InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld en relatie

Geld en relatie

Geld en relatie Veel relaties lopen stuk op geld en over de manier hoe met geld om te gaan. De partners blijken vaak sterk verschillende ideeën hierover te hebben. Uit een onderzoek van het Nibud is gebleken dat meer dan vijftig procent van de stellen wel eens ruzie maakt over geldzaken. Dit kunnen kleine meningsverschillen zijn over een aangekocht kastje, maar het kan ook een structureel probleem zijn. Personen die zeer zuinig leven kunnen niet samenleven met mensen die financieel bij de dag leven. De manier van omgaan met geld heeft al veel relaties beëindigd. Iemand die altijd zuinig is met zijn geld wil geen partner die zeer ruim met geld omgaat. Hier kunnen duidelijke afspraken over gemaakt worden, maar te grote verschillen in denkwijze zijn moeilijk te overbruggen. Door bijvoorbeeld een gezamenlijke rekening te hanteren kunnen veel problemen voorkomen worden.

Gemeenschappelijke bankrekening

Indien er sprake is van samenleving onder één dak, krijgt u te maken met gezamenlijke kosten. Denk hierbij aan de hypotheek of huur, maar ook de boodschappen en verzekeringen. Voor deze uitgaven kunt u het beste een gezamenlijke rekening openen. Met het geld op deze rekening worden de vaste lasten betaald. Maandelijks storten beide partners een van tevoren afgesproken bedrag op deze rekening. Op deze manier is het eenvoudig om overzicht te houden. Indien slechts één van de beide partners inkomen heeft zijn de kosten moeilijk te verdelen. Voor tweeverdieners kan dit problemen binnen de relatie voorkomen.

Getrouwd of samenwonend

Niet alle samenlevingsvormen geeft dezelfde juridische verbondenheid. De meeste stellen zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Het vermogen of schulden van deze mensen is een gezamenlijk bezit of schuld. Bij een huwelijk op basis van huwelijkse voorwaarden kunnen de vermogens en schulden van elkaar gescheiden blijven. Bij samenwonenden bestaat er geen juridische verbondenheid. Stellen met een geregistreerde partnerschap hebben wel een onderlinge juridische verbondenheid. Dit is te vergelijken met een huwelijk.

Samenleving

In geval van een samenleving blijven de vermogens gescheiden van elkaar. Bij het beëindigen van de relatie gaan de partners uit elkaar en ieder neemt zijn of haar eigen spullen weer mee. In veel gevallen zal het echter niet zo eenvoudig zijn. Wie bezit wat, en aan wie worden gezamenlijke spullen toegewezen? Heeft één van de partners het huis gehuurd of gekocht dan is deze ook verantwoordelijk voor de huur of hypotheek van het huis. Voor samenwoners is het verstandig om notarieel het één en ander vast te leggen. Bij overlijden van de ene is de andere partner namelijk niet automatisch erfgenaam. In dit geval gaan de bezittingen van de overledene naar de erfgenamen in plaats van de partner.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld en relatie"

Reactie

Joan de Laat, 23-12-2008 20:30 #1
Er zijn wel manieren te vinden om twee mensen bij elkaar te houden die helemaal anders met geld omgaan. Ikzelf ben erg zuinig en kan niet goed tegen verspillen van geld. Mijn man is anders, die wil graag mooie dingen hebben en is bereid daar geld voor neer te leggen. Wat ik doe is manieren vinden om minder geld uit te geven aan dingen die we toch nodig hebben. We doen boodschappen bij de Nettorama bijvoorbeeld of we bellen met Pretium Telecom. Dat soort dingen bespaart tientjes per maand. En dan kan hij een dataplan hebben voor zijn Nokia en lieve emailtjes sturen als hij op pad is. Zo houden we van elkaar en houden we met elkaar's voorkeuren rekening.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!