InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bijverdienen naast vervroegd pensioen, mag dat?

Bijverdienen naast vervroegd pensioen, mag dat?

Bijverdienen naast vervroegd pensioen, mag dat? U wilt in 2018 of 2019 eerder met pensioen gaan of u bent eerder met pensioen gegaan, mag u dan bijverdienen of niet? Nogal wat personen gaan eerder met pensioen, maar het pensioen is niet altijd een vetpot of de vervroegd gepensioneerde krijgt er zin in om er toch nog wat bij te doen. Is bijverdienen dan volgens de Belastingdienst toegestaan of niet, wat zijn hierbij de regels?

Pensioen en extra inkomen

Eerder met pensioen gaan

Eerder met pensioen gaan lijkt aanlokkelijk, maar de overheid heeft meer zijn zinnen gezet op het langer doorwerken. Daarom is eerder met pensioen gaan aan regels gebonden en is bijverdienen terwijl u van uw pensioen geniet, juist niet altijd toegestaan. Bijverdienen nog voordat u uw eerste AOW ontvangt, kan u een fiscale boete opleveren. Hoe zit dat?

Mag u wel of niet bijverdienen?

De redenering van de overheid is dat de opbouw van uw pensioen bedoeld is voor het moment dat u met AOW gaat. De pensioenopbouw wordt fiscaal gestimuleerd en wie eerder met pensioen gaat, doet dan toch iets wat eigenlijk niet de bedoeling is en wellicht oneigenlijk is. Wie voor 1 juli 2016 eerder met pensioen is gegaan en geboren na 1 januari 1965, heeft zelfs een intentieverklaring moeten ondertekenen waarin staat dat hij of zij voor het deel dat er vervroegd met pensioen wordt gegaan, niet wordt bijverdiend, niet aanvullend ander werk wordt verricht. U moet kunnen aantonen dat het niet uw bedoeling was dat u toch nog wilde werken en bijverdienen en dat kan in sommige gevallen als u de intentieverklaring hebt ondertekend. U zou immers de intentieverklaring niet hebben ondertekend als het uw bedoeling was om weer te gaan werken. Was u per 1 juli 2016 tenminste 60 jaar, dan is bijverdienen naast een vervroegd pensioen gewoon toegestaan. Let er wel op dat pensioenfondsen ook nog eigen regels kunnen opstellen.

Nieuwe regels vervroegd pensioen per 1 juli 2016

Sinds 1 juli 2016 gelden er andere regels, omdat ook de AOW-leeftijd steeds verder opschuift. U mag sindsdien naast uw pensioen werken, als u op zijn vroegst vijf jaar voor uw eerste AOW met pensioen gaat (in 2018 als u 61 jaar bent, in 2019 met 61 jaar en 4 maanden). Gaat u eerder met pensioen dan vijf jaar voor uw eerste AOW, dan kunt u van de Belastingdienst een boete krijgen als u bijverdient. Bijverdienen terwijl u AOW ontvangt, is wel gewoon toegestaan.

Hoeveel belasting gaat u betalen, de heffingskortingen

Stel u gaat bijverdienen terwijl u eerder met pensioen bent gegaan en dit ook zonder boete van de Belastingdienst mag doen. In dat geval zijn er een aantal fiscale regels waarop u moet letten. Belangrijk zijn bijvoorbeeld de heffingskortingen. Als het pensioenfonds rekening houdt met de heffingskortingen, dan doet u er goed aan om de bijverdiensten af te laten rekenen zonder heffingskortingen. Doet u dat niet, dan zult u in feite te veel nettoloon voor uw bijverdiensten ontvangen en daardoor op een later moment belasting moeten bijbetalen. Meestal is dat aan de orde wanneer de belastingaangifte inkomstenbelasting is gedaan er een belastingaanslag in de brievenbus rolt. Verder is het zo dat uw bijverdiensten een extra inkomen genereren dat door de Belastingdienst tot uw jaarinkomen wordt gerekend. Een hoger jaarinkomen kan betekenen dat de belastingtarieven hoger zijn en de heffingskortingen lager. Ook dit kan ertoe leiden dat u extra belasting zult moeten betalen. Tot slot kan een extra inkomen ervoor zorgen dat u geen recht meer hebt op de fiscale toeslagen zoals de zorgtoeslag of de huurtoeslag. Deze fiscale zaken kunnen er dus voor zorgen dat u netto minder van uw extra inkomen zult overhouden dan u wellicht gedacht had. In ieder geval is het verstandig om hiermee vooraf financieel rekening te houden, zodat u niet door de Belastingdienst verrast zult worden.

