InfoNu.nl > Financieel > Geld > Ongehuwd samenwonen of trouwen

Ongehuwd samenwonen of trouwen

Ongehuwd samenwonen of trouwen In 2017 of 2018 ongehuwd samenwonen, een geregistreerd partnerschap of toch trouwen in gemeenschap van goederen. Bovendien kunt u nog huwelijkse voorwaarden sluiten of een fiscaal partnerschap aangaan. In de praktijk gaan stellen eerst ongehuwd samenwonen en misschien trouwen. De keuze voor samen wonen of een huwelijk, huwelijkse voorwaarden of niet, heeft vele wettelijke gevolgen voor de partners. Het heeft financieel gevolgen voor inkomen en belasting, een erfenis, de erfbelasting en successierechten, de verzekeringen, het pensioen en de inkomstenbelasting. Een goede notaris kan zorgen voor allerlei fiscale en wettelijke voordelen. Wat is uw belastingvoordeel? Vraag ernaar. Let op: er komen nieuwe regels voor een echtscheiding met een eerlijker verdeling.

Samenwonen of trouwen (geregistreerd partnerschap) met fiscaal partnerschap, wat betekent dit financieel?

Ook al staat uw hoofd er misschien nog niet naar, als u gaat samen wonen of trouwen moet u van alles regelen. Regelt u het niet zelf dan gelden automatisch de bepalingen uit de wet. Er zijn vele varianten mogelijk. U regelt niets of u regelt alles. In de praktijk staat dat gelijk aan het niet opstellen van een samenlevingscontract bij de notaris en geen huwelijkse voorwaarden of alles vooraf nauwkeurig op papier zetten.

Geen samenlevingscontract, geen geregistreerd partnerschap en geen huwelijkse voorwaarden

Wie samenwoont zonder samenlevingscontract kiest voor vrijheid. In beginsel zijn dan alle bezittingen en schulden niet gezamenlijk. Bij een huwelijk zonder huwelijkse voorwaarden trouwt men automatisch in gemeenschap van goederen en zijn dus wel alle bezittingen en schulden gemeenschappelijk. Ook de schulden dus. Schulden die voorafgaand aan het huwelijk zijn gemaakt en de schulden die tijdens het huwelijk ontstaan.

Samenwonen, erfrecht, erfenis, inkomen en belasting, successierechten en erfbelasting

Wie samenwoont zonder notarieel samenlevingscontract kan alleen met een testament er voor zorgen dat de partner van hem of haar erft. Maar daar zitten een aantal haken en ogen aan. De belangrijkste is misschien wel dat de vrijstelling voor de partner is beperkt tot ruim 2.100 euro, wanneer u minder dan 5 jaar hebt samengewoond. Bovendien betaalt u een hoog tarief in de erfbelasting oplopend tot 40%. Wie getrouwd is, hoeft geen testament op te stellen om de langstlevende partner verzorgd achter te laten en heeft automatisch een vrijstelling van maar liefst 638.089 euro. Pijnlijke situaties zijn bij overlijden zonder testament aan de orde van de dag. Zo vervalt bij een gezamenlijk eigen huis uw aandeel in het huis en uw inboedel aan de bloedverwanten van de erflater, wat er meestal toe zal leiden dat de langstlevende partner het huis moet verlaten.

Voor 2016 en 2017 zij de vrijstellingen als volgt:

Hoeveel erfbelasting en successierechten moet ik betalen, de vrijstellingen 2016 en 2017:

samenwonen of trouwen met fiscaal partnerschapvrijstelling erfbelasting bij erfenis
niet geregistreerd samenwonen2.111 euro, na 5 jaar 633.014 euro (2016) en € 638.089 (2017)
geregistreerd samenwonen 633.014 euro in 2016 en € 638.089 (2017)
huwelijk633.014 euro (2016) en € 638.089 (2017)

Partnerpensioen bij samenwonen

Gehuwden en zij die bij de notaris en gemeente geregistreerde partners zijn, hebben automatisch recht op partnerpensioen. Het pensioenfonds wordt daarvan automatisch op de hoogte gesteld. Wie samen woont zonder geregistreerd partner te zijn en wil dat zijn partner wel partnerpensioen krijgt, moet dit zelf doorgeven aan het pensioenfonds.

