InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Wat houdt schuldsanering in?

Wat houdt schuldsanering in?

Nederlanders die schulden hebben waarvan ze de terugbetaling niet kunnen verrichten kunnen in aanmerking komen voor een wettelijke schuldsanering. Een schuldsanering of saneringskrediet is een regeling om de schuldenaren te ondersteunen om hun geldzaken weer onder controle te krijgen. Alle schulden worden in dat geval waargenomen door één instantie. De afbetaling moet vervolgens plaatsvinden aan die ene instantie. In de meeste gevallen werpt de gemeentelijke sociale dienst zich hiervoor op of de gemeentelijke kredietbank. De mensen die in de wettelijke schuldsanering terecht komen hebben gedurende drie jaar geen beschikking over hun financiën. Op deze manier moeten de schulden in de betreffende periode geheel of gedeeltelijk worden afbetaald. De schuldenaren krijgen leefgeld en de inkomsten gaan naar de instantie. Deze gaat zoveel mogelijk maandelijks afbetalen.

Waarom werken bedrijven mee aan een schuldsanering?

De schuldeisers willen zo snel mogelijk hun geld terug, en natuurlijk het volledige bedrag. Bij mensen met problematische schulden bestaat er een grote kans dat ze hun geld niet terug krijgen. Mensen die geen geld hebben gaan ook niet terugbetalen. In het geval deze mensen in de schuldsanering zouden gaan, hebben de schuldeisers vaak een grotere kans om hun geld toch terug te krijgen, mogelijk slechts gedeeltelijk. Bedrijven zijn daarom vaak wel bereid om mee te werken aan een schuldsanering. In dat geval is er sprake van een minnelijke schuldsanering. De rechter kan de bedrijven ook opleggen om mee te moeten doen aan de regeling. In dat geval is er sprake van een wettelijke schuldsaneringsregeling.

Wat houdt een wettelijke schuldsanering in?

De schuldenaren die in deze regeling terecht komen krijgen gedurende een periode van drie jaar leefgeld. De inkomsten komen terecht bij de instantie die de schulden gaat saneren. Het doel van de instantie is om de mensen te helpen om de schulden zoveel mogelijk af te betalen. In veel gevallen lukt het niet om de volledige schuld in die drie jaar af te betalen. Indien de schuldenaren zich aan de regeltjes hebben gehouden en goed hun best hebben gedaan om mee te werken aan de sanering, volgt er over het algemeen een kwijtschelding van de rest van de schulden. Dit geldt echter uitsluitend bij de wettelijke schuldsanering.

Voorwaarden voor een wettelijke schuldsanering

Om voor een wettelijke schuldsanering in aanmerking te komen moet u de laatste vijf jaar goed aan uw betalingsverplichtingen voldaan hebben. Ook mag u de laatste tien jaar niet in een wettelijke schuldregeling gezeten hebben. Hiervoor moet er bij de rechtbank een verzoekschrift worden ingediend. De gemeente moet hierin meewerken, want zij moeten een schuldsaneringverklaring opstellen. Hieruit moet blijken waardoor een minnelijke schuldsanering (vrijwillige) niet mogelijk is. De mensen die hierin terecht komen staan gedurende drie jaar onder toezicht van een bewindvoerder.

Schuldsanering voorkomen

Mensen die in de schuldsanering terecht komen, ontbreekt het vaak aan overzicht over hun financiën. Maandelijks geven ze meer uit dan dat er binnen komt. Helaas zijn ze hier tijdelijk niet van op de hoogte tot het moment dat er problemen ontstaan. Zonder dat ze het door hadden is er een schuld opgebouwd van een paar duizend euro. Ze zitten vervolgens in een situatie waarin ze gelijk actie moeten ondernemen om de schulden weer op te lossen. Helaas blijkt vaak dat ze hun hoofd in het zand gaan steken en er niet meer aan proberen te denken. Hierdoor zullen de problemen nog groter worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat houdt schuldsanering in?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 19-04-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!