InfoNu.nl > Financieel > Geld > Beschadigde eurobiljetten en euromunten

Beschadigde eurobiljetten en euromunten

Sinds het jaar 2001 moeten wij betalen met de euro in plaats van de gulden. In veel Europese landen kunt u met deze munten betalen. Ook beschadigde euro’s en eurobiljetten blijven wettige betaalmiddelen. Kort na de introductie van de euro kon u ook nog tijdelijk betalen met de gulden. Op deze manier konden wij langzaam wennen aan het idee en de waarde van de euro. Bij de introductie is de waarde van de euro gesteld op 2,20371 guldens. Het heeft jaren geduurd totdat wij gingen denken in euro’s in plaats van guldens. Nog jaren werd eerst omgerekend naar guldens.

Net als bij de gulden is ook de euro een wettig betaalmiddel, zelfs als de munt of het biljet beschadigd is. Zwaar beschadigde euro’s zullen toch geweigerd worden door winkeliers en particulieren. In de praktijk blijkt dat alleen biljetten geweigerd worden omdat munten niet zo eenvoudig zwaar beschadigd raken. De biljetten kunnen eenvoudig beschadigd raken door ze bijvoorbeeld uit te wassen. Er zijn ook valse biljetten in de oploop, dus het is voor te stellen dat anders uitziende biljetten geweigerd worden.

Ik heb een beschadigd eurobiljet, hoe krijg ik de waarde terug?

Het biljet mag misschien zijn waarde behouden, maar indien niemand het biljet wil accepteren heeft het biljet voor u geen waarde meer. U kunt in dat geval het biljet langsbrengen bij de Nederlandsche Bank (DNB) in Amsterdam. Niet voor iedereen kan het uit om naar Amsterdam te gaan om een biljet in te leveren. U hebt ook de mogelijkheid om het op te sturen naar de Afdeling Cash operations van de bank. In dat geval moet u een kopie van een geldig identiteitsbewijs meesturen en het formulier “Aanvraag voor vervanging van beschadigde eurobiljetten”. Op de website van de Nederlandsche Bank kunt u het formulier downloaden (www.dnb.nl). Zij zullen u compenseren door u de waarde van het biljet uit te keren. Het kan wel twee tot drie maanden duren totdat u het geld retour hebt ontvangen op uw bankrekening.

Een deel van het biljet ontbreekt

Met een biljet kan het ook eenvoudig gebeuren dat een deel van het biljet ontbreekt. Een gescheurde biljet kunt u weer aan elkaar plakken, maar bij het ontbreken van een deel is het lastiger om uw geld terug te krijgen. De Nederlandsche Bank zal u compenseren indien minimaal de helft van het biljet resteert. Bij het ontbreken van meer dan de helft van het biljet, moet u aantonen dat het ontbrekende deel vernietigd is. Dit doen zij om te voorkomen dat biljetten worden gesplitst om vervolgens beide delen van het biljet in te dienen ter compensatie.

Wat moet ik doen met vals papiergeld?

U moet vals papiergeld in ieder geval niet gaan uitgeven. U bent namelijk strafbaar bij het verspreiden van vals geld. Het is verstandiger om in dat geval contact op te nemen met DNB. Zij zullen u adviseren om aangifte te doen bij de politie. Zij zullen graag willen weten hoe u aan het biljet bent gekomen, om te achterhalen waar het biljet oorspronkelijk vandaan is gekomen. Het is volgens DNB niet mogelijk dat u valse bedragen pint, want deze biljetten zijn gecontroleerd.

Krijgt u een compensatie voor vals geld?

U hebt bij vals geld niet de mogelijkheid om gecompenseerd te worden. Winkeliers zijn vaak wel voorzichtig met de biljetten die zij aannemen, maar consumenten denken er vaak nog te licht over.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beschadigde eurobiljetten en euromunten"

Reacties

Nanda, 20-08-2017 10:55 #2
Ik heb 3 muntstukken van €2,00 die beschadigd zijn. Kan ik die omwisselen bij een willekeurige bank?

L,j van Zoonen, 22-11-2016 20:04 #1
Ik heb :: 185 vijf euro centen deze munten heb ik gevonden met mijn Detector en zijn verroest
25 twee centen
16 een centen ik wil ze graag inleveren maar weet niet waar,

32 dubbeltjes
23 twintig cent
14 vijftig cent
7 euro
3 twee euro

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!