InfoNu.nl > Financieel > Geld > Langer doorwerken na pensioendatum

Langer doorwerken na pensioendatum

Langer doorwerken na pensioendatum Na pensionering valt het inkomen meestal terug tot 70 procent of minder. Dan kan je wat extra inkomsten goed gebruiken. Ouderen kiezen er steeds vaker voor om na hun pensioendatum door te werken. Hoe pak je dat aan en wat brengt het op?

Wat maakt langer doorwerken financieel zo aantrekkelijk?

  • Doorwerken is financieel aantrekkelijk omdat men bij u als 65-plusser geen AOW- en WIA-premie meer hoeft in te houden. U houdt dus netto meer over.
  • Ook goed om te weten: wat u bijverdient, wordt niet in mindering gebracht op uw AOW-uitkering. Inkomsten uit arbeid hebben immers geen gevolgen voor uw AOW-uitkering of aanvullend pensioen dat u heeft opgebouwd.
  • En tot slot komt u als 65-plusser ook in aanmerking voor een speciaal tarief bij de loonheffingskorting en een extra ouderenkorting.

Arbeidsovereenkomst bij huidige werkgever continueren

Als men na de pensioengerechtigde leeftijd nog enige tijd wil doorwerken, ligt het voor de hand om dit te doen bij de laatste werkgever. Probleem is alleen dat in veel CAO's of arbeidsovereenkomsten doorgaans is bepaald dat het arbeidscontract bij 65 jaar van rechtswege eindigt.

Als in uw CAO of arbeidsovereenkomst daarover niets geregeld is, kunt u in samenspraak met uw werkgever ervoor kiezen om uw huidige arbeidsovereenkomst te laten bestaan. Alle afspraken over uw functie, salaris, doorbetaling bij ziekte, vakantierechten, pensioenopbouw etc. zouden dan gewoon kunnen doorlopen. Maak dus duidelijke afspraken over uw pensioenrechten en het tijdstip waarop uw nieuwe arbeidsovereenkomst zal eindigen.

Doorwerken op basis van een tijdelijk contract

Hoewel in Nederland in de regel op 65-jarige leeftijd automatisch ontslag volgt, kan dit ook worden opgelost met een tijdelijk contract, bijvoorbeeld voor de periode van 1 jaar. Voor de werkgever heeft dat als voordeel dat hij niet kan worden verplicht om tot een ontslagvergoeding over te gaan, zoals dat gebruikelijk is bij een vast dienstverband.

Nadelen bij doorwerken op basis van een tijdelijk contract

Wie opteert voor een nieuwe arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld in de vorm van een jaarcontract , moet zich realiseren dat zijn loon niet langer valt onder de CAO-bepalingen. Helaas willen werkgevers daarvan wel eens profiteren en bieden 65-plussers in de praktijk vaak een lager salaris aan, meestal ook nog zonder allerlei gebruikelijke extra’s. Let er dus op dat uw werkgever u een redelijk salaris aanbiedt.

Wie zich als 65-plusser ziek meldt, kan ook geen aanspraak maken op een uitkering ingevolge de ziektewet of de werkloosheidswet. Er worden voor u immers geen premies sociale verzekering meer afgedragen.

Salaris en overige arbeidsvoorwaarden voor de 65-plusser

Overigens is het goed om hier nog eens te benadrukken dat u als 65-plusser voor een werkgever relatief goedkoop bent omdat hij voor een aantal werknemersverzekeringen geen premies voor u hoeft af te dragen. Houd dat in gedachten als u met hem onderhandelt over uw salaris en overige arbeidsvoorwaarden.

Voor oudere werknemers is het bijvoorbeeld niet ongebruikelijk om aangepaste werktijden, langere pauzes of aangepaste aanvangstijden te bedingen. Vaak ook kennen CAO's specifiek seniorenverlof met extra, aan de leeftijd gerelateerde vakantiedagen en verkorting van de arbeidsduur. Met name als u fysiek zware arbeid verricht, kunnen werkgevers beslissen om u als oudere extra verlofdagen toe te kennen.
Gerelateerde artikelen
Tijdelijk contract opzeggenEen tijdelijk contract loopt van rechtswege af, dus na afloop van de termijn die in het contract wordt genoemd. Het is e…
Wat is een arbeidsovereenkomst?Wat is een arbeidsovereenkomst?In de arbeidsvoorwaarden worden de condities die gelden tussen de werkgever en de werknemers vastgelegd. Beide partijen…
Pensioen: wat nu fiscaal?Pensioen: wat nu fiscaal?Als u 65 bent (gaat naar 67 jaar), dan gaat u met pensioen. Naast een hoop vrije tijd, betekent pensioen ook iets voor j…
Wat betekenen de termen in mijn UPO?De meeste werknemers bouwen bij hun werkgever pensioen op. Toch weten de werknemers nauwelijks hoeveel pensioen ze gaan…
Extra pensioen opbouwen als aanvullingExtra pensioen opbouwen als aanvullingStoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2019 en 2020 en wanneer…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Langer doorwerken na pensioendatum"

Reacties

T. Smit, 02-02-2015 20:42 #3
Ik moet 3 maanden doorwerken, krijg ik gewoon mijn loon doorbetaald door mijn werkgever?

J. B. Mensert, 25-10-2014 13:22 #2
Mag een huisarts zijn praktijk voortzetten na de pensioengerechtigde leeftijd?

H. Gevers, 12-03-2012 11:26 #1
Hallo, ik heb een vraag waarover veel misverstand in mijn organisatie bestaat::
Mijn contract voor onbepaalde tijd wordt vanwege rechtswegen beeindigd, ik wordt 65 jaar, nu wil ik graag doorweken met een tijdelijk contract bij mijn huidige werkgever, moet ik er nu eerst 3 maanden en 1 dag uit?
vr groet

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 09-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!