InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Altijd gaan voor de hoogste spaarrente

Altijd gaan voor de hoogste spaarrente

Altijd gaan voor de hoogste spaarrente Wie geen risico wil lopen, maar wel een redelijk rendement op zijn spaargeld wenst, moet gaan voor een veilige spaarrekening met de hoogste spaarrente. Op een hoog bedrag maakt het een groot verschil hoeveel spaarrente u hierop ontvangt. Om altijd de hoogste spaarrente te volgen, zou u vaak over moeten stappen naar een andere spaarbank. Hierdoor krijgt u veel verschillende spaarrekeningen. In een jaar tijd is het vaak stuivertje wisselen tussen de banken. Helaas blijken banken ook vaak tijdelijk een hoge spaarrente aan te bieden om klanten te lokken. In het jaar 2008 waren het voornamelijk de buitenlandse banken die hoge spaarrentes boden. Deze banken hebben daarna stelselmatig de spaarrentes weer verlaagd naar gemiddelde hoogtes.

Wie biedt de hoogste spaarrente?

Er zijn veel spaarbanken actief die zeer uiteenlopende hoogtes van spaarrentes aanbieden. Over het algemeen wordt de hoogste spaarrente geboden op nieuwe spaarrekeningen. Banken proberen altijd om met een hoge spaarrente nieuwe klanten aan te trekken. Zodra deze consumenten een spaarrekening hebben gesloten, bestaan er ook mogelijkheden om andere producten eenvoudiger aan te bieden. Het is gemakkelijker om een hypotheek te verkopen aan een bestaande klant in vergelijking met nieuwe klanten. De aanbieder van de hoogste spaarrente kan van dag tot dag veranderen. Het zijn namelijk variabele rentes. Indien u een spaarrekening afsluit met een spaarrente van drie procent, zou het kunnen gebeuren dat de rente de volgende dag al weer verlaagd is, of natuurlijk verhoogd.

Kiezen voor een vaste rente

U kunt ook een deposito sluiten met een vaste rente. U maakt bij deze spaarvorm afspraken met de bank over de looptijd van het deposito en de hoogte van de spaarrente. Het aantrekkelijke van deze spaarvorm is dat u voor een afgesproken periode verzekerd bent van de vastgelegde spaarrente. Een groot nadeel van deze spaarvorm is dat u niet over het geld kunt beschikken gedurende de periode dat het spaargeld vast staat. Een ander nadeel is dat u niet kunt profiteren van verhogingen van de spaarrente.

Sparen bij een verzekeraar of andere financiële dienstverlener

Naast spaarbanken, bieden tegenwoordig ook andere financiële dienstverlener spaarrekeningen aan. Een goed voorbeeld hiervan is OHRA. Zij bieden diverse spaarrekeningen aan met en zonder opname- en stortingsbeperkingen. Ook pensioenfonds PGGM biedt een spaarvorm aan die gesloten kan worden door mensen die werkzaam zijn in de sector zorg en welzijn.

Sparen bij de supermarkt

Enkele supermarktketens bieden u de mogelijkheid om spaarzegels te kopen die u moet gaan plakken op een spaarkaart. Dit is een systeem dat al lang geleden is ingesteld, maar in veel gevallen kan het wel uit. Het gaat steeds om kleine bedragen die u per keer boodschappen spaart, maar de “spaarrente” die zij vergoeden is vaak hoog. Voor de supermarkten is het namelijk een bruikbare manier om te doen aan klantenbinding. Tussen de verschillende aanbieders bestaan er grote verschillen in het rendement op het geïnvesteerde bedragen. Een absolute topper is de supermarkt Plus. Voor iedere €1,- die u inlegt krijgt u uiteindelijk €1,50 weer terug. Dit is maar liefst een rendement van vijftig procent. De andere supermarkten kunnen dit niet overtreffen, maar bieden wel hogere vergoedingen dan de spaarbanken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Altijd gaan voor de hoogste spaarrente"

Infoteur: Esmee
Laatste update: 09-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!