Conclusie bijverdienen en vervroegd met pensioen gaan in 2018 of 2019

Gaat u in 2019 vervroegd met pensioen en bent minder dan vijf jaar af van uw eerste AOW-uitkering of hebt u uw eerste AOW al ontvangen, dan is bijverdienen gewoon toegestaan. U betaalt natuurlijk wel belasting over uw extra inkomen. Bent u jonger en wilt u eerder met pensioen gaan en toch nog wat werken, dan is het goed om hierover vooraf met de Belastingdienst contact op te nemen om teleurstellingen te voorkomen. Eerder stoppen met werken betekent overigens ook dat u waarschijnlijk minder pensioen voor de toekomst kunt opbouwen. Eerder stoppen met werken lijkt aantrekkelijk, maar hoeft dat financieel niet te zijn. Soms is een vervroegd pensioen ook niet goed te voorspellen, maar als u nu al weet dat u later eerder met pensioen wilt gaan, dan is het goed om u daarop tijdig voor te bereiden en een extra buffer op te bouwen. Denk aan een lijfrente, banksparen of een koopsompolis. Vaak zijn ook hiervoor aantrekkelijke fiscale opties beschikbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij sparen in 2018 en 2019Belastingvrij sparen in 2018 en 2019Belastingvrij sparen in 2018 en 2019, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdienen in 2019, belastingvri…
Belastingvrij verdienen 2018 en 2019Belastingvrij verdienen 2018 en 2019Meer belastingvrij verdienen wordt mogelijk in 2017, 2018 en 2019 doordat een aantal heffingskortingen omhoog gaat en he…
Belasting betalen over neveninkomstenMensen die beschikken over inkomsten uit andere werkzaamheden dan hun reguliere baan, moeten ook over de neveninkomsten…
Hypotheekvrije woning: geen zorgtoeslag en ouderenkortingHypotheekvrije woning: geen zorgtoeslag en ouderenkortingAls u een hypotheekvrije woning hebt of een afgelost huis, hebt u niet de aftrekpost voor de hypotheekrente (de hypothee…
Belastingdienst, waarop heb ik recht in 2018 en 2019?Belastingdienst, waarop heb ik recht in 2018 en 2019?Waarop hebt u recht in 2017, 2018 en 2019 bij de Belastingdienst? Een goede vraag voor de Belastingdienst, immers als u…

Reageer op het artikel "Bijverdienen naast vervroegd pensioen, mag dat?"

Reacties

André de Reus, 17-04-2019 20:03 #18
Mijn AOW leeftijd is 67 jaar. In sept 2019 heb ik 40 pensioen jaren bij ABP. Ik wil met 60 jaar volledig met pensioen. Dus meer dan 5 jaar vóór AOW leeftijd. Mag ik dan toch bijverdienen. Omdat ik 40 pensioen jaren heb?

