InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rondkomen van één inkomen

Rondkomen van één inkomen

Steeds meer gezinnen zijn afhankelijk geworden van twee inkomens. Op het moment dat één van beide inkomens wegvalt, ontstaan er tekorten. Gezinnen met een dubbel inkomen kopen ook een huis die ze maximaal kunnen financieren. In Nederland is veel verborgen armoede. Naar schatting zijn er honderdduizenden gezinnen die permanent in de geldzorgen zitten. Hiervan zitten er rond de 50.000 gezinnen in de schuldsanering. Hun gemiddelde schuld ligt ruim boven de twintig duizend euro. Onze samenleving wordt steeds meer gebaseerd op een hoog gezinsinkomen. De huizen zijn zo duur geworden dat een gezin met een modaal inkomen geen huis meer kan kopen. Deze gezinnen moeten voorzichtiger met hun maandelijks te besteden budget omgaan.

Hoe ontstaan financiële problemen?

Gezinnen met geldzorgen komt niet alleen voor bij de lage inkomens, ook gezinnen met een ruim boven modaal inkomen kloppen steeds vaker aan bij de schuldhulpverlening. Niet alle gezinnen met een inkomen op bijstandsniveau hebben schulden. Het is vaak ook een kwestie van verstandig omgaan met geld. Uiteraard komen deze gezinnen wel eerder in de problemen. Ze hebben niet de mogelijkheid om maandelijks te sparen en kunnen ook geen lening afsluiten om een tegenvaller op te kunnen vangen. Problemen ontstaan vaak door een gebrek aan overzicht. Ze weten niet hoeveel ze uitgeven en hoeveel er nog te besteden is voor de rest van de maand.

Rondkomen met twee inkomens

In tegenstelling tot het verleden, zijn er tegenwoordig nog weinig gezinnen te vinden met één inkomen. De maatschappij is nu ook volledig hierop ingesteld. Stellen die beide werken nemen nu ook geen genoegen meer met de levenswijze van de oudere generatie die volledig was gebaseerd op één inkomen. De tweeverdieners ontvangen maandelijks meer, maar geven ook veel meer uit. Ze kunnen eenvoudig een huis betalen van ruim €300.000, dus die gaan ze ook kopen. Indien één van de beide partners zijn of haar baan verliest, kunnen er problemen ontstaan. Hun dure manier van leven is dan niet meer betaalbaar.

Rondkomen van één inkomen

De tweeverdieners hebben ook hogere kosten in vergelijking met de alleenverdieners. Indien één van de partners thuis is om de kinderen op te vangen, hoeft er niet betaalt te worden voor de steeds duurder wordende kinderopvang. De gezinnen met één inkomen op modaal niveau of lager moeten toch creatief omspringen met het beschikbare geld. Zij moeten ervoor zorgen dat de maandlasten zo laag mogelijk worden gehouden, en er is geen ruimte voor grote tegenvallers.

Levensstandaard instellen op een bepaald niveau

Bij gezinnen die rond moeten komen van een inkomen op het bijstandsniveau ligt het anders, maar gezinnen met inkomens boven modaal zouden eenvoudig rond moeten kunnen komen van het inkomen. De meeste problemen zijn ontstaan door een te hoge levensstandaard. Jaarlijks moeten ze een paar keer op vakantie en er moet natuurlijk ook een nieuwe auto voor de deur. Door wat uitgavenpatroon betreft, iets soberder te leven kunnen deze gezinnen meer financiële vrijheid krijgen. In een duur huis wonen, moet geen doel op zich worden. U kunt beter in een goedkoper huis wonen, dan maandelijks krom te moeten liggen om de financiële huishouding op orde te krijgen en te houden.

Nieuw huis kopen

Bij het kopen van een ander huis moet u niet uitgaan van wat u maximaal kunt lenen, maar u moet kijken hoeveel u maandelijks uit kunt geven aan woonlasten. Door de manier van benadering om te draaien zullen er minder snel geldzorgen ontstaan.
Gerelateerde artikelen
Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Gemiddeld inkomen van starters HBO of WOGemiddeld inkomen van starters HBO of WOStarters met een afgeronde opleiding op HBO of WO niveau moeten in eerste instantie genoegen nemen met een relatief laag…
Modaal inkomen tussen wal en schip?Modaal inkomen tussen wal en schip?Het modaal inkomen is bij benadering het gemiddelde inkomen van Nederland. De gezinnen die rond moeten komen van een der…
Er rust een grote druk op tweeverdienersEr rust een grote druk op tweeverdienersTegenwoordig is het noodzakelijk om beide te werken om een redelijk huis te kunnen kopen. Mensen met kinderen en twee dr…
Inkomen van beroemdhedenInkomen van beroemdhedenDe jaarlijkse inkomens van topfunctionarissen uit het bedrijfsleven lopen in de miljoenen per jaar. Vergeleken met de in…

Reageer op het artikel "Rondkomen van één inkomen"

Reacties

Judith, 05-03-2013 14:19 #5
Levensstandaard instellen op een bepaald niveau. Bij gezinnen die rond moeten komen van een inkomen op het bijstandsniveau ligt het anders, maar gezinnen met inkomens boven modaal zouden eenvoudig rond moeten kunnen komen van het inkomen. De meeste problemen zijn ontstaan door een te hoge levensstandaard. Jaarlijks moeten ze een paar keer op vakantie en er moet natuurlijk ook een nieuwe auto voor de deur. Door wat uitgavenpatroon betreft, iets soberder te leven kunnen deze gezinnen meer financiële vrijheid krijgen. In een duur huis wonen, moet geen doel op zich worden. U kunt beter in een goedkoper huis wonen, dan maandelijks krom te moeten liggen om de financiële huishouding op orde te krijgen en te houden.

