Verkeerde overboeking, betaling of incasso? Wat kun je doen?
Betalingen worden steeds meer digitaal en we gebruiken steeds minder contant geld. Of het nu gaat om het automatisch betalen van je maandelijkse lasten of een online aankoop bij een webshop. Praktisch alle betaalopdrachten worden tegenwoordig digitaal uitgevoerd. Maar daar kan ook wel eens iets mis gaan. Een verkeerde overboeking of onterechte incasso. Wat kun je doen, om een al uitgevoerde betaling te annuleren?
Digitaal bankieren is de norm
We betalen tegenwoordig bijna alles vanaf onze bankrekening. Bij het doen boodschappen of tijdens het winkelen betalen we meestal met de betaalpas. Aankopen op internet betalen we vaak via iDEAL. Of met een directe bankoverschrijving. Die laatste worden meestal vanuit je eigen internet bankieren omgeving gedaan of vanuit je bank app. Net als met de meeste overige betaalopdrachten.
Periodieke betalingen of incasso's
Vele andere betalingen gaan via een machtiging of automatische incasso, waarbij de ontvanger door jou het recht is gegeven een bepaald bedrag van je rekening af te schrijven. Eenmalig of doorlopend. Dit is vaak zo met zaken als de hypotheek, zorgverzekering, andere verzekeringen, energierekening, wegenbelasting, abonnementen voor telefoon, internet en andere zaken. Dat soort betalingen moeten maandelijks uitgevoerd worden en via een machtiging heb je daar geen omkijken meer naar. Een alternatief is het gebruik maken van een automatische periodieke overschrijving. Die kun je instellen in je internetbankieren omgeving. Je kunt deze op ieder moment stilzetten of aanpassen.
Een verkeerde betaling?
Maar helaas gaat er ook weleens iets mis. Een betaling die je niet had willen doen. Vooral door de vele rekeningen die we betalen en het gemak waarmee dat digitaal kan, moet je juist extra goed opletten. Veel mensen hebben, ondanks de mooie digitale overzichten en filtermogelijkheden op de site van hun bank, toch juist minder inzicht in waar het geld blijft. Meestal is dat toch een kwestie van regelmatig even nakijken wat er allemaal in en uit gaat.
Er kunnen verschillende redenen zijn dat er iets mis is gegaan bij een betaling. Zo kan je zomaar geld overboeken naar een verkeerde rekening, door een foutje te maken bij het invoeren. Of je maakt juist een fout bij het invoeren van het bedrag. Misschien heb je per ongeluk een betaling dubbel uitgevoerd? Of een instantie of bedrijf schrijft geld af via automatische incasso, terwijl dat niet meer zou moeten. Maar wat kun je hier aan doen?
Zelf geld verkeerd overgeboekt?
Heb je zelf geld overgemaakt door een overschrijving of acceptgiro? Die kun je helaas niet terug draaien. Dat geldt ook voor de periodieke betalingen, die al zijn uitgevoerd. Ook de bank mag deze betalingen niet annuleren. Dit geldt dus vooral ook voor online aankopen. Bijvoorbeeld via Marktplaats met een overboeking of bij een webwinkel met iDEAL.
De enige manier is contact zoeken met de ontvanger, zodat deze het geld terug kan storten. Heb je alleen maar een bankrekening, dan maakt dat het extra lastig. Je kunt dan een verzoek bij jou bank indienen, om contact op te nemen met de ontvanger. Pas als daar geen reactie op komt, mag de bank jou de contactgegevens van de ontvanger doorgeven.
Een ongewenste automatische incasso
Bij automatische incasso heb je wel de mogelijkheid deze terug te draaien. Het idee is dat het initiatief dan bij de ontvanger ligt. En dat jij als rekeninghouder meer controle hebt, omdat het om jouw geld gaat. Je kunt in de internetbankieren omgeving, automatische incasso betalingen terug draaien. Dat moet wel binnen een bepaalde termijn, namelijk 56 dagen. Dat is bijna twee maand, dus best een lange periode.
Draai je een incasso terug binnen die termijn, dan krijg je je geld zonder meer weer terug. Is die periode al verstreken, dan zal je contact met de bank op moeten nemen, om je geld terug te kunnen krijgen. Daar komt meer bij kijken en het zal langer duren voordat je je geld weer hebt. En bovendien heb je niet de garantie dat je je geld terug krijgt.
Heb je zelf onterecht geld gekregen?
Heb je zelf een betaling ontvangen die je niet verwacht had of niet kunt plaatsen? Je kunt dan een aantal zaken doen. Bekijk even goed de omschrijving en bankrekeningnummer. Het is bijvoorbeeld handig om te kijken of er al eens eerder geld van of naar die rekening is gegaan. Een goede tips is om even te filteren op het betreffende rekeningnummer. In de meeste internetbankieren sites kun je dat eenvoudig doen. Heb je dan nog steeds geen idee, dan kun je eventueel het geld weer terugstorten.
Lees verder