Kinderen hebben

Bij ongehuwd samen wonen en leven leidt de geboorte van een kind automatisch tot familierechtelijke betrekkingen tussen de moeder en kind. Niet met de vader. Als u wilt dat ook met de vader familierechtelijke betrekkingen bestaan en dat het kind ook diens erfgenaam wordt, dan moet de vader het kind erkennen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand en bij de notaris. Deze erkenning heeft wel de toestemming van de moeder nodig. Is die toestemming er niet dan kan de rechtbank desgevraagd alsnog toestemming geven. Bij een huwelijk speelt dit alles niet, tenzij de vader aanvecht de verwekker van het kind te zijn. Bij erkenning verwerven beide ouders het ouderlijk gezag en krijgen daarmee ook een onderhoudsplicht tot de leeftijd van 21 jaar.

Fiscaal partnerschap 2016, 2017 en 2018 inkomstenbelasting

Wie gehuwd is, is tijdens het huwelijk elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting. Wie samenwoont kan elkaars fiscale partner zijn. In 2010 gold dat u de keuze hebt om fiscale partners te zijn als u minimaal 6 maanden samenwoont, maar vanaf 2011 zijn de keuzes beperkter. Zonder kind of gezamenlijk huis bent u niet meer automatisch fiscale partners:

Wel of niet fiscale partners zijn in 2016, 2017 en 2018:

U woont samen op hetzelfde adres Wel of niet fiscale partners
Wel een notarieel samenlevingscontract.Ja, u bent fiscale partners.
Geen notarieel samenlevingscontract. Bovendien geen kind samen, geen eigen woning of bent niet als pensioenpartners aangemeld.Neen, u bent geen fiscale partners.
Wel een samenlevingscontract dat niet bij de notaris is afgesloten. Geen kind samen, geen eigen woning of bent niet als pensioenpartner aangemeld.Neen, u bent geen fiscale partners.
Wel samen een kind.Ja, u bent fiscale partners.
Wel samen een eigen woning.Ja, u bent fiscale partners.
Wel pensioenpartners.Ja, u bent fiscale partners.

De Belastingdienst kiest voor u. Dat is voor de Belastingdienst een stuk eenvoudiger en heeft voor u geen nadelen. Sterker nog, het geeft u de mogelijkheid om de aftrekposten onderling slimmer fiscaal te verdelen en zo belasting te besparen.

Dus toch huwelijkse voorwaarden of samenlevingscontract opstellen

Er kunnen hele goede redenen zijn om wel een samenlevingscontract op te stellen of huwelijkse voorwaarden op te maken. Bedenk dat een samenlevingscontract op een later moment nog kan, maar huwelijkse voorwaarden voorafgaand aan het huwelijk notarieel moeten zijn vastgelegd. De belangrijkste reden is de verdeling van vermogen en schulden bij overlijden, echtscheiding en ook tijdens het leven. Hebt u of uw partner een bedrijf dan is niets regelen onverstandig, omdat het altijd met een bedrijf verkeerd kan aflopen. Bij hoofdelijke aansprakelijkheid komen de schulden dan automatisch in de gemeenschap van goederen. Bij een echtscheiding zal de ex er met de helft vandoor gaan. Bovendien geven de voorwaarden meer zekerheden over de alimentatie en de verzorging van de kinderen.

Voordelen van huwelijkse voorwaarden

De voordelen van huwelijkse voorwaarden op een rij:
  • Bieden bescherming tegen ondernemingsrisico’s en schulden partner.
  • Beperken de aanspraken op het eigen vermogen bij echtscheiding.
  • Maken duidelijk hoe kosten van het dagelijkse huishouden worden verrekend.
  • Geven ook bescherming tegen aanspraken van de koude kant, schoonfamilie, op een erfenis.

