InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost het om op jezelf te wonen?

Wat kost het om op jezelf te wonen?

Jongeren die op zichzelf gaan wonen, onderschatten de hoogte van de vaste lasten vaak. De kosten houden namelijk niet om met de huur en de kosten voor gas, water en licht. Starters hebben het moeilijk op de huizenmarkt. Een huis kopen is vaak onmogelijk door de hoge koopsommen van huizen. De huren zijn ook moeilijk te dragen voor een alleenstaande starter. Dit is ook de belangrijkste reden dat huisverlaters het moeilijk hebben. Ze moeten naast de hoge huur of hypotheek ook nog de overige vaste lasten zien te dragen.

Zolang je nog bij jouw ouders thuis woont goed gaan sparen is een nobel streven, maar spaargeld zal in een korte tijd op raken indien het maandelijkse inkomen niet voldoende hoog is. Starters die gelijk een huis willen kopen, moeten grote concessies doen. Ze moeten bijvoorbeeld genoegen nemen met een opknapper.

Voorbereidingen treffen voor het op jezelf gaan wonen

Je kunt jezelf hierop voorbereiden door vooraf goed inzichtelijk te krijgen wat je te wachten staat op het moment dat je de grote stap zet. Daarnaast is het ook nog noodzakelijk dat je een buffer opbouwt voor slechtere tijden of voor onvoorziene uitgaven.

Wees alert op toeslagen waar je recht op hebt

Indien je een laag inkomen hebt, heb je vaak recht op toeslagen om de lasten dragelijker te maken. Hierbij kun je denken aan de huurtoeslag en de zorgtoeslag. Op toeslagen.nl (van de Belastingdienst) kun je redelijk eenvoudig berekenen in hoeverre je recht hebt op de diverse toeslagen.

Huis kopen of huis huren?

Voor iedereen zal het niet gelijk mogelijk zijn om een huis te kopen. De bank zal uitsluitend een hypotheek aan jou willen verstrekken, indien jij voldoende zekerheden kunt bieden dat jij de maandelijkse lasten ook kunt betalen. Indien kopen niet haalbaar of handig is, moet je kiezen voor het huren van een huis of appartement. Je doet er verstandig aan om niet gelijk aan je maximum te gaan zitten. Enige financiële ruimte zal noodzakelijk zijn om de touwtjes aan elkaar te kunnen knopen.

Gas en stroom

Voordat je een huis gaat betrekken, moet je niet alleen vragen naar de hoogte van de maandelijkse huur, maar ook naar de voorschot die de bewoners nu betalen aan het energiebedrijf. Ook bij het kopen van een huis moet je vragen wat de huidige bewoners per maand moeten betalen. Hieruit kun je namelijk concluderen hoeveel jij moet gaan betalen.

Gemeentelijke belastingen

De gemeente zal jou ook gaan aanslagen voor rioolrecht en afvalstoffenheffing. Daarnaast zul je ook een rekening krijgen van het waterschap voor waterzuiveringsheffing en ingezetenenheffing. De hoogte van jouw inkomen kan hierbij een rol spelen om de hoogte te bepalen.

Verzekeringen afsluiten

Op het moment dat je zelf een huishouden gaat voeren, is het verstandig om ook een aantal verzekeringen af te sluiten. Je doet er verstandig aan om minimaal een inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering (samen: 8 tot 15 per maand) af te sluiten. Indien je een huis koopt, krijg je ook te maken met een verplichte opstalverzekering voor het huis (ongeveer 5 tot 10 per maand). De bank zal in dat geval ook verlangen dat je een verzekering afsluit om de aflossing in op te sparen (afhankelijk van soort hypotheek) en een overlijdensrisicoverzekering. De kosten voor deze verzekeringen lopen sterk uiteen.

Reserveren voor vervanging

Naast het aankopen van de spullen voor in jouw huis, moet je ook reserveren voor het vervangen van de spullen. De meubeltjes, maar ook de tv, wasmachine en dergelijke, zullen uiteindelijk een keer vervangen moeten worden. Je kunt hiervoor reserveren door een spaarbuffer aan te leggen van minimaal een paar duizend euro.

Kosten van het levensonderhoud

Je moet ook rekening houden met de kosten van het dagelijkse levensonderhoud. Alleen al aan boodschappen, moet je minimaal 50 tot 75 per week rekenen.

Naast de vaste lasten

Zodra je inzichtelijk hebt hoe hoog de vaste lasten zijn. Kun je bepalen in hoeverre het mogelijk is om überhaupt maandelijks rond te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uw hypotheek aanpassen aan uw levenEen hypotheek heeft over het algemeen een looptijd van dertig jaar. In deze periode zal er veel veranderen in uw leven w…
Verscherpte leennormen, dus maximaal lenenVerscherpte leennormen, dus maximaal lenenSinds de kredietcrisis hanteren banken strengere acceptatienormen bij het verstrekken van een hypotheek. Dit heeft als v…
Hulp van ouders bij aankoop huisHulp van ouders bij aankoop huisStarters hebben veel moeite om een huis naar wens aan te schaffen. De ouders kunnen hierbij een helpende hand bieden doo…
Ultieme besparing: hypotheek aflossenUltieme besparing: hypotheek aflossenDe vaste lasten die het zwaarst drukken op het budget van een huisbezitter, zijn de maandelijkse hypotheeklasten. De bes…
Bronnen en referenties
  • Nibud

Reageer op het artikel "Wat kost het om op jezelf te wonen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!