Moet een aanbieding met een foute prijs toch worden geleverd

Moet een aanbieding met een foute prijs toch worden geleverd Je ziet een aanbieding in een folder of op internet en het kan bijna niet zo zijn dat die prijs echt klopt. Omdat hij veel te laag is. In dat geval is een aanbieding te mooi om waar te zijn. Toch trappen veel mensen daar dan toch in. Wie in een advertentie een televisie ziet staan voor 99 euro terwijl die normaal gesproken zeker duizend euro kost, ziet daarin vaak z’n kans schoon. Dat betekent rennen naar de winkel of snel bestellen per internet. Maar wat als de prijs in de advertentie gewoon fout was? Moet een winkelier een aanbieding altijd leveren? Of kan de verkoper zich ook beroepen op het feit dat de aanbieding niet realistisch was?

Een televisie die eigenlijk 999 euro kost, maar voor 99 euro in een advertentie staat?

Een televisie die eigenlijk 999 euro kost, maar in de advertentie staat voor 99 euro lijkt voor mensen de kans om eindelijk die lang uitgestelde aankoop te doen. Toch werkt het zo niet. Dit komt omdat de consument zelf had kunnen weten dat zo’n tv minstens 999 euro moet kosten en 99 euro dus niet een reële prijs is voor zo’n product. Hoe iemand dan ook voet bij stuk houdt bij de verkopende partij, dat werkt echt niet. Juridisch staat de verkopende partij dan het sterkst.

Een bindende overeenkomst

Als een verkoper een aanbod doet aan een consument en de koper gaat daar op in, ontstaat er gewoon een bindende overeenkomst. Daarbij maakt het niet uit hoe de prijs wordt genoemd en waar hij in staat. Dat kan in de winkel zijn, maar ook gewoon in een advertentie. Het gaat om het aanbod dat wordt gedaan door de verkoper. Is er reden om te twijfelen dan wordt het een ander verhaal. Zo had Postorderbedrijf Otto in 2009 een lcd tv in de webwinkel te koop staan voor maar 99 euro, terwijl dit 999 euro had moeten zijn. Duizenden klanten probeerden de tv te bestellen, maar Otto weigerde hen het product voor 99 euro te leveren. Een groep klanten ging daarom naar de rechter. Deze besliste dat de consumenten hadden kunnen weten dat de tv niet voor 99 euro te koop kon zijn en stelde Otto dus in het gelijk.

Mooie aanbieding, maar de verkoper zegt dat het een foutje was

Anders ligt het als een advertentie een mooie aanbieding te zien geeft, maar naderhand toch blijkt dat de prijs veel hoger ligt. Als de consument dat niet had kunnen weten, omdat de prijs wel degelijk reëel is, kan de consument de winkelier theoretisch wel aan de advertentieprijs houden. Toch blijkt ook dat in de praktijk lastig. Want ook een broek uit een rek halen waar op staat dat alles voor half geld weggaat en dan bij de kassa het volle pond moeten betalen valt onder deze regel. Natuurlijk kun je dan ruzie maken bij de kassa en het kledingstuk laten hangen. Maar het schriftelijk aanhangig maken (wel het kledingstuk laten hangen in dat geval) heeft waarschijnlijk meer slagingskans. Het is dan alleen wel van belang om bewijs te hebben dat het kledingstuk in het rek hing (of als het in een folder staat, die bewaren).

Product al gekocht; korting is niet meer mogelijk

Wie het product al heeft gekocht voor de volle prijs heeft overigens geen recht meer op de korting. Er is dan namelijk al een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten waarin koper en verkopen zich binden aan prijs en voorwaarden. Achteraf klagen over de prijs kan dan dus niet meer.

Korting of geen korting: geschillencommissie of rechter beslist

Heeft een verkoper of producent iets aangeboden voor een reële prijs, maar weigert hij het product voor dat geld te leveren, dan rest er niets anders dan naar de geschillencommissie of de rechter te stappen. Het probleem met een rechtszaak is alleen dat dit een duur en tijdrovende bezigheid is. Het lak komt dan vaak duurder dan de brief. Afzien van de aankoop en de winkel boycotten is dan misschien een betere optie.

