Wat bedoelen ze met bepaalde financiele termen?

In de media horen wij vaak termen waarvan wij niet precies weten wat ze ermee bedoeling. Vaak kunt u zich er wel iets bij voorstellen, maar de exacte betekenis wijkt toch vaak af. Vooral de financiele termen brengen veel onduidelijkheid. Bepaalde financiële termen hoort u vaak, maar een uitleg wordt er niet bij gegeven. In dit artikel treft u enkele termen aan die betrekking hebben op spaarbanken en hypotheekbanken. Wat betekent bijvoorbeeld een achtergesteld deposito en wat bedoelen ze met een krediethypotheek.

Wat is een systeembank?

Tijdens de kredietcrisis hebben wij vaak de term systeembank kunnen horen. ING en Fortis zijn financieel geholpen door de overheid omdat het systeembanken zijn. De DSB Bank heeft de overheid zich minder druk over gemaakt, omdat het geen systeembank is. Een systeembank is een bank die bij faillissement ernstige schade toebrengt aan het financiële systeem en zelfs de economie.

Wat is een krediethypotheek

Dit is een hypotheek die u kunt afsluiten op uw huis indien er sprake is van overwaarde. Het geld kunt u zelf besteden en hoeft niet geïnvesteerd te worden in het huis. Het is als het ware een doorlopend krediet met uw huis als onderpand. In deze hypotheken kan er slechts een deel van de overwaarde worden opgenomen.

Wat is een achtergesteld deposito?

Achtergesteld wil zeggen dat andere schuldeisers vóór gaan. Bij een faillissement moet u met een achtergesteld deposito achter aansluiten als schuldeiser. De kans is hierdoor groot dat u uw spaargeld niet meer terug krijgt. Bij het omvallen van de DSB Bank waren er ongeveer 4.000 spaarders met een dergelijke deposito. Eén van de gedupeerden had zelfs €32 miljoen gestort op een achtergesteld deposito.

Wat houdt het depositogarantiestelsel in?

De Nederlandse overheid staat garant voor ons spaargeld welke bij een bank staat die onder toezicht van de Nederlandsche Bank staat. De garantstelling geldt maximaal voor €100.000 per rekeninghouder.

Wat is een bankrun?

Spaarrekeninghouders gaan massaal hun spaargeld weer opnemen. Doordat de bank grote bedragen weer moet uitkeren kunnen ze in liquiditeitsproblemen komen. Een groot deel van het spaargeld hebben ze namelijk geïnvesteerd en kunnen ze niet gelijk over beschikken.

Wat is een deposito?

U kunt bij een bank sparen op een spaarrekening. Deze rekening heeft als nadeel dat de rente laag is en de rente staat niet vast en kan op korte termijn nog verder zakken. Een deposito is ook een spaarrekening, maar hierbij wordt het geld vastgezet voor een bepaalde periode en tegen een vast rentepercentage. Tussentijds kunt u niet over het geld beschikken en komt pas weer vrij aan het einde van de afgesproken termijn. Langlopende deposito’s hebben een looptijd van één jaar. Kortlopende deposito’s lopen korter dan één jaar. Aan het einde van de looptijd gaat de bank het deposito verlengen met dezelfde periode, tenzij u aangeeft dat u weer over het geld wenst te beschikken.

Wat is liquiditeit?

Liquiditeit wil zeggen in hoeverre een bedrijf in staat is om aan haar kortlopende verplichtingen te voldoen. Het gaat hierbij om betalingsverplichtingen die binnen één jaar voldaan moeten worden.

Wat is solvabiliteit?

De solvabiliteit van een bedrijf geeft aan of een bedrijf überhaupt aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen.
Gerelateerde artikelen
Hoge rente op achtergesteld depositoHoge rente op achtergesteld depositoWat is een achtergestelde deposito? Wie zijn geld wat langer kan wegzetten, kiest voor een spaardeposito vanwege de hoge…
Welk spaardeposito kiest u het besteWelk spaardeposito kiest u het besteWelk spaardeposito of welk termijndeposito kiest u in 2020 voor een mooi rendement? Een spaardeposito of termijndeposito…
Voordelen en nadelen van een depositoVoordelen en nadelen van een depositoSpaargeld moet u tegen een zo hoog mogelijke spaarrente wegzetten. Kiezen voor een deposito kan verstandig zijn.

Waardeoverdracht pensioen in gevaar door lage dekkingsgraadWaardeoverdracht pensioen in gevaar door lage dekkingsgraadAls je van baan wisselt kun je het via de vorige werkgever opgebouwde pensioen in principe overhevelen naar het pensioen…
Sparen onmogelijk door hoog bestedingspatroonSparen onmogelijk door hoog bestedingspatroonIedereen zou in Nederland rond moeten kunnen komen van het maandelijks beschikbare geld. Het inkomen zit namelijk minima…

Reageer op het artikel "Wat bedoelen ze met bepaalde financiele termen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!