InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Voorlopige teruggaaf, de meest gestelde vragen

Voorlopige teruggaaf, de meest gestelde vragen

Iedere Nederlander betaalt diverse soorten belastingen. De Nederlanders betalen de meeste belasting in de vorm van inkomstenbelasting over het inkomen. Gedurende het belastingjaar hebt u de mogelijkheid om een voorschot te krijgen op de teruggaaf van teveel betaalde belasting. In dit artikel treft u de meest gestelde vragen hierover aan. Inkomstenbelasting wordt geheven over het bruto inkomen. Naarmate u meer verdient, gaat u meer belasting betalen. De inkomstenbelasting wordt berekend aan de hand van het progressieve belastingstelsel. Over het eerste deel van het inkomen betaalt u ongeveer 34 procent, over het deel van het inkomen boven de €17.500 moet u meer belasting betalen. Over het inkomen boven de €53.000 betaalt u zelfs 52 procent. Aftrekposten kunt u juist weer aftrekken van de belastingvorderingen. Door een voorlopige teruggaaf in te dienen bij de Belastingdienst hoeft u niet maanden lang te wachten om het teveel betaalde belasting terug te vragen.

Wanneer krijg ik teveel betaalde belasting terug?

Jaarlijks moet u vóór 1 april de belastingaangifte over het voorgaande jaar indienen. In de maanden daarna gaan zij de aangiften behandelen en verwerken. Vóór 1 juli krijgt u bericht van de belastingdienst over een voorlopige aanslag en volgt de uitkering van teveel betaalde bedragen.

Wat is een voorlopige teruggaaf?

Indien u recht hebt op teruggaaf van belasting in verband met aftrekposten kunt u hiervoor een VT (voorlopige teruggaaf) invullen. Normaal gesproken houdt de werkgever maandelijks belasting in zonder rekening houden met aftrekposten. Indien u recht hebt op bepaalde aftrekposten krijgt u een deel van de betaalde inkomstenbelasting terug via de Belastingdienst. Dit krijgt u echter pas terug in het jaar volgend op het belastingjaar. Teveel betaalde belasting over een bepaald jaar krijgt u namelijk het opvolgende jaar terug. Door een VT in te vullen krijgt u alvast een voorschot op de teruggaaf waar u recht op hebt.

Wat zijn aftrekposten?

Die heeft u indien u recht hebt op bepaalde heffingskortingen of andere kortingen op de te betalen belasting. De meest voorkomende aftrekpost is de hypotheekrente aftrek. De hypotheekrente die u betaald in verband met uw eigen woning, kunt u aftrekken van uw inkomen. Andere aftrekposten zijn bijvoorbeeld:
  • alimentatie
  • premie voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • reiskosten woon-werkverkeer met het openbaar vervoer

Hoe hoog wordt mijn voorlopige teruggaaf?

De hoogte van de voorlopige teruggaaf wordt vastgesteld aan de hand van uw aanvraag VT. Afhankelijk van de hoogte van de aftrekposten krijgt u in het betreffende belastingjaar maandelijks een voorschot op de teruggaaf waar u recht op hebt. Indien u een te hoge voorlopige teruggaaf aanvraag zult u het in de aangifte over het belastingjaar terug moeten betalen. Vaak houden particulieren in voorlopige aangiften een lager bedrag aan. Op deze manier kunnen ze voorkomen dat er later geld terugbetaald moet worden, doordat de ingeschatte aftrekposten later toch lager blijken uit te vallen.

Hoe moet ik een voorlopige teruggaaf aanvragen?

Deze moet u aanvragen bij de Belastingdienst. Dit kunt u gedurende een belastingjaar indienen. De voorlopige teruggaaf waar u recht op hebt, wordt uitgekeerd gedurende het resterende aantal maanden van het jaar. Hebt u bijvoorbeeld recht op een teruggaaf van €1.000, en de Belastingdienst gaat het uitkeren per maart van het belastingjaar, dan krijgt u in de maanden maart tot en met december maandelijks €100 uitgekeerd. De opvolgende jaren zult u automatisch een verzoek krijgen om een voorlopige teruggaaf aan te vragen.

Kan ik mijn voorlopige aanvraag gedurende het jaar wijzigen?

