InfoNu.nl > Financieel > Geld > Overzicht in financiën voorkomt schulden

Overzicht in financiën voorkomt schulden

Voorkomen dat u in de financiële problemen komt, begint met een goed overzicht over uw geldzaken. Zodra er namelijk grote tekorten ontstaan is het moeilijk om dit weer in te lopen. De fout die veel mensen maken wat betreft de financiën en het gebrek aan overzicht. Zodra er een rekening binnenkomt, wordt deze weggestopt of uitgesteld om te betalen. Op zich is dit nog geen probleem, maar het gevaar bestaat dat ze te lang blijven liggen. De vaste lasten via een automatische incasso laten lopen kan een oplossing zijn, maar u moet wel goed op de hoogte blijven van de stand van zaken op de betaalrekening. Grote tekorten op de betaalrekening zijn namelijk ook problematisch.

Maandelijkse lasten

Om verstandig met uw maandelijks beschikbare geld om te kunnen gaan, is het noodzakelijk om exact te weten wat er maandelijks afgeschreven gaat worden. De vaste lasten zoals gas, licht en stroom en de hypotheek of huur dienen zich maandelijks aan. Om te voorkomen dat u hoge rekeningen krijgt die u op korte termijn moet betalen, kunt u er beter voor zorgen dat de vaste lasten maandelijks worden geïncasseerd.

Op verzekeringen krijgt u een korting bij jaarbetaling, maar toch kunt u ze beter maandelijks betalen. Een andere optie is om deze grotere notaís binnen te laten komen in een maand waarin u extra inkomen hebt, bijvoorbeeld de maand mei met het vakantiegeld.

Krijg inzichtelijk wat u per maand kunt besteden

Om financieel overzicht te houden moet u gaan uitzoeken hoeveel er precies maandelijks binnenkomt (loon en uitkering, maar ook toeslagen en voorlopige teruggaven). Het bedrag dat u maandelijks moet betalen aan vaste lasten trekt u hier vanaf. Het bedrag dat resteert, kunt u dus besteden. Het is noodzakelijk om ook een reserve op te bouwen, dus een deel van dit bedrag zou naar een spaarrekening moeten gaan.

Grote notaís moet u inplannen

Toch is het niet te voorkomen dat u onverwachte notaís ontvangt. Een iets te ruim ingeschatte voorlopige teruggave kan resulteren in een terug te betalen bedrag aan de Belastingdienst van een paar honderd euro. In de meeste gevallen is het mogelijk om dit bedrag terug te betalen in meerdere termijnen. Als dit niet mogelijk is, maar het komt nu niet uit, moet u deze nota wel gaan inplannen. Bij het internetbankieren kunt u een betaalopdracht plaatsen in de toekomst. In de tijd tot het bedrag uiterlijk betaald moet worden, kunt u al bedragen gaan reserveren. Op deze manier kunt u namelijk voorkomen dat u aanmaningen ontvangt of zelfs een deurwaarder aan de voordeur krijgt.

Minimaal één keer in de week administratie

Om te voorkomen dat u het overzicht kwijt raakt, moet u minimaal één moment in de week bezig zijn met de administratie. Zo hebt u namelijk altijd inzicht in de stand van zaken, en kunt u vroegtijdig actie ondernemen indien het fout dreigt te gaan.

Vanuit internetbankieren kunt u een printje maken van de overzichten om toch nog iets op papier te hebben. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat u niet uitsluitend afhankelijk bent van het internet.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Overzicht in financiën voorkomt schulden"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!