InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Opstalverzekering, de meest gestelde vragen

Opstalverzekering, de meest gestelde vragen

Een opstalverzekering dekt de schade die is ontstaan aan uw eigen huis en alles wat vastgenageld zit aan het huis. Schade door inbraak, brand en storm en dergelijk worden binnen deze verzekering vergoedt. In dit artikel treft u de meest gestelde vragen aan over de woonhuisverzekering. Een opstalverzekering is de verzekering voor het huis zelf. Het grootste risico waar het huis aan bloot staat is het brandrisico. Andere schade oorzaken brengen over het algemeen slechts beperkte schade met zich mee. Bij het afsluiten van een hypotheek eisen de geldverstrekkers dat u een woonhuisverzekering afsluit. Het risico dat het huis in de brand raakt en het onderpand van de hypotheek verwoest is voor de geldverstrekkers te groot. Indien het onderpand verloren is gegaan zal de bank een groot risico lopen dat de klant de hypotheekschuld niet zal afbetalen. Huurders hoeven deze verzekering niet af te sluiten. De verhuurder zorgt voor de verzekering van het huis.

Wat is er verzekerd in een opstalverzekering?

Verzekerd is het woonhuis en alle overige onroerende zaken die op het grond staan van de verzekerde. Schuurtjes en garages op het perceel van de verzekerde zijn dus meeverzekerd en hier moet ook rekening mee gehouden worden bij het bepalen van de hoogte van het verzekerde bedrag. Ook alles wat vastgenageld zit aan het huis, valt onder de opstalverzekering. Een keuken en een badkamer is dus ook een onderdeel van het opstal (woonhuis).

Wat kost een opstalverzekering?

De premie is voornamelijk afhankelijk van de herbouwwaarde van het woonhuis. Dit is het bedrag die de verzekeraar moet betalen bij het volledig herbouwen van het woonhuis. De herbouwwaarde is het bedrag dat opgenomen gaat worden in de polis als verzekerd bedrag. De premie wordt uitgedrukt in een promillage van de verzekerde som. Deze bedraagt ongeveer tussen de 0,65 tot 1,10 promille. Voor afwijkende risico’s ligt de premie hoger. Dit zal bijvoorbeeld het geval zijn bij een huis met een rietendak of bij een huis met recreatie doeleinden.

Wat is onderverzekering?

De herbouwwaarde die opgenomen is in de polis, kan lager zijn dan de werkelijke waarde. Dit kan veroorzaakt worden doordat een aanbouw niet doorgegeven is aan de verzekeraar of een garage niet is toegevoegd op de polis. Ook kan de waardebepaling bij het afsluiten van de verzekering onjuist zijn geweest. Bij onderverzekering zal de verzekeraar niet de volledige schade uitbetalen zodra deze ontstaat. De premie is namelijk ook gebaseerd geweest op een lager verzekerd bedrag. De schade-uitkering zal pro rata worden betaald. Stel het verzekerde bedrag bedraagt € 150.000, maar de werkelijke herbouwwaarde bedraagt € 200.000, dan keert de verzekeraar uit: 150 / 200 = 0,75. De verzekeraar zal 75 procent van de schade uitkeren, en 25 procent is voor eigen rekening van de verzekerde.

Wat is er verzekerd?

In de polis worden de oorzaken die binnen de dekking vallen genoemd. Niet genoemde oorzaken zullen niet door de verzekeraar worden vergoed. In het verleden werden er nog wel eens woonhuisverzekeringen afgesloten tegen beperkte dekking, zoals bijvoorbeeld uitsluitend een branddekking. Tegenwoordig bieden de verzekeraars vrijwel uitsluitend uitgebreide dekkingen aan. Een enkele verzekeraar gaat nog een stapje verder en biedt dekking tegen alle van buitenkomende onheilen. In dit geval vergoedt de verzekeraar alle oorzaken tenzij het uitdrukkelijk in de polis is uitgesloten.
Zie ook:

Zorgverzekering, de meest gestelde vragen
Autoverzekering, de meest gestelde vragen
Aansprakelijkheidsverzekering, de meest gestelde vragen
Inboedelverzekering, de meest gestelde vragen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Opstalverzekering, de meest gestelde vragen"

Reactie

Jeroen, 06-01-2014 22:26 #1
Bedankt, precies de informatie die ik nodig had!
Heb me helaas wel erg gestoord aan het taalgebruik in dit stuk.
De grootste risico/ de onderpand van de hypotheek etc.

Infoteur: Esmee
Laatste update: 07-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!