InfoNu.nl > Financieel > Geld > Lekker leven is niet goedkoop

Lekker leven is niet goedkoop

Lekker leven is niet goedkoop Dit lijkt zo loze kreet, maar als je het goed bekijkt is lekker leven niet goedkoop. Bij “lekker” leven hebben we het niet over superluxe vakanties, dure gadgets of willen wonen in grote villa’s. Maar lekker leven is wel je gezin goed te eten kunnen geven, af en toe iets extra’s op tafel zetten en je gezin netjes kunnen kleden. De alledaagse zaken dus eigenlijk.

De Euro

Was het het gevoel of is met de euro echt het leven duurder geworden. De meningen zijn verdeeld, maar de “gevoelstemperatuur” in deze zegt dat niet de gulden direct omgezet is in de euro, maar het komt er wel bij in de buurt. Voor de minima komt de afronding van een paar eurocenten op een product ook hard aan, temeer het bij heel veel producten zo gegaan in. Tel het dan nog een keer op en dat iedere maand opnieuw.

Geen verandering, wat kunnen we zelf doen?

Aan Den Haag melden dat het zo duur en er iets moet gebeuren is als een roepende in de woestijn. Wat dichtbij staat en tastbaar gemaakt worden zijn enkele zaken waar je zelf op kunt letten om de kosten binnen de perken te houden.

  • Heb je een tuin(tje) maak er dan (deels) een groentetuin van. Gezonde groeten die je zelf gekweekt hebt zijn absoluut lekker en gezond.
  • Ga in de loop van de dag voor vlees en brood kijken in de winkel. De producten die binnen een dag uit het schap moeten zijn sterk afgeprijsd, maar absoluut niet bedorven.
  • Laat het gezin delen in de lusten en de lasten, een krantenwijk voor zoon of dochter, in het seizoen bij de boer pluk werkzaamheden of weekendhulp in de winkel.
  • Fruit is rechtstreeks bij de boer goedkoper dan in de winkel. De meeste boeren hebben wel een bord aan de weg dat ze fruit verkopen.
  • Ga niet kleding kopen als de rekken net volhangen, maar ga later in het seizoen en dan kan die merkbroek en waarschijnlijk nog wel vanaf.
  • Hou stookkosten laag door tocht uit te bannen, de gordijnen te sluiten en de verwarming ruim op tijd omlaag te zetten.
  • Doe de was altijd met het spaarprogramma.
  • Wasmiddelen zijn duur, maar de merkloze wasmiddelen wassen net zo goed, ruiken ook heerlijk en zijn alleen de helft goedkoper (kijk dus wat lager in de schappen van de supermarkt).
  • Een extra trui, sweater of speciale “wamrtedeken” voor op de bank houdt je zeker zo warm.
  • Een cursus naaien kan helpen om kapotte kleding zelf te maken of zelfs iets leuks zelf te maken.
  • Indien uit huis werken geen optie is, er zijn legio thuiswerk mogelijkheden
  • Geen mobieltjes, maar een vaste telefoon in huis tegen een vast bedrag.

Budget

Met een bepaald budget werken is het beste voor iedereen, ook als je meer geld hebt. Het houdt je kosten in beeld en je komt niet onverwacht voor verrassingen te staan. Van het budget moeten de vaste lasten al afgehaald zijn. Probeer bij de vaste lasten ook een klein bedrag mee te nemen om te sparen. Al is het een minimaal bedrag, een internetspaarrekening bij de bank waar je je privérekening hebt lopen kan maandelijks een bedrag automatisch over laten schrijven. Zo bouw toch een kleine reserve op voor als er eens grote kosten zijn.

Van de banen van kinderen kan ook een potje gemaakt worden. Deels voor de kinderen zelf en een deel gaat op een aparte rekening voor bijvoorbeeld onverwachte kosten speciaal voor de kinderen.

Los van het feit dat marktplaats voor vele een iedere plaats is om iets te kopen, kan het ook voor de kleine beurs ideaal zijn. Goed zoeken en je vindt er echt van alles. In de middel- en grote gemeentes heb je ook bedrijven die handelen in tweedehands artikelen. Meestal zien ze er prima uit, tegen een prima prijs.

Idealiter zien we zaken anders, maar voor de kleine beurs zijn er nog wel mogelijkheden. Al moet je in een welvaarstaat als Nederland toch genoemd wordt wel goed zoeken.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een weekendje wegWie wil er nou niet eventjes tussenuit. Gewoon even gezellig met z'n tweeën. Romantisch weg of juist iets actiefs doen.…
Wat kost trouwen?Wat kost trouwen?Trouwen: het moet de mooiste dag van je leven worden. Maar wat velen willen weten, is hoeveel een compleet huwelijk nou…

Reageer op het artikel "Lekker leven is niet goedkoop"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!