Veel geld ineens door erfenis of loterij, ook een probleem

Veel geld ineens door erfenis of loterij, ook een probleem Als loterijwinnaar een groot bedrag ontvangen van de Postcodeloterij, Staatsloterij, Bankgiroloterij, of Krasloten, geeft behalve vreugde tegelijkertijd ook zorgen. En dat geldt ook indien via een erfenis een groot geldbedrag vrij komt. Geld maakt natuurlijk niet altijd gelukkig, maar armoede zeker niet. Wat de gemiddelde persoon met een onverwacht groot bedrag doet is reeds bekend.

Schaarste

Schaarste is onderdeel van ons bestaan. Zonder schaarste hadden we alles in overvloed, dus elk moment volop: gezondheid, seks, geluk, vrije tijd en vooral veel geld. Het eigenaardige is dat indien we dit alles inderdaad in overvloed tot onze beschikking zouden hebben, we er automatisch nog een ding in overvloed gratis bij kregen, namelijk verveling. Dat neemt niet weg dat bijna iedereen er van droomt de lotto of jackpot te winnen of een flink bedrag te erven.

Wat zou jij doen met een miljoen

Eerst worden de knagende gewetenskwesties opgelost: Als je plotseling een miljoen of meer tot je beschikking hebt, los je ongetwijfeld eerst je eventuele schulden af, schenk je je arme hardwerkende ouders een luxe cruise, en geef je aan je invalide tante een gehandicaptenauto. Wat je vervolgens met dat grote bedrag doet is ook al bekend, aangezien daar vaker onderzoek naar is gedaan:

Besteding loterijwinnaars

Eerst even de belastingconsequenties:
Over loterijprijzen wordt automatisch kansspelbelasting geheven door de overheid. Van het bedrag dat wordt uitgekeerd is de belasting dus reeds af. Daarom hoeft het prijzengeld niet te worden aangegeven bij de Inkomstenbelasting (box 1). Als het vermogen door de gewonnen prijs boven het drempelbedrag groeit, is wel vermogensbelasting (box 3) verschuldigd.

Top-5 bestedingsdoelen

Kinderen
Worden het eerste in de watten gelegd. Leningen worden kwijtgescholden, pretparken worden bezocht en als ze klein zijn worden ze compleet in nieuwe kleren gestoken.

De auto
Dat oude of kleine autootje wordt vaak zo snel mogelijk ingeruild voor een mooier comfortabeler model, van een recentere datum.

Vakantie
Eindelijk de verre reis van je dromen maken. Een vliegreis naar een verre bestemming of een luxe cruise. Meestal mogen er wel enkele familieleden mee.

Keuken
Hoewel je waarschijnlijk wel tevreden bent met je bestaande keuken is dit toch wel de kans om het nieuwste van het nieuwste aan te schaffen en uiteraard vakkundig te laten installeren.

Badkamer
Hoewel wetenschappelijk bewezen is dat je uitsluitend een waterkraan nodig hebt om je lichaam te reinigen, kiezen prijswinnaars van loterijen vaak het summum aan luxe uit in hun nieuwe badkamer. Bubbelbad, compleet met alle apparatuur en de mooiste accessoires. Meestal heb je bij zon warmwaterverslindende badkamer ook een nieuwe CV-ketel nodig die voldoende warm water kan leveren.

Op de bank zetten of beleggen

Als het goed is hou je na al die uitgaven toch nog tenminste 500.000,- over. Misschien lukt het daarover via een depositorekening 0,5% rente bij een bank te krijgen. Van dat lage rentepercentage gaat (tot 2022) circa 1,2% naar de fiscus in verband met vermogensrendementsheffing, dus dat betekent 0,7% verlies. En bovendien verdampt het vermogen ook circa 2% vanwege de inflatie. Bij elkaar dus circa 2,7% verlies aan koopkracht per jaar op je spaarrekening. Spreid het kapitaal i.v.m. het garantiestelsel voor de zekerheid over meerdere banken. Beleggen kan voordeliger, maar vanzelfsprekend ook nadeliger uitpakken dan sparen; bovendien verandert de vermogensrendementsheffing over beleggingen m.i.v. 2022.

Sommigen kopen en verhuren vakantiewoningen, autogarages e.d. Wellicht geeft dit een beter rendement dan het geld op de bank zetten, maar het geeft evengoed ook zorgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Vrijstelling vermogensrendementsheffingVrijstelling vermogensrendementsheffingIn het verleden hadden wij vermogensbelasting, maar na de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001, is dat de vermog…
Belastingheffing over prijs Staatsloterij, Postcode LoterijBij het winnen van een grote prijs in de loterij, moet u een groot deel van het bedrag afstaan aan de Belastingdienst. D…
Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Groen sparen: Wat is het en wat zijn voordelen en nadelen?Je hoort als consument tegenwoordig veel over groen sparen maar wat betekent dat nou eigenlijk precies? Wat is groen spa…

Hoe betalen in ChinaHoe betalen in ChinaVoor een kort verblijf in China bestaan er verschillende manieren om aan geld te komen. Goede opties zijn altijd reische…
Wat is huurkoop en registratie huurkoop bij BKRWat is huurkoop en registratie huurkoop bij BKRHuurkoop kan beschouwd worden als een vorm van krediet. De bedoeling van huurkoop is dat de eigendom van het onderhavige…

Reageer op het artikel "Veel geld ineens door erfenis of loterij, ook een probleem"

Reacties

Carla, 29-12-2014 23:44 #3
Maar wat als je al jaren arm bent geweest? Zou je dan ineens je gedrag veranderen? Ik heb zelf met mijn kinderen van de voedselbank moeten leven. Nu heb ik weer werk en mijn partner ook. Wij hebben het nu ook niet meer slecht, maar ik merk dat ik nog steeds erg bang ben om grotere uitgaven te doen, Ik zou dus nooit 50 euro voor een broek of schoenen uitgeven, terwijl ik weet dat we dat nu echt wel kunnen. Ik denk zelfs al zouden we de loterij winnen dat ik nog steeds erg voorzichtig blijf. Wat zou ik doen met 1 miljoen? Ik denk het zelfde wat ik nu doe, alleen dat je wat makkelijker kan denken, althans niet zoveel meer denken over kosten. Best een onderwerp om over na te denken.
Maar die 1 miljoen winnen we toch nooit, want ik vind loten ook te duur.

Kees Groot, 06-05-2013 04:09 #2
Het allermooiste wat ik ooit over een winnaar heb gelezen kwam uit Duitsland. Daar won heel lang geleden ooit eens iemand een gigantisch bedrag in de Duitse loterij. Hij begon daarna zelf een café. Aan het eind van de avond hoefde je als stamgast niet je rekening te betalen, maar kreeg je bijvoorbeeld 100 mark mee naar huis. Na 3 jaar was hij volledig door zijn fortuin heen. Zijn enigste commentaar daarop was. Het waren de 3 mooiste jaren uit mijn leven want we hebben enorm genoten met iedereen. Zo kan het dus ook gaan!

Egiethoorn, 01-02-2010 12:33 #1
Zie ook een artikel over de staatloterij waar, uit onderzoek is gebleken dat een grote prijs aanzet tot reizen:
http://win.geld-met.nl/loterijen/staatsloterij/nieuws/winnen-staatsloterij-jackpot-reizen/trackback

Infoteur: Robbie
Laatste update: 15-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld verdienen
Reacties: 3
Schrijf mee!