InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljetten

Vals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljetten

Vals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljetten Het aantal valse eurobiljetten in Nederland is hoog, in 2018 werden 50.000 valse biljetten onderschept in Nederland. Hoe herkent u in 2019 vals geld? Op de euro zijn meerdere echtheidskenmerken op de biljetten aangebracht. Toch is er ook in 2019 nog veel vals geld in omloop. Het aantal valse eurobiljetten neemt toe, zo lijkt het. Wat te doen in zon geval en wat zijn de echtheidskenmerken van eurobankbiljetten? Hoe voorkomt u dat u vals geld in handen krijgt? Vergis u niet in het nieuwe vijf euro biljet en het 20 euro biljet. Die zien er anders uit, maar is wel echt. De Nederlandsche Bank laat ook weten dat vooral een briefje van 50 euro vaak wordt vervalst.

Vals geld in omloop

De dollarbiljetten waren tot voor kort zo eenvoudig na te maken, dat voor een leek nooit zeker was of het biljet echt was. Een spookbeeld bij de introductie van de euro. Daarom werden op de euro biljetten vele eenvoudig herkenbare echtheidskenmerken aangebracht. Ondanks deze kenmerken werden in Nederland jaarlijks toch nog ongeveer 50.000 valse biljetten onderschept en geregistreerd. De Europese Centrale Bank, ECB heeft in 2013 in totaal 666.000 valse eurobiljetten aangetroffen. Let wel: aangetroffen, dus er zijn er ongetwijfeld veel meer in omloop.

Hoe herken ik vals geld: de echtheidskenmerken van eurobankbiljetten

Nederland was voor de introductie van de euro beroemd vanwege de mooie biljetten en zijn echtheidskenmerken, met als huisdrukker van De Nederlandse Bank. De Koninklijke drukkerij Joh. Enschedé. DNB besteedt jaarlijks 20 miljoen euro aan de druk van papiergeld. Dit papiergeld heeft een aantal echtheidskenmerken. De bekendste zijn:
  • Het watermerk;
  • De veiligheidsdraad;
  • Het doorzichtcijfer;
  • Het zilverkleurige streephologram;
  • Het vierkante hologram;
  • De glanzende zilverkleurige band;
  • De van kleur veranderende waardecijfers op het biljet;
  • Het soort papier;
  • De voelbare inkt.

Vals geld en wat nu

Iedereen kan in principe vals geld in handen gedrukt krijgen zonder dat te weten. Ook in 2019. En dat is dan wel een probleem, want valse biljetten worden niet vergoed. En wie vals geld weer uitgeeft, is bovendien strafbaar. Officieel kunt u met vals geld drie dingen doen:
  • Aangifte doen bij de politie. Dit is pas zinvol als u meer weet over over de herkomst van het de biljetten. U krijgt een bewijs van afgifte. Alleen als de politie vaststelt dat het geld toch echt is, krijgt u uw geld of de tegenwaarde ervan terug.
  • Afgeven bij uw bank. Ook hier krijgt u een bewijs van afgifte en alleen als vastgesteld wordt dat het echte biljetten zijn, krijgt u de biljetten of de tegenwaarde daarvan retour.
  • Opsturen naar De Nederlandse Bank te Amsterdam. Gebruik hiervoor het formulier Inzending Verdachte Eurobankbiljetten. Verder hetzelfde als hierboven.

In alle gevallen betekent vals geld voor u dus pech hebben. Dat is toch wel opvallend. Vergelijk het met de schade door diefstal of verlies van een bankpas of het aannemen van beschadigd geld, waarvoor meestal iets andere regels gelden.

Verlies of diefstal bankpas

Bij verlies of diefstal van uw bankpas brengt de bank vaak wel een klein eigen risico in rekening, maar de rest komt meestal terug. Hetzelfde geldt voor fraude met internetbankieren. Als u op een phishing mail klikt, doet u dat ook zelf, maar toch bestaat daarvoor bij de meeste banken een hoge mate van coulance die overigens wel steeds kleiner lijkt te worden.

Beschadigde eurobankbiljetten

DNB vergoedt ook beschadigde eurobankbiljetten, als meer dan de helft van het oorspronkelijke biljet over is. Niet als u ze met opzet en moedwillig beschadigt, maar anders wel. Alleen biljetten waarvan nog maar 50% of minder over is, worden niet vergoed, tenzij onomstotelijk is aan te tonen dat het ontbrekende deel daadwerkelijk is vernietigd.

Slot vals geld in 2019, wat nu?

Wie vals geld in handen heeft, heeft dus een probleem. Tegelijkertijd zien we het aantal vervalsingen in Europa sterk toenemen. Dat betekent dus dat betalen met een bankpas meer voordelen heeft dan u op het eerste gezicht zou vermoeden. Ja, pinnen mag. Ook al is het maar een klein bedrag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Banken, schade door diefstal of verlies bankpasBanken, schade door diefstal of verlies bankpasIedereen kan het slachtoffer worden van een gestolen bankpas of van fraude met zijn pinpas. Creditcard of bankpas verlor…
Regels voor internetbankierenPer 1 januari 2014 gelden er nieuwe regels voor internetbankieren voor particuliere klanten voor alle Nederlandse banken…
Voordelen van internetbankierenVoordelen van internetbankierenHet internetbankieren is in Nederland in 2019 de normaalste zaak en heeft vele voordelen. Zelf thuis bankieren met de ba…
Fraude met internetbankieren9,8 miljoen is de schade die banken in het jaar 2010 opliepen aan fraude met het internetbankieren. In dit jaar is dat h…
Beschadigde eurobiljetten en euromuntenSinds het jaar 2001 moeten wij betalen met de euro in plaats van de gulden. In veel Europese landen kunt u met deze munt…

Reageer op het artikel "Vals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljetten"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld beschermen
Schrijf mee!