Gescheiden bankrekeningen hebben

Let er op dat bij het huwelijkse voorwaarden belangrijk is om ook aparte bankrekeningen te hebben. Kies voor gescheiden rekeningen en laat niet alles via een en/of rekening lopen, omdat dan niet meer duidelijk aantoonbaar is wie wat heeft betaald. Als er jaarlijks verrekend moet worden is dat veel eenvoudiger, wanneer ieder een eigen bankrekening met inkomsten en uitgaven heeft.

Regels bij een echtscheiding gaan veranderen vanaf 1 januari 2018

De regels van het trouwen in gemeenschap van goederen gaan veranderen, de wet verandert per 1 januari 2018. De kern van de wetswijziging houdt in dat u niet meer automatisch in gemeenschap van goederen trouwt waardoor uw bezit ook niet meer automatisch een gemeenschappelijk bezit wordt en bij een echtscheiding niet meer verdeeld moet worden. U trouwt voortaan automatisch in een beperkte gemeenschap van goederen, tenzij u daarvan wilt afwijken. Ook in 2015 is een en ander gewijzigd waardoor een echtscheiding gepaard met nieuwe regels. Het moet daarbij wel aantoonbaar welk goed van wie is.

Slot

Eigenlijk kunt u niet zonder een akte met huwelijkse voorwaarden of een degelijk geregistreerd partnerschap. Het leven kan immers lang duren en in die periode kan ook veel gebeuren. Wie hierin zelf de vinger in de pap wil houden en zijn partner en kinderen goed verzorgd wil achterlaten, wint tijdig bij een goede notaris advies in om een bij u passend contract op te laten maken. De kosten hiervan vallen in het niet tegen de vele voordelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huwelijkse voorwaardenHuwelijkse voorwaardenDoor het opmaken van huwelijkse voorwaarden houden beide echtgenoten in geval van trouwen ieder hun eigen vermogen. Dit…
Erven en samenwonen in 2017 en 2018Erven en samenwonen in 2017 en 2018Wie erft er van wie, als u gaat samenwonen? Wie in 2017 of 2018 gaat samenwonen, een LAT-relatie heeft of eerder ging sa…
Samenwonen en belasting betalenSamenwonen en belasting betalenWelke gevolgen heeft samenwonen financieel voor de belasting die u moet betalen (inkomstenbelasting, erfbelasting)? Gaat…
Geld en samenwonenGeld en samenwonenOnder samenwonenden komt nogal eens ruzie voor over geld. Uit onderzoek blijkt dat geld en samenwonen bij ongeveer 60 pr…
Voordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenVoordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenIn dit artikel leest u wat trouwen onder huwelijkse voorwaarden inhoudt en wat de voor – en nadelen zijn. Bij trouwen on…

Reageer op het artikel "Ongehuwd samenwonen of trouwen"