Offerte en richtprijs

Soms doet een verkoper iemand een aanbieding in de vorm van een offerte. Ook dan staat de prijs niet altijd vast, want soms wordt er ook een richtprijs afgesproken. Bij een richtprijs moet een consument rekening houden met het feit dat die prijs hoger kan worden dan het bedrag dat is genoemd. Daarbij is het van groot belang om een bandbreedte aan te houden van zo’n 10 procent. De prijs mag dan dus niet hoger worden dan het bedrag en 10 procent daar bovenop.

Vaste prijs afspreken: partijen moeten zich daar aan houden

Heeft een verkoper een vaste prijs afgesproken dan moet hij zich daar ook aan houden. Tenzij hij weer had kunnen weten dat dit niet een prijs is waarvoor het artikel verkocht kan worden.

Leen Bakker: hoogslaper voor 24 euro die eigenlijk 319 euro kost

Leen Bakker bood in 2017 een hoogslaper van Hoppekids aan voor 24 euro. Wie hem bestelde moest echter 319 euro betalen. De korting zou in dit geval 92 procent zijn geweest. Duizenden mensen vonden de prijs erg aanlokkelijk en bestelden het bed. Leen Bakker gaf aan dat er een fout in het computersysteem was gemaakt. Twee soorten korting waren bij elkaar opgeteld, terwijl dat de bedoeling niet was. Leen Bakker leverde de bedden dan ook niet voor die prijs. Wel konden mensen die het bed bestelden 40 procent korting krijgen op een andere hoogslager van de winkel.

Kort geding tegen Leen Bakker om goedkoop bed

Namens 600 mensen die de hoogslaper toch wilden voor de 24 euro werd wel een kort geding aangespannen. De advertenties zouden onder meer op Facebook hebben gestaan en er waren volgens de claimers al afspraken gemaakt over de levering. Of dat kort geding ook daadwerkelijk gaat slagen is maar de vraag. Net als in het voorbeeld met de tv van Otto, is de kans groot dat de rechter zegt dat mensen konden weten dat het bed veel duurder is. In 2007 maakte bol.com ook zo'n fout met camera's. Ook die hoefden niet te worden geregeld. Mensen kregen wel een tegoedbon. Het goedkope bed bij Leen Bakker bleek door de rechter in 2017 overigens ook te worden afgewezen. Die besliste dat mensen konden weten dat een bed niet zo goedkoop kon zijn en wees de claim dus af dat het bed toch voor die 24 euro moest worden geleverd.
© 2010 - 2024 Singalees, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Procenten en promillagesWat zijn procenten en promillages en hoe gebruik je ze? Hoe werkt het ook al weer? In dit artikel laat ik je een voorbee…
Goedkoop naar een bungalowparkGoedkoop naar een bungalowparkWanneer je een weekend of voor een langere periode een vakantiebungalow wilt huren, kun je terecht bij een aantal grote…
Goedkoop naar de kapper met de kappersbonGoedkoop naar de kapper met de kappersbonEen knipbeurt bij de kapper is niet goedkoop. Maar de kappersbon biedt je een mooie aanbieding. Met deze bon krijg je ze…
Onderhandelen over de prijs in TurkijeOnderhandelen over de prijs in TurkijeIn de toeristische gebieden in Turkije wordt u overladen met winkeltjes met souvenirtjes en kleding en tassen van nepmer…

Stijgende rente goed en slecht voor de portemonneeEen stijgende rente heeft voordelen, maar ook nadelen voor de meeste huishoudens. U gaat meer spaarrente ontvangen over…
Wat kost het om op jezelf te wonen?Jongeren die op zichzelf gaan wonen, onderschatten de hoogte van de vaste lasten vaak. De kosten houden namelijk niet om…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Recht en Wet
  • Volkskrant
  • Leeuwarder Courant
Singalees (1.216 artikelen)
Laatste update: 09-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.