InfoNu.nl > Financieel > Geld > Netwerkmarketing, je financiële lot in eigen hand

Netwerkmarketing, je financiële lot in eigen hand

Netwerkmarketing, je financiële lot in eigen hand Netwerkmarketing is een distributiemethode waarbij klanten nieuwe klanten enthousiasmeren. Bedrijven die op die manier hun producten verspreiden maken gebruik van de klanttevredenheid en vermijden zo reclamekosten. Producten die op deze wijze aan de man/vrouw worden gebracht zijn o.m. voedingssupplementen, parfums, gezondheidsdrankjes, andere gezondheidsproducten, etc. De beeldvorming ten aanzien van netwerkmarketing is in Nederland tamelijk negatief. Is dit terecht?

Neven- of hoofdinkomen

Netwerkmarketing is een distributiemethode waarbij klanten nieuwe klanten enthousiasmeren. Klanten/distributeurs worden voor hun inspanningen om nieuwe klanten/distributeurs in te schrijven beloond doordat zij commissie ontvangen over alle verkopen in hun lijn. Voor sommige klanten is dit een leuke manier om de eigen kosten voor de aanschaf van de producten te compenseren, voor andere klanten/distributeurs is het een manier om een tweede inkomen of een hoofdinkomen te verwerven.

Eigen inbreng

Wereldwijd neemt het aantal mensen dat met netwerkmarketing geld verdient enorm toe. In 2007 waren er reeds 63 miljoen mensen binnen de netwerkmarketing branche werkzaam (Direct Selling Associations). Cijfers uit Amerika en Azië geven aan dat uiteindelijk zo’n 5 tot 10% van de bevolking actief zal zijn met netwerkmarketing. In Nederland slaat de netwerkmarketing nog niet erg aan. Het percentage deelnemers komt nog niet in de buurt van de 1%. Ook bestaat er in Nederland veel kritiek op netwerkmarketing. Het wordt bijvoorbeeld vergeleken met piramidesystemen. Een ander punt van kritiek is dat veel netwerkmarketeers het zout in de pap niet verdienen, of dat het hen zelfs geld kost. Vermoedelijk heeft netwerkmarketing in Nederland een negatief imago gekregen doordat een aantal teleurgestelden de publiciteit hebben gezocht en enkele consumentprogramma’s en andere media daar gretig op zijn ingesprongen. Teleurgestelden zullen echter ook gevonden kunnen worden in elke branche en overal waar mensen proberen om geld te verdienen. Het is nu eenmaal zo dat de ene persoon succesvoller is dan de andere. Factoren als inzet, werklust, creativiteit, pro-activiteit, contactuele eigenschappen, durf, en doorzettingsvermogen zijn bepalend voor succes, en daar is niet iedereen in gelijke mate mee gezegend.

American dream

Op de website van de Direct Selling Assocation http://www.directselling411.com/for-sellers/myths-facts/ worden een aantal mythen en vooroordelen t.a.v. netwerkmarketing ontrafeld. Uit een onderzoek van deze organisatie blijkt bijvoorbeeld dat 84% van de personen die netwerkmarketing bedrijven aangeeft dat netwerkmarketing geheel aan hun verwachtingen voldoet wat betreft het verwerven van (extra) inkomsten. Ook wordt uitgelegd wat het verschil is tussen netwerkmarketing en piramidesystemen en wordt er overtuigend ingegaan op andere bezwaren tegen netwerkmarketing. In Amerika wordt er totaal anders naar netwerkmarketing gekeken dan in Nederland, getuige een filmpje op Youtube waarin oud president Bill Clinton betuigt dat netwerkmarketing een heel interessante en respectabele manier van geld verdienen is: http://www.youtube.com/watch?v=X_eGbfTPbGY Wellicht dat bij Clinton ook heeft meegespeeld dat veel MLM bedrijven in Amerika gevestigd zijn en dat een wereldwijde groei van de netwerkmarketing ook goed is voor de deviezenstroom richting het land van Uncle Sam. Wat echter in het filmpje van Clinton ook doorklinkt is dat netwerkmarketing een uitstekende manier is om je financiële lot in eigen hand te nemen. Het is een mogelijkheid voor een ieder om de American Dream te realiseren.

