InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Directe incasso van belastingschuld door belastingdienst

Directe incasso van belastingschuld door belastingdienst

Directe incasso van belastingschuld door belastingdienst In de eerste drie maanden van 2009 begon een proef van de belastingdienst, waarbij een belastingschuld direct door de belastingdienst van uw rekening kunnen worden gehaald via een directe incasso. Met de directe incasso neemt de macht van de belastingdienst verder toe. In 2015, 2016 en 2017 is het de praktijk dat belastingschulden worden verrekend met een teruggave of dat een te hoge toeslag wordt verrekend met toekomstige toeslagen. Probeer altijd uitstel van betaling te vragen of kies voor een betalingsregeling met de belastingdienst. Probeer om niet als wanbetaler te boek te staan, want daar hebt u alleen maar last van.

Directe incasso door belastingdienst

De proef van de belastingdienst, om automatisch geld van uw rekening te innen zal wel landelijk beleid worden. Nu was de belastingdienst in geval van surseance van betaling of faillissement al een bevoorrechte schuldeiser, maar die macht zal alleen maar toenemen. Als de proef slaagt ten minste, maar niemand kan aangeven wanneer de proef niet is geslaagd. Er is dan ook eigenlijk niemand, die verwacht dat de conclusie zal zijn dat de proef geen vervolg zal krijgen. Een directe automatische incasso vermindert namelijk in sterke mate de incassokosten en is eenvoudig uit te voeren.

Proef van de belastingdienst

De proef van de belastingdienst is een uitvloeisel van de aanpassing van de Invorderingswet in 2007. Die maakt het mogelijk dat de belastingdienst zonder uw tussenkomst of goedkeuring tot driemaal toe 1.000 euro per maand van uw rekening mag innen. Dit in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Banken, NVB. Het kan niet zo maar, want u moet eerst twee aanmaningen en daarop volgend een dwangbevel hebben gekregen. Maar toch. De schatting is momenteel dat in Nederland circa 90.000 mensen per jaar een dwangbevel ontvangen, en dus in de situatie van een automatische incasso kunnen komen.

Preferente crediteur

Mensen met schulden krijgen het zo nog lastig. In 2007 vorderde de belastingdienst nog 300.000 huurtoeslagen terug. Er lopen invorderingsprocedures voor niet betaalde zorgpremies, en ook de gemeenten en waterschappen zijn erg in een directe automatische incasso geïnteresseerd.

Invordering via verrekening zorgtoeslag of huurtoeslag

Wat de belastingdienst doet als u in een jaar te veel zorgtoeslag, huurtoeslag of een andere toeslag hebt gehad, is deze verrekenen met de bedragen die u nog krijgen moet. Dat gebeurt ook als u nog belastinggeld terug moet krijgen terwijl er nog een belastingschuld openstaat. De verrekening is eigenlijk ook een vorm van een directe incasso die tot nieuwe betalingsproblemen kan leiden. Het kan namelijk betekenen dat u een paar maanden geen enkele toeslag ontvangt, terwijl uw uitgaven wel gewoon doorgaan.

Sluit op tijd een betalingsregeling

Om niet in problemen te komen kunt u het beste tijdig een betalingsregeling met de belastingdienst proberen te treffen. Een betalingsregeling van 12 maanden is zeer gangbaar. Als u een aanslag van de belastingdienst ontvangt, kunt u bezwaar maken en om een betalingsregeling vragen, die gegeven uw inkomen en persoonlijke omstandigheden haalbaar is. Op basis daarvan bepaalt de belastingdienst uw betaalcapaciteit en uw maandelijks te betalen bedrag. Let er wel op dat de belastingdienst u daarvoor een heffingsrente in rekening brengt.

Slot directe incasso, wanbetaler zijn

Onbekend is nog wat er gaat gebeuren, als er geen geld op de rekening staat. Onbekend is ook wat de invloed van de kredietcrisis op de directe incasso is, maar veel mensen zitten al zonder geld. Zal dit ook navolging krijgen bij het innen van boetes? Ik sluit het niet uit, want de overheid heeft geld nodig. Neen, leuker kunnen we het niet voor u maken. De tijd van voldoende coulance lijkt inmiddels voorbij. Reageer daarom tijdig op verzoeken van de belastingdienst, want als het moet is de fiscus zeer machtig. Bovendien betaalt u in 2015, 2016 en 2017 een belastingrente van 4% per jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Directe incasso van belastingschuld door belastingdienst"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!