat de kinderen zo gestraft worden want hij doet zn kinderen nu weer pijn en tekort. hoe is dit allemaal mogelijk?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-05-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!