Schotanus, 12-04-2019 14:26 #17
Zijn er argumenten voor de belastingdienst voor ontheffing van de werking van de intentieverklaring? Reactie infoteur, 14-04-2019
Beste Schotanus,
Denkbaar is dat uw situatie behoorlijk anders is geworden dan u voorzag toen u de intentieverklaring ondertekende. Het is wel verstandig om, als u toch wil gaan werken volgens de oude regels, eerst contact op te nemen met uw belastinginspecteur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. V. Wetten 11-04-2019, 11-04-2019 12:34 #16
Ik ben 64 jaar (11-3-1955) en sinds 31-12-2018 met vervroegd pensioen. Mijn eerste AOW komt in 2022. Nu is er een bedrijf dat vraagt of ik hen zou willen helpen voor +/-16 uur p.w.
Ik snap de regel over volledige heffingskortingen niet. waar moet ik dan aan denken? Reactie infoteur, 12-04-2019
Beste P. V. Wetten,
Een heffingskorting is aan een maximum bedrag per jaar gebonden (meer kan niet, minder wel). Als een heffingskorting bij verschillende werkgevers en inkomstenbronnen wordt toegepast, kan het zijn dat u te veel heffingskorting ontvangt en dus later een deel terug zult moeten betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter Schultz, 03-04-2019 18:06 #15
Gelden de beperkingen voor bijverdienen wanneer je meer dan 5 jaar voor je AOW datum met pensioen gaat (volledig pensioen) alleen voor de jaren totdat je die grens van 5 jaar bereikt hebt? Dus als je 6 jaar voor je AOW datum met pensioen gaat, gelden die beperkingen dan alleen in het eerste jaar of voor de hele periode totdat je AOW krijgt? Reactie infoteur, 04-04-2019
Beste Peter Schultz,
Gaat uw pensioen in vijf jaar voor de AOW-datum, dan valt u tot aan uw AOW-leeftijd onder de beperkende regels.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Landman, 21-03-2019 19:13 #14
Ik ben sinds 1.9.2018 met pre pensioen. Mijn AOW datum is 1.6.2020. Wat mag ik bijverdienen?
Waar moet ik om denken? Reactie infoteur, 23-03-2019
Beste J. Landman,
Afhankelijk van de regels van uw pensioenfonds mag u bijverdienen, uw leeftijd is het probleem niet. Let er op dat er niet tegelijkertijd bij uw pensioen als de bijverdiensten met de volledige heffingskortingen wordt gerekend, want dan zult u later belasting moeten bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 11-03-2019 15:05 #13
Beste heer Zeemeeuw,
Ik ben volledig met pensioen vanaf mijn zestigste jaar en ik ben deze maand 62 jaar geworden.
Interpreteer ik de wetgeving juist als ik zeg dat ik nu nog vier maanden moet wachten voor ik mag bijverdienen,
om zodoende binnen de vijf jaar van mijn AOW leeftijd van 67 en vier maanden te komen?
Met vriendelijke groet,
Frank van Stuijvenberg Reactie infoteur, 12-03-2019
Beste hr. Van Stuijvenberg,
Ja. Overigens is de AOW-leeftijd tot en met 2023 67 jaar en drie maanden en dat kan nog veranderen in het kader van de besprekingen over een nieuw pensioenakkoord.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 09-03-2019 13:40 #12
Ik word dit jaar 60 en kan volgend jaar in mei met vervroegd pensioen mag ik dan nog deeltijds bijverdienen en tot hoeveel? Reactie infoteur, 11-03-2019
Beste Erik,
Als u volledig vervroegd met pensioen gaat en minder dan vijf jaar van uw AOW-datum verwijderd bent, mag u bijverdienen. De AOW-datum staat overigens ter discussie in de onderhandelingen over een nieuw pensioenakkoord.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hen, 21-02-2019 23:26 #11
Ik ben deze maand 65 geworden en werk ca 20 uur per week, nu wil ik 1 jaar voor mijn pensioendatum ( 01-10-2019). Ca 12 uur gaan werken bij hetzelfde bedrijf en als aanvulling op mijn salaris mijn pensioen in laten gaan. Bouw ik dan ook nog verder pensioen op?
Mvg Reactie infoteur, 24-02-2019
Beste Hen,
Gebruikelijk is dat u tot uw AOW-leeftijd nog pensioen opbouwt, u werkt dan immers nog een aantal uren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B., 07-02-2019 23:37 #10
Beste Zeemeeuw,
Ik werk nu 3 dagen als zzp'er en 2 dagen in loondienst. Per 1 juni 2019 (leeftijd 60 en meer dan 5 jaar voor mijn AOW-leeftijd) wil ik vervroegd met pensioen gaan. Dit betreft een premievrij pensioen dat ik bij een vroegere werkgever had opgebouwd. Eigenlijk wilde ik alleen stoppen als zzp'er en nog 2 dagen in loondienst blijven werken, maar de belastingdienst heeft mij laten weten dat dit alllen is toegestaan als ik mijn pensioen voor slecht 60% (3/5) laat ingaan.
Ik ben bekend met het feit dat pensioen bedoelt moet zijn om wegvallend inkomen te compenseren. Met mijn inkomensgegevens heb ik echter aangetoond dat ik door het pensioen 100% vervroegd te laten ingaan alleen mijn wegvallend inkomen compenseer.
Waarom kijkt de belastingdienst nu bij de beoