Ouderschapsplan en mediator

Ouderschapsplan en mediator Vanaf 1 maart 2009 is het verplicht om bij een echtscheiding een ouderschapsplan op te stellen. Steeds vaker schakelen mensen die willen scheiden een mediator in om de scheiding te begeleiden. Een ouderschapsplan is een document waarin de scheidende ouders afspraken maken over hun ouderschap en de uitoefening daarvan. Er worden onder andere afspraken gemaakt over ontwikkeling en verzorging van de kinderen.

Aantal scheidingen

In 2007 zijn er 32.600 scheidingen uitgesproken. Hierbij waren ongeveer 35.000 minderjarige kinderen betrokken. Dit is een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Een scheiding heeft een grote impact op het leven van deze kinderen. Door vooraf een goed plan te maken kan de situatie voor de kinderen eenvoudiger worden gemaakt.

Ouderschapsplan

Vanaf 1 maart 2009 zijn ouders verplicht om bij echtscheiding een ouderschapsplan op te stellen. Hierin worden zaken opgenomen zoals, ontwikkeling, opvoeding en verzorging. Het ouderschapsplan vormt een onderdeel van het verzoekschrift tot echtscheiding. Hierin moeten duidelijk afspraken worden opgenomen om latere problemen voor te zijn. Dit plan kan samen met een bemiddelaar of mediator worden gemaakt.

Uitgangspunt

Het uitgangspunt is dat beide ouders na de scheiding gezamenlijk de verantwoordelijkheid blijven houden voor de kinderen. Hiervoor is het noodzakelijk dat er goed afspraken aan ter grondslag liggen. De gescheiden ouders hebben namelijk niet altijd meer de onderlinge band om gezamenlijk eruit te komen wat het beste is voor het kind. Ook de ouder die het ouderlijk gezag niet meer heeft, behoudt het recht tot omgang met zijn kind. Dit komt overeen met het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en fundamentele vrijheden (EVRM) en het Verdrag inzake de rechten van het kind (IVRK). Deze verdragen pleiten er voor dat de kinderen contact blijven houden met beide ouders.

Bemiddeling

De ouders die gaan scheiden zullen niet altijd zelf in staat zijn om een ouderschapsplan op te stellen. Een mediator kan hierin een oplossing bieden. Deze kan hulp bieden bij het opstellen van het ouderschapsplan, maar hij of zij kan ook helpen om conflicten op te lossen.

Kosten scheiding

De kosten voor een advocaat variëren sterk, maar u moet al gauw rekenen op een uurtarief van 150. Uit een klein onderzoekje op het internet blijkt dat de volledige kosten van een echtscheiding sterk afhankelijk is van hoe ingewikkeld de scheiding is. U moet er vanuit gaan dat het ongeveer 2.500 gaat kosten. De kosten van een mediator zijn over het algemeen lager. Het is niet verstandig om een advocaat of zelfs twee advocaten te betrekken bij zaken waar u goedkoper een mediator kunt inschakelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ouderschapsplan en mediator"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: April 2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!