Toch vreemd dat dit geschreven wordt. Het zal in sommige gevallen echt wel zo zijn, maar echt niet bij allen. Mijn man verdient boven het modaal. Wij krijgen nergens een tegemoetkoming bij. Wij draaien elk dubbeltje om. Hebben geen dure auto voor de deur staan. Én we hebben een hypotheek van boven de €1200, - per maand. Nog maar niet te beginnen over de verzekeringen die er maandelijks bij komen. We hebben al maanden de tandarts uitgesteld, omdat we het niet kunnen betalen. Ook wij hebben tegenvallers. Zit er nog een aan te komen een bijna stukkende CV. Die zijn ook niet goedkoop.

Jammer dat er zo makkelijk geoordeeld wordt, wat de boven modaal verdieners betreft. Zelf keek ik er vroeger ook een beetje zo op neer 'Haal maar bij de beter verdieners vandaan', maar ik zie nu ook de andere kant van de medaille hoor!

Nogmaals ook wij moeten ELK DUBBELTJE OMDRAAIEN met twee kleine kindertjes.

Robert, 04-07-2012 23:26 #4
Leuk artikel, ik ben 24 jaar en woon samen met mijn vriendin in een huurhuis. Ik breng maandelijks 1500 netto in het laatje als 1 verdiener. Mijn vriendin kan en mag niet werken vanwege een operatie, en een nog te komen operatie. Ondanks deze medische ellende krijgt zij van de belastingdienst geen cent. Ik betaal haar zorgverzekering, mobieltje en boodschappen etc. We zijn nu al een half jaar bezig met het aanvragen van bijzondere bijstand voor haar, maar de instanties werken nou niet bepaald vlot (met name de GGD waar ze is onderworpen aan een kruisverhoor). Mijn vriendin is bijna dood geweest! Helaas ben ik onlangs ziek geworden en ben ik in behandeling van een psych wegens bipolaire stoornis. De kans is groot dat ik mijn baan (reeds 8 jaar met plezier werkzaam) kan vergeten en met een zielige uitkering kom te zitten. Ik sta iedere maand 1000 euro in de min en moet iedere cent 10 keer omdraaien. Ik ben nu in een situatie beland dat ik niet eens meer een treinkaartje naar mijn werk kan betalen. (1500 is inclusief reiskosten a la 82 euro)
Vertel mij nou eens wat ik moet doen? Ik ben dusdanig depressief aan het worden dat ik bang ben iemand wat aan te gaan doen in de nabije toekomst. Wellicht een onschuldig iemand, ik weet het niet meer…

J. Nijhuis, 10-03-2012 13:12 #3
Dit artikel zou meer bekend gemaakt moeten worden. Waarom? Ik ben ook één verdienen heb een gezin van 5 personen met 3 opgroeiende tieners (13,16 en 17 jaar). Met een modaal inkomen zou je maandelijk wat over moeten houden. Maar nee het gaat gewoon op aan de vaste lasten en onverwachte uitgaven. Dan zijn het niet eens uitgaven voor leuke dingen. We gaan één keer in het jaar op vakantie, dan wel op de camping in Spanje, Deze vakantie kost totaal, met reiskosten, staanplaats en versnaperingen, maximaal €1750,= voor 3 weken. Dus wij maken er al een sport van om zo goedkoop mogelijk een leuke vakantie te hebben. Doordat mijn vrouw reuma heeft is zij ook niet instaat wat bij te verdienen. Alle basis kosten welke we als gezin moeten maken, zoals verzekeringen, huur, wekenlijkse booschappen enz, kunnen we niet op bezuinigen.
Ben erg benieuw of er meer gezinnen op deze manier moeten rond komen van het inkomen. Misschien kunnen we ervaring uitwisselen.

Evert, 04-11-2011 12:44 #2
Ik kan hierover meepraten. Ik ben systeembeheerder bij een groot ict bedrijf, maar toch kan ik niet rondkomen. Ik ben de kostwinner en heb daardoor een grote verantwoordelijkheid op mij. Wij kunnen zo goed als bijna geen leuke dingen doen of kopen. Ik heb geen koophuis maar een huurhuis, omdat ik geen huis kan kopen.

Annelies, 20-11-2010 19:01 #1
Het is heel moeilijk, om van 1 inkomen rond te komen. we wonen klein, en het is geen duur huis. toch zijn onze vaste lasten, heel hoog. hoger dan het inkomen meestal. zelf ben ik huismoeder, ik zou graag willen verdienen, maar mijn ziekte houd dat tegen helaas. we kunnen niet vaak iets leuks doen, en dat strest best wel. je bent druk, en af en toe moet je toch ook even je ontspanning kunnen krijgen. ik denk dat er heel veel gezinnen met me mee kunnen praten.

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 5
Schrijf mee!