InfoNu.nl > Financieel > Geld > Ik bezit vals geld, wat nu?

Ik bezit vals geld, wat nu?

Ik bezit vals geld, wat nu? Iedereen kan ongewenst in het bezit komen van vals geld. Hoe moet u hiermee omgaan? Moet u het zo snel mogelijk uitgeven, of moet u juist naar de politie stappen. Door vals geld zelf weer uit te geven, loopt u een risico. U bent namelijk in dat geval strafbaar. Sinds de komst van de euro is er ook meer vals geld in omloop gekomen in Nederland. Dit komt niet doordat het biljet slechter is beveiligd dan de guldenbiljetten, maar er zijn meer valsmunters die zich op de euro richten dan vroeger op de gulden. In het verleden konden valsmunters zich beter richten op andere valuta dan de gulden in verband met de goede beveiliging van de guldenbiljetten. Voor de eurobiljetten willen ze graag wat extra moeite doen, het spreidingsgebied is namelijk ook nog veel groter.

Nederland

Steeds meer winkels controleren uw eurobiljet om er zeker van te zijn dat ze geen vals aannemen. In de eerste helft van 2009 zijn er maar liefst ruim 32.000 valse biljetten onderschept in ons land. In heel Europa gaat het om 413.000 valse biljetten. Dit is bijna 17 procent meer dan een half jaar daarvoor. In Nederland gaat het vrijwel altijd om het 50 biljet. In de rest van Europa gaat het vreemd genoeg om het 20 biljet. Volgens een woordvoerder van De Nederlandsche Bank (DNB) komt dit doordat het 50 biljet een veelgebruikte bankbiljet is in ons land.

Voorkomen dat u vals geld aanneemt

De Nederlandsche Bank heeft een gids uitgebracht waarin tips staan om te voorkomen dat u vals geld aanneemt. Er zijn een paar herkenningspunten die moeilijk te vervalsen zijn en waar u dus vals geld aan kunt herkennen. Enkele tips uit deze gids:
  • Een bankbiljet dat anders aanvoelt moet alarmbellen laten rinkelen. Een echt biljet moet aanvoelen alsof het van katoen is gemaakt en het moet kunnen knisperen
  • Ook door het voelbare inkt kunt u de echtheid herkennen. Dit kunt u voelen bij de afkorting van de Europese Centrale Bank aan de bovenkant van het biljet. Dit kunnen verschillende afkortingen zijn, zoals: ECB, EKT of BCE.

Wat moet u doen met vals geld in uw portemonnee?

U pleegt een misdrijf zodra u het weer uit gaat geven. Een winkelier krijgt als instructie van DNB om politie in te schakelen bij het ontdekken van vals geld. Zodra u beschikt over een vals biljet moet u contact opnemen met De Nederlandsche Bank. U kunt ook naar de politie stappen om hiervan aangifte te doen. Ze zullen vooral geïnteresseerd zijn waar u het biljet gekregen hebt. Deze biljetten komen namelijk niet uit pinautomaten, want deze zijn op echtheid gecontroleerd. U doet er verstandig aan om een biljet te controleren voordat u hem ontvangt.

Gaat De Nederlandsche Bank vals geld vergoeden?

Nee, u bent zelf verantwoordelijk voor het ontvangen van vals geld. Hierdoor zullen mensen ook eerder de neiging hebben om ervoor te zorgen dat ze niet met een kostenpost blijven zitten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ik bezit vals geld, wat nu?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!