Financiële zekerheid

In deze financieel economisch kommervolle tijd zien veel mensen hun dromen uiteenspatten. De aandelen bezorgen beleggers kopzorgen, velen die dachten dat ze een vaste baan hadden zijn nu werkeloos, bedrijven die het goed deden zijn gaan nu buiten hun schuld failliet, en het immer zo solide geachte bolwerk van de pensioenfondsen vertoont een forse bres. Nederlanders zullen al twee jaar langer moeten werken om met pensioen te kunnen, en als ze de pensioengerechtigde leeftijd over een x aantal jaren bereiken zou hun comfortabel lijkende pensioen weleens geslonken kunnen zijn tot een aalmoes. De financiële crisis heeft ons geleerd dat we economisch kwetsbaarder zijn dat we dachten en dat in economisch opzicht niets zeker is. Dat stelt ook de vraag wat we kunnen doen om meer financiële zekerheid te creëren.

Werkeloosheid

Het interessante van netwerkmarketing is dat men niet gemakkelijk werkeloos kan worden. Netwerkmarketingbedrijven ontslaan geen medewerkers. Daarnaast krijgt men loon naar werken. Distributeurs die er veel tijd en energie insteken zullen ook een aantrekkelijk inkomen verwerven. Een inkomen dat kan bijdragen aan een prettige leefwijze maar dat ook kan worden gereserveerd als appeltje voor de dorst. Wanneer men er echter tijd in blijft steken groeit niet alleen het gereserveerde kapitaal, maar zal ook het netwerk blijven groeien, en daarmee ook het inkomen uit het netwerk. Inkomens van tienduizenden Euro's per maand komen voor. Vanzelfsprekend is dit grotendeels afhankelijk van de tijd en de energie die men er insteekt. Echter ook als men zich tevreden stelt met een tweede inkomen van bijvoorbeeld 500 of 800 Euro per maand is dat een waardevolle aanvulling wanneer men werkeloos wordt, men eerder met werken wil stoppen, of de aandelenportefeuille sterk in waarde is gedaald.

Op stoom komen

Het moeilijkst van netwerkmarketing is het begin. Men dient een aantal mensen te vinden die de producten willen gebruiken. Dat kunnen vrienden, familieleden, buren, collega’s, teamleden op de sportclub, studiegenoten etc. etc. zijn. Meestal is een informeel gesprekje over het product en/of de bijverdienste voldoende om te peilen of iemand geïnteresseerd is. Heeft iemand interesse dan kan een demonstratie met het product worden gegeven of verstrekt men de ander gratis een monster met schriftelijke info. Heeft men op die manier een aantal nieuwe netwerkmarketeers bij elkaar gesprokkeld dan dienen deze met tips en kennis ondersteund te worden bij de uitbreiding van hun netwerk. Wanneer ook zij hun ding doen dan groeit het netwerk voorspoedig; 2 wordt 4, 4 wordt 8, 8 wordt 16, 16 wordt 32, 32 wordt 64, 64 wordt 128, en na verloop van tijd ontstaan er zogeheten downlines met duizenden mensen. Die hoeven niet allemaal ondersteund te worden. Elke netwerker ondersteunt enkel zijn eerste lagen. Vandaar ook dat er aardig wat netwerkmarketeers zijn die leuk verdienen met relatief weinig tijdsinvestering. Zij genieten langdurig van de energie die zij er in de eerste periode hebben ingestoken. Netwerkmarketing lijkt een beetje op het op gang brengen van een stoomtrein; aanvankelijk gaat het langzaam maar wanneer de trein op stoom is dan wordt het steeds gemakkelijker om aan snelheid te winnen, en moeten er af en toe enkel wat kolen op het vuur worden gegooid. in feite lijken de principes sterk op de principes die gelden voor verkopers die op commissie werken of voor andere zelfstandige ondernemers; omzet geeft beloning, wie veel klanten weet te maken krijgt het gaandeweg steeds gemakkelijker en verdient meer geld. Waarbij tevens geldt dat klanten tevreden gehouden moeten worden en dat weggevallen klanten vervangen dienen te worden door nieuwe klanten.

