InfoNu.nl > Financieel > Geld > Modaal inkomen tussen wal en schip?

Modaal inkomen tussen wal en schip?

Modaal inkomen tussen wal en schip? Het modaal inkomen is bij benadering het gemiddelde inkomen van Nederland. De gezinnen die rond moeten komen van een dergelijk inkomen, vallen vaak tussen wal en schip. Het inkomen is te hoog voor tegemoetkomingen, en te laag om ruim van te kunnen leven.

Wat is modaal inkomen?

Dit is het inkomen dat Nederlanders gemiddeld verdienen. Het Centraal Planbureau stelt jaarlijks het modaal inkomen vast. Dit doen zij om een referentiepunt te hebben. Dit inkomen wordt ook wel het geprikt inkomensniveau genoemd. Dit bedrag wordt gezien als het inkomen van Jan Modaal. Het modaal inkomen in 2011 bedraagt 33.000.

Gezinnen met een modaal inkomen hebben het moeilijk

Gezinnen die het gemiddelde inkomen verdienen, zijn in onze verzorgingsstaat relatief slecht uit. De onderkant van de samenleving wat betreft het inkomen, wordt geholpen door subsidies en tegemoetkomingen. Deze mogelijkheden worden niet aangeboden aan gezinnen met een modaal inkomen.

Toeslagen en modaal inkomen

Om een indruk te krijgen van de financiele positie van gezinnen met een modaal inkomen, hebben wij op toeslagen.nl twee berekeningen gemaakt, namelijk hoeveel ontvangt een gezin met een modaal inkomen aan toeslagen en hoeveel krijgt een gezin die 75 procent van het modaal inkomen verdient.

Gezin één heeft een toetsingsinkomen van 33.000 (modaal), en gezin twee verdient 24.750. De gezinnen wonen in een huurhuis en bestaan beide uit twee ouders en twee kinderen van twee jaar oud. Beide kinderen uit de gezinnen gaan naar de kinderopvang. De kinderen gaan 80 uren in de maand naar de kinderopvang (voorbeeld uurprijs 6). Het inkomen in beide gezinnen is een optelsom van twee inkomens. De gezinnen betalen 600 huur per maand. Voor beide gezinnen gaan wij berekenen hoeveel ze krijgen aan:
  • Huurtoeslag
  • Kindgebonden budget
  • Kinderopvangtoeslag
  • Zorgtoeslag

Gezin één: Ze hebben geen recht op huursubsidie omdat het inkomen te hoog is. Ze hebben verder recht op de volgende toeslagen:
  • kindgebonden budget 96 per maand
  • kinderopvangtoeslag 862 per maand
  • zorgtoeslag 91 per maand
Totaal per maand aan toeslagen: 1.049

Gezin twee:
Dit gezin heeft recht op de volgende toeslagen:
  • huurtoeslag 204 per maand
  • kindgebonden budget 122 per maand
  • kinderopvangtoeslag 884 per maand
  • zorgtoeslag 126 per maand
Totaal per maand aan toeslagen 1.336 per maand

Conclusie

Gezin twee ontvangt maandelijks toeslagen ten hoogte van 1.336. Dat is maar liefst 287 meer in vergelijking met gezin één. Dit is een netto bedrag. Het bruto verschil is ruim 600. De gezinnen met een modaal inkomen zijn beter uit dan de gezinnen met 75 procent van het inkomen, maat het verschil is niet groot. Naarmate het inkomen stijgt, zal er steeds minder recht bestaan op geld vanuit voorzieningen vanuit de overheid.

Hoe hoog is het modaal inkomen?

Voor 2011 is het modaal inkomen gesteld op 33.000. Dit komt neer op een maandelijks inkomen van 2.546. Voorgaande was het modaal inkomen:
  • Modaal inkomen 2007: 30.000 (per maand 2.315)
  • Modaal inkomen 2008: 31.500 (per maand 2.431)
  • Modaal inkomen 2009: 32.500 (per maand 2.508)
  • Modaal inkomen 2010: 32.500 (per maand 2.508)
Gerelateerde artikelen
Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Huizenprijzen zijn gericht op twee inkomensIn de periode van 1985 tot 2009 zijn de huizenprijzen sterk gestegen. In 2009 werden de prijzen gecorrigeerd door de kre…
Iedere week twee dagen werken voor het huisIedere week twee dagen werken voor het huisEen koophuis hebben wij maandelijks veel geld voor over. Een gemiddeld huis in Nederland kost ongeveer 230.000. Uitgaan…
Rondkomen van één inkomenSteeds meer gezinnen zijn afhankelijk geworden van twee inkomens. Op het moment dat één van beide inkomens wegvalt, onts…
Zorgpremie gekoppeld aan inkomen: wat betekent dit?Zorgpremie gekoppeld aan inkomen: wat betekent dit?In het regeerakkoord tussen PvdA en VVD zijn afspraken gemaakt die een grote impact hebben op de prijzen van zorgverzeke…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen

Reageer op het artikel "Modaal inkomen tussen wal en schip?"

Reacties

Lexpagem, 22-09-2011 11:07 #2
Ik zie (zo vlug) nergens in deze begrippenbrij of het modaal inkomen BRUTO (zonder tig soorten lasten-aftrek) of NETTO is. Waarom dat niet telkens duidelijk vermelden?

Swah (infoteur), 05-06-2011 01:13 #1
"Naarmate het inkomen stijgt, zal er steeds minder recht bestaan op geld vanuit voorzieningen vanuit de overheid."

Ik denk niet dat dit klopt. Je laat het mattheuseffect bij subsidies buiten beschouwing: wie meer heeft, kan juist aanspraak maken op meer tegemoetkomingen (subsidies).
Voorbeeld: Iemand die meer verdient kan sparen of lenen en dan investeren in een elektrische of hybride wagen, hiervoor worden door overheden subsidies toegekend, in België bedraagt die rond de 15% dacht ik. Bij een wagen die rond de 25 000 kost loopt de toelage al snel op tot 3750. Iemand die minder verdient kan het beginkapitaal voor zo'n investering moeilijker bij elkaar sparen en heeft het moeilijker om een lening te krijgen; en heeft dus minder kans om 3750 te kunnen incasseren, in de vorm van een deel van de waarde van een product weliswaar, maar toch: het blijft de staat die de burger (terug)betaalt. Hetzelfde geldt voor alle andere investeringen waarbij de staat eventueel tussenkomt zoals renovatiepremies, zonnepanelen, e.d.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-06-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!