Ja, dat is mogelijk. Door een nieuw verzoek in te dienen, treedt deze in de plaats van de eerder ingediende. Het nieuw vastgestelde bedrag aan teruggave zal verrekend worden met de reeds uitbetaalde teruggaaf bedragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een voorlopige teruggaaf?Wat is een voorlopige teruggaaf?De meeste huizenbezitters die een hypotheek hebben op hun eigen woning, maken gebruik van een voorlopige teruggaaf. Hier…
Maandelijks belastingteruggaveMaandelijks belastingteruggaveU kunt de belastingteruggave in termijnen laten uitbetalen door maandelijkse belastingteruggave aan te vragen. Het is oo…
De Belastingdienst, de voorlopige teruggaaf 2016 en 2017De Belastingdienst, de voorlopige teruggaaf 2016 en 2017Aan het einde van het jaar wordt door de Belastingdienst de voorlopige teruggaaf VT berekend voor het komende jaar. Is h…
Voorlopige teruggaaf zo laag mogelijk houdenDe voorlopige teruggaaf geeft eigenlijk een voorschot op de teruggave die u over het belastingjaar kunt verwachten. In d…
Voorlopige aanslag 2017 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2017 inkomstenbelastingU wilt uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2017 aanvragen, wijzigen of stoppen? Een voorlopige aanslag inkomstenbel…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Voorlopige teruggaaf, de meest gestelde vragen"

Reacties

Fatima19805, 03-11-2014 16:05 #7
Kan iemand mij vertellen of een teruggaaf van de rijksbelastingdienst gezien mag worden als inkomen, mijn buurvrouw heeft nl een pensioen op minimum inkomen, de regionale belastinggroep heeft haar kwijtscheldingsverzoek afgewezen omdat ze een bedrag van bijna 300 euro heeft terug gehad van de rijksbelastingdienst. Wil best voor haar een bezwaarschrift indienen maar dan moet ik wel weten of hier sprake is van een geldige reden, dat ze deze aanslag moet betalen. Alvast bedankt!

Rob Horneman, 21-12-2013 17:14 #6
Hallo ik heb schone lei sinds 5 nov 2012, uit mijn boedel is 5600 kinderalimenatie betaald nihil stelling was opgeheven het gaat om bedragen 33000 zij kreeg 6% uit boedel voor kinderalim. gaat over jaren 2004 tot 2012, kan ik een bedrag aftrekken belastingdienst en indien ja, over welk jaar, ik heb dit betaald Dec 2013 uit wsnp boedel slotuidelingslijst vr gr Rob

Theo van Stiphout, 25-11-2013 10:43 #5
Mag de gemeente de voorlopige teruggaaf als extra inkomsten berekenen in de beoordeling van de langdurigheidstoeslag, die ik heb aangevraagd?

Rick, 14-11-2012 13:50 #4
Hallo, ik heb tijdens mijn wsnp kinderalimentatie betaald. Mijn vraag is, als ik belasting teruggave invul mag ik dan het bedrag dan houden of moet ik het aan de boedel storten? Ben sinds vandaag uit wsnp… het gaat over het jaar 2011! Reactie infoteur, 14-11-2012
Bij beeindiging van de wsnp is de regeling ook echt gestopt. Bedragen die u nog gaat ontvangen van de Belastingdienst hebben mogelijk betrekking op de periode, maar als het een afgesloten geheel is lijkt mij dat het er buiten valt.

Jhm Tijert, 17-04-2012 19:33 #3
Van de toeslagen kan ik heel mooi zien hoeveel ik krijg.
Maar van de voorlopige aanslag kan ik niet vinden hoeveel ik krijg.
Ik heb natuurlijk wel een brief van jullie gehad met daarop het bedrag maar ik vind het vreemd dat ik dit niet via ijn digid kan bekijken.
zou een mooie aanvulling zijn.

in afwachting van uw reactie,
Harry Tijert

Rianne, 17-09-2011 10:46 #2
Hallo ik heb een brief van de belasting gekregen dat ik geld terug krijg maar waneer krijg ik het geld dan? ik hoop dat je me kan helpen groetjes assen

F. Schimmer, 01-12-2009 10:36 #1
Zijn over 2009 de kosten lidmaatschap Diabetes Vereniging Nederland en Kruisvereniging nog aftrekbaar?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 10-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 7
Schrijf mee!