Reacties

Cornelia, 02-07-2017 10:07 #21
Mijn vraag is een gecompliceerde.
Mijn vriend is 63 ik ben 5 jr jonger.We hebben ieder een huis(etage in zelfde pand) en hypotheek en een baan.En twee kinderen. We willen deze situatie wat huis betreft zo houden.maar zouden om andere redenen (bijv.pensioen)wel willen trouwen of geregistreerd partnerschap willen aangaan.
Maar de financiële consequenties zijn best lastig te berekenen. Het lijkt erop dat het financieel erg onvoordelig is. Graag advies maar waar te beginnen.
Mvg.
Cornelia Reactie infoteur, 04-07-2017
Beste Cornelia,
Of dit onvoordelig is, hangt van de situatie af. Als jullie trouwen kan maar één woning een eigen woning zijn en dat is vervelend als op beide etages een hypotheek rust, van één etage zal de hypotheekrenteaftrek vervallen. Verder zijn er mogelijk gevolgen voor de toeslagen of uitkeringen (als u die ontvangt).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Son, 23-06-2016 23:44 #20
Ik woon samen met mijn vriend en ik zelf ben een huisvrouw en werk niet heb k recht op zijn pensioen in het geval dat hij overlijd? Reactie infoteur, 24-06-2016
Beste Son,
Om straks een partnerpensioen te krijgen, moet u door uw partner worden aangemeld bij het pensioenfonds. Dat kan ook als jullie samenwonen. Anders hebt u nergens recht op.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marielle, 26-11-2015 17:29 #19
Mijn vraag is we zijn van een lat relatie naar samenwonen gegaan ik heb 2 kids van andere partner nu samenwonen en krijg dus geen kindgebonden budget meer nu moet dus mijn partner voor mijn kinderen zorgen terwijl we beiden gescheiden op 1 adres leven we zijn gaan samenwonen omdat dit wellicht goedkoper zou zijn maar ik ben bijna van plan weet terug te gaan naar een lat relatie geen alimentatie of zorgtoeslag meer geen kgb of alleenstaand ouder toeslag welk voordeel is er wel voor mij? Reactie infoteur, 27-11-2015
Beste Marielle,
Het enige voordeel is dat jullie na vijf jaar samenwonen goedkoper van elkaar kunnen erven (grotere vrijstelling), verder niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loes, 05-11-2015 21:58 #18
Hallo mijn partner en ik zijn 5 jaar fiscaal partner en hebben een kind samen. Mocht een van ons overlijden, erfen we dan van elkaar? En hoeveel is daarvan vrijgesteld van erfbelasting?
Alvast bedankt voor uw reactie Reactie infoteur, 06-11-2015
Hallo Loes,
De vrijstelling is € 633.014 en om van elkaar te erven als u niet gehuwd bent, is een testament noodzakelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yves, 23-06-2015 23:21 #17
We wonen samen en hebben een kind van 1 maand.gaan volgende week naar de notaris om alles vast te leggen.heb in mijn vorige relatie al 2 kinderen.heb hierdoor een schuld gekregen.we gaan bij de notaris alles op papier zetten wat van mij. Huidige vriendin is en wat van mij.nu wil mijn schoonvader al alles op papier hebben voor Als we uit elkaar gaan.wat wij uiteraard niet prettig vinden om te horen want we gaan niet uit elkaar.wat moeten we precies op papier zetten bij de notaris.
Beste Yves,
Wat jullie op papier zetten is geheel aan jullie. Dat kan van heel uitgebreid tot minder uitgebreid zijn, afhankelijk van de afspraken die jullie maken. Als er een boedelbeschrijving komt met daarin wat van wie is, dan zal dat vooral voor de wat duurdere dingen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Astrid, 09-08-2014 21:20 #16
Wij gaan samen een huis kopen en hebben een kindje van 2. Niets geregeld. Als ik nu overlijd, erft dan ons kindje mijn deel in het huis. Of ook ouders en broers/zussen? Reactie infoteur, 10-08-2014
Beste Astrid,
Als u niets regelt, erft uw kind, maar zolang uw kind minderjarig is, komt er wel een bewind of voogd:

http://financieel.infonu.nl/geld/135708-erfenis-jong-kind-bewind.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 24-07-2014 13:34 #15
Hallo,
Wij gaan ( weer) samenwonen, hebben 2 kinderen samen en mijn partner heeft een eigen onderneming in de vorm van een eenmanszaak. Wat zijn daar de consequenties van en hoe kunnen we ervoor zorgen dat de schulden uit onderneming, mochten die er komen, niet ons hele gezin kan schaden? Reactie infoteur, 24-07-2014
Hallo Sander,
Bij een eenmanszaak is er geen verschil tussen het privé inkomen van de eigenaar en het zakelijk inkomen van de eigenaar. U kunt uzelf beschermen met een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden of een notarieel samenlevingcontract waarbij jullie inkomen en vermogen gescheiden wordt gehouden. Een andere oplossing kan zijn dat de eenmanszaak wordt omgezet in een bv (maar dan moet de eenmanszaak nog niet in zwaar weer zijn).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debbie, 17-06-2014 22:58 #14
Stel met minderjarig kind heeft samenlevingscontract opgesteld al voor geboorte kind in Nederland. Kind is erkend en vader heeft gezag. Gezin gaat emigreren naar Curaçao. Zijn er voordelen om te trouwen in Nederland alvorens te emigreren? Reactie infoteur, 18-06-2014
Beste Debbie,
Een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap geldt op Curaçao niet, niet voor het erfrecht, niet voor verzekeringen. Een huwelijk geeft meer zekerheden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Manon, 06-06-2014 16:32 #13
Wij gaan samen bouwen op de grond die eigendom is van mijn vriend. Bedoeling is om een contract te laten opstellen bij de notaris waarin duidelijk staat welk bedrag ik in de woning heb gestoken.
Het is wel de bedoeling om later nog te trouwen. Dienen wij dan opnieuw het eerdere contract met betrekking tot de woning aan te passen en dus opnieuw dezelfde notariskosten te maken? Of blijft het eerdere contract na huwelijk ook ongewijzigd bestaan, met name met betrekking tot de waarde van de woning die aan mij toebehoort.
Meerdere mensen hebben ons immers reeds gezegd dat we beter eerst zouden trouwen, vooraleer alles op papier te laten zetten.
Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 07-06-2014
Beste Manon,
Een huwelijk in Nederland is een huwelijk in gemeenschap van goederen als u geen huwelijkse voorwaarden laat opstellen en voor huwelijkse voorwaarden moet u naar een notaris gaan. In de huwelijkse voorwaarden kan dan naar het opgestelde contract en de daarin gemaakte afspraken worden verwezen om vast te leggen wat van wie is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dineke, 15-05-2014 23:22 #12
Mijn vriend heeft een huis gekocht met zijn broer. Ze hebben samen een fiscaal partnerschap. Nu gaat zijn broer trouwen. Mijn vriend heeft gevraagd of hij onder huwelijkse voorwaarden gaat trouwen zodat het huis buiten zijn huwelijk blijft.
Wat voor gevolgen zou het voor mijn vriend hebben als zijn broer in gemeenschap van goederen gaat trouwen? Kan het dan alleen voor problemen gaan zorgen als zijn broer weer gaat scheiden? Of veranderd het fiscaal partnerschap, en daarmee hypotheekrenteaftrek enz. ook als zijn broer gaat trouwen?

Bij voorbaat dank voor de reactie Reactie infoteur, 16-05-2014
Beste Dineke,
1. In Nederland is er maar met één persoon tegelijkertijd een fiscaal partnerschap mogelijk. Als de broer gaat trouwen, wordt zijn gehuwde zijn nieuwe fiscale partner.
2. Alleen als een woning iemands huis van hoofdbewoning is (geen tweede huis dus), is er hypotheekrenteaftrek mogelijk.
3. Als de broer zonder huwelijkse voorwaarden trouwt, wordt zijn aandeel in het huis en de hypotheek gemeenschappelijk. Dat heeft gevolgen bij een scheiding, maar mogelijk ook bij nieuwe schulden van de broer en/of de huwelijkspartner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jansen, 13-03-2014 11:42 #11
Wij willen een huis kopen, zijn beiden gescheiden en hebben beiden een eigen woning (met behoorlijk overwaarde), mijn woning is zo goed als verkocht.
Is het verstandig om te gaan trouwen en beiden de woning te gaan kopen, 1 woning nog niet verkocht, of pas te gaan trouwen als de nieuw aan te kopen woning gekocht is en daar samen te gaan wonen.
Of te gaan trouwen voordat de nieuwe woning betrokken (akte gepasseerd wordt) gaat worden, met als consequentie dat we dan op dat moment 2 woonadressen hebben (2 woningen).
Al met al een behoorlijk ingewikkeld dilemma voor ons.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 13-03-2014
Beste Jansen,
Fiscaal gezien werkt het zo dat jullie zodra jullie getrouwd zijn, ook fiscale partners worden. Dan kan er nog maar één woning de hoofdwoning zijn met hypotheekrenteaftrek. Wellicht is het verstandig om te wachten totdat in ieder geval één huis is verkocht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van der Tas, 19-07-2013 11:14 #10
Man en vrouw 15 jaar samen en wonen al die tijd samen. Man overlijd zij komt uit rusland maar heeft nederlandse nationaliteit. heeft zij geen recht op de woning? Reactie infoteur, 19-07-2013
Beste Van der Tas,
Gaat het om een koopwoning of een huurwoning? Bij een koopwoning erft zij niets als er geen testament is opgesteld. Bij een huurwoning zijn er wel rechten voor de nabestaande:

http://www.wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/66696-huurder-overleden-en-dan.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marja, 08-04-2013 11:45 #9
Wijn zijn in gemeenschap van goederen getrouwd nu heeft mijn man wel een aparte rekening bij de sns bank. Ik had daarvan ook een pasje dat is ingepikt en geblokkeerd door de bank omdat hij niet wil dat ik aan het geld kan komen zonder zijn toestemming. Mag dit zomaar? Wat is hier juridisch aan te doen? Ik bedoel ik ben wel medeverantwoordelijk voor wat er gebeurt op die rekening maar kan niks doen. Reactie infoteur, 08-04-2013
Beste Marja,
1. Als uw man bovenmatige schulden maakt tijdens het huwelijk zonder uw toestemming, bent u daarvoor in beginsel niet verantwoordelijk. Schulden van vóór het huwelijk worden door een huwelijk in gemeenschap van goederen wel gemeenschappelijk.
2. Als het een rekening is op naam van uw man alleen en niet een en/of rekening, zal de bank het zien als een kwestie tussen u en uw man. Als het een en/of rekening is, dient u wel direct toegang te krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E., 21-03-2013 13:16 #8
Wij hebben sinds kort een geregistreerd partnerschap en hebben onze eigen namen gehouden. Moeten wij dit nog aangeven bij de belastingdienst en het pensioenfonds?
Of gaat dit automatisch? En moeten we dit nog ergens anders aangeven? (verzekeringen/anwb/bank) Reactie infoteur, 21-03-2013
Beste E,
De gemeente geeft aan de fiscus door dat u een geregistreerd partnerschap hebt. Niet aan het pensioenfonds, voor verzekeringen of de ANWB.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lut, 06-02-2013 21:58 #7
Wij zijn wettelijk samenwonende hebben gezamenlijk huis met een tontine alles komt toe aan de overlevende, geen kinderen. Wij willen huwen omdat ik niet werk en al een zekere ouderdom bereik. Geld de vrijstelling van succesierechten ook onze tontine word deze automatisch aangepast doordat wij huwen of moet er een huwelijkscontract opgemaakt worden? Ons vermogen is voor 100% gezamenlijk opgebouwd. Reactie infoteur, 07-02-2013
Beste Lut,
Als in de tontine niet is bepaald dat deze eindigt in geval van huwelijk en als er geen specifieke clausules hierover worden opgenomen in het huwelijkscontract, blijft de tontine gelden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra, 11-01-2013 13:25 #6
Ik ben alleenwonend in een koop-appartement, mijn moeder komt binnenkort bij mij inwonen. Zij woont nu in een huurflat. De vraag luidt: wat gaat er financieel veranderen voor haar én voor mij? (belastingen enz…)

Met groet,
Petra Reactie infoteur, 11-01-2013
Beste Petra,
Zolang u niet huurt en geen huurtoeslag hebt en zolang jullie geen samenlevingscontract hebben, verandert er fiscaal niets. Twee mogelijke uitzonderingen hierop financieel nog: als u een alleenstaande oudertoeslag hebt, of als u of uw moeder een uitkering heeft:

http://ww.financieel.infonu.nl/belasting/104706-alleenstaande-ouderkorting-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Naamloos, 04-12-2012 22:22 #5
Vraagje,
Wij gaan binnenkort trouwen. Nou heeft mijn vriend een eigen bedrijf en hebben we samen een huis op beide namen. Als het bedrijf failliet gaat wil ik niet dat ze ook aan ons huis kunnen zitten. Kan dit geregeld worden en hoe? Reactie infoteur, 05-12-2012
Beste Naamloos,
Als hij een eigen bedrijf heeft (vaak een vof of eenmanszaak) kunt u het beste trouwen onder huwelijkse voorwaarden, waarbij uw aansprakelijkheid bij een faillissement wordt geblokkeerd. Een notaris kan dat voor u regelen. Overigens loopt uw aanstaande dan wel nog steeds zelf een risico.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marleen, 22-11-2012 22:15 #4
Vraagje,
Mijn partner en ik hebben samen een kindje die door de vader erkend is. We wonen samen op hetzelfde adres maar zonder samenlevingscontract. Wie heeft dan het ouderlijk gezag? Reactie infoteur, 23-11-2012
Beste Marleen,
Het ouderlijk gezag rust in ieder geval bij u. Wat betreft de erkende biologische vader die niet met u is getrouwd, geldt dat hij een juridische ouder is. Deze vader heeft het ouderschap als hij dat aanvraagt en het door de rechter krijgt toegewezen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruiter, 26-07-2012 20:41 #3
Vraagje,

Wat als je samen een kindje krijgt maar niet samen wilt wonen, en dus alle twee in eigen huis blijft wonen.
Voor duidelijkheid we hebben alle twee een eigen huis en blijven alle twee in de Gemeentelijke basis administratie ingescheven staan op eigen adres.
Wel willen we samen zorgen voor het kindje.

Wat heeft dit te betekenen voor onze fiscaal partnerschap met betrekking tot renteaftrek en toeslagen kinderdag verblijf? Reactie infoteur, 27-07-2012
Beste Ruiter,
Als u niet bent getrouwd en er is geen geregistreerd partnerschap terwijl u ook niet op het zelfde adres woont, bent u geen fiscale partners:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/31116-fiscaal-partnerschap-2011-2010.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joke, 14-05-2012 15:03 #2
Sorry, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Eigen huis, kindje én bedrijf. We hebben niks geregeld. Waar moet je dan voor kiezen? Met de laagst mogelijke kosten. Notaris brengt alleen ingewikkelde taal uit… pfff help! Reactie infoteur, 14-05-2012
Beste Joke,
1. Als je een eigen bedrijf hebt dat geen bv is, maar een vof of eenmanszaak, is het verstandig om iets op papier te laten zetten waardoor de schulden van het bedrijf niet privé verhaald kunnen worden.
2. Als je een kindje hebt, is ook een testament aan te bevelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cor, 15-03-2012 08:17 #1
Wat ik niet uit het artikel kan halen, is het nieuw in 2012 dat er samen belastingaangift gedaan moet worden? wij hebben wel een samenlevingscontract, maar zijn voor zover ik weet nooit fiscaalpartner geweest. mijn vriend heeft altijd aleen aangifte gedaan. kwam gisteren terug met de mededeling dat het verplicht is om samen aangifte te doen dus ook mijn jaarogave e.d.we hebben wel een koophuis. ik heb nooit belastingaangifte gedaan ivm. laag inkomen en baan van 24 uur. Als dit nu wel verplicht is, wat is dan fiscaal aantrekkelijker, samen blijven wonen met samenlevingcontract of toch maar trouwen. Reactie infoteur, 15-03-2012
Beste Cor,
Sinds 2011 zijn de eisen voor een fiscaal partnerschap gewijzigd in die zin dat voorheen nog kon worden gekozen voor fiscaal partnerschap, maar vanaf 2011 (bijna) niet meer. Zo maakt het vanaf 2011 voor de fiscus geen verschil of u getrouwd bent of samenwoont met daarbij een notarieel samenlevingscontract.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Huwelijkse voorwaarden
Reacties: 21
Schrijf mee!