Betrouwbaar

Wie overweegt om met netwerkmarketing te beginnen doet er goed aan om een product te kiezen waarmee hij/zij enthousiast kan worden. Enthousiasme helpt enorm om anderen te overtuigen en ook om je in de eigenschappen van het product te verdiepen. Het product moet verder voldoen aan de volgende eisen:
  • Hoogwaardige kwaliteit.
  • Liefst uniek.
  • Liefst vernieuwend.
  • Niet in winkels verkrijgbaar.
  • Overtuigingskracht hebbende van zichzelf of voorzien van goede onderbouwende informatie.
  • Is gericht op een groeimarkt.

Vanzelfsprekend dient het bedrijf dat de producten produceert betrouwbaar te zijn en dient het een goede bedrijfsvoering te hebben. Een geruststelling is hier meteen op zijn plaats; bedrijven die hun producten via netwerkmarketing verspreiden gaan zelden failliet omdat ze gericht zijn op groeimarkten en meestal weinig kosten hebben. Hierin onderscheidt netwerkmarketing ook van de aandelenhandel, ander werk, en pensioenvoorzieningen, het biedt vrij veel zekerheid voor de toekomst.
De compensatieplannen c.q. het commissiesysteem van bedrijven kan verschillen. Zo bestaan er compensatieplannen met de volgende benamingen: Stairsteps-Breakaway plan, Matrix plan, Uni-level plan, Binary plan. Volgens deskundigen is het lastig om te zeggen welk plan het beste functioneert. Al deze systemen werken goed, hetgeen blijkt uit het feit dat men de marketeers er tevreden mee houdt. Laat u echter goed informeren over het plan dat het bedrijf gebruikt waar u mee gaat werken. Dikwijls bevat het finesses die belangrijk zijn om te weten. Niet alleen voor uzelf maar ook voor de nieuwe marketeers die u inschrijft. Bijvoorbeeld bestaat kunt u in sommige compensatieplannen alleen recht verkrijgen op commissie wanneer u ingeschreven staat voor een automatische bestelling van een pakketje voor eigen gebruik. Geen commissie te krijgen voor het werk dat u hebt verzet omdat u de spelregels niet kent is uitermate teleurstellend.

Verder is van belang dat het bedrijf via de marketeers ook werkelijk aan gebruikers levert. Er bestaan bedrijven die voornamelijk bestaan van de hoge entreeprijzen voor nieuwe marketeers. Dat kan zorgen voor grote teleurstellingen. Laat u ook niet verplichten tot het kopen van een enorm bedrag aan producten bij de start. Bedrijven die werken met hoge entreeprijzen en grote startbestellingen kenmerken zichzelf als piramidesysteem. Zij leven in feite van een vorm van misleiding van mensen die op zoek zijn naar een mogelijkheid om geld te verdienen.

Aangenaam smakende vruchten

Ook de volgende waarschuwing is op zijn plaats. Wie netwerkmarketing bedrijft is geheel vrij om te bepalen hoeveel tijd en energie hij/zij er in steekt. Slapend rijk worden is er niet bij. Net als bij alle andere zakelijke activiteiten moet men voor het behalen van succes actief zijn, creatief zijn, doorzettingsvermogen hebben, durf hebben, sociaal vaardig zijn, en behulpzaam zijn. Wie met dit besef een opstart maakt zal er tot in lengte van dagen plezier van hebben. De vruchten aan de boom van de netwerkmarketing kunnen heel aangenaam smaken; onafhankelijkheid, geen baas die je controleert en voortdrijft, vrij om je tijd in te delen, vakantie zo vaak als je wilt en je budget het toestaat, de mogelijkheid om ook in het buitenland te werken, het is erg leuk om te zien hoe je netwerk zich na verloop van tijd vanzelf uitbreidt en daarmee ook je inkomen etc. etc. En…, de belegging in tijd die u doet, is waarschijnlijk waardevaster dan financieel beleggen in aandelen of het betalen van premie aan een pensioenfonds.
© 2010 - 2018 Machosofty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thuiswerk met vriendenIeder persoon kent in de basis nagenoeg dezelfde levensloop. Men gaat naar de basisschool, middelbare school en er wordt…
Extreme early retirement: kan dat ook in Nederland?Extreme early retirement: kan dat ook in Nederland?Steeds vaker lees je over dertigers uit Amerika die met pensioen gaan. Extreme early retirement wordt dit genoemd. In fe…
Geschiedenis van de sociale zekerheid in BelgiëNaast bier en chocolade is de sociale zekerheid ook een Belgische specialiteit. Zij heeft een hele geschiedenis achter z…
Pensioen opbouwen bij Brand New DayPensioen opbouwen bij Brand New DayBrand New Day is een nieuwekomer op de financiële markt. Bij Brand New Day kun je o.a. een aanvullend pensioen opbouwen…

Reageer op het artikel "Netwerkmarketing, je financiële lot in eigen hand"

Reacties

Kristiaan van den Vyver, 23-11-2014 08:57 #4
Voor die dat zeggen dat netwerk marketing in Nederland negatief staat aangeschreven, zijn net die mensen die niet begrepen hebben wat netwerk marketing is. Als zij naar de winkel een artikel gaan kopen is dat dan negatief, waar koopt die winkelier dat bij de groothandelaar en waar koopt de groothandelaar dat bij de fabrikant. Wanneer een fabrikant er tussen hem en de klant een verdeler tussenplaats die dat rechtstreeks naar de klant mag brengen wat is daar mis mee. En dat hij dit zo doorgeeft aan nieuwe mede eigenaar die ook een netwerk opzetten. Wees blij en opgewekt inplaats van dingen te zoeken waar je enkel wil over praten of het niet mogelijk is of slecht zou zijn. Ik heb een prachtig netwerk bedrijf opgebouwd, en zie steeds mensen die vroeger het zeer moeilijk hadden nu financieel beter worden en zowel naar hun gezin als voor hunzelf in persoonlijke groei. Dan kan ik zeggen dat ik enkel gelukkig kan zijn. En het enige wat je moet hebben is oren die je moet toe duwen voor diegene die het netwerk systeem niet begrepen hebben. en die falen en niet slagen in een doorzettingsvermogen zullen het ook nooit bereiken.

Ron Veldhuijzen, 18-11-2014 22:33 #3
Bedankt voor dit artikel.
N.M. heeft veel goeds gebracht. Namelijk persoonlijke groei, gezonde levensstijl, meer energie en doorzettingsvermogen een aanrader voor iedereen.

Carolien, 20-08-2014 09:48 #2
Heel blij met dit stuk en nu maar hopen dat Nederland wakker gaat worden voor wat betreft dit onderwerp en ik hoop van harte dat ik het nog mee mag maken.

Diny Troeyen, 24-01-2012 20:22 #1
Het is verfrissend om te lezen dat iemand de moeite heeft genomen om Netwerk Marketing te onderzoeken en er zonder waardeoordeel over te schrijven. Van wat hier beschreven staat herken ik in mijn eigen Personal Franchise bedrijf wel een en ander. Het is voor mij tot nu toe de beste manier om met een groep van gelijkgestemden zelf verantwoording te nemen voor onze eigen toekomst, waarin gezondheid en leefstijl hand in hand gaan met een gevoel van vrijheid "met wie ik wereldwijd wil werken" en "wanneer ik wil werken"

Infoteur: Machosofty
Laatste update: 22-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 4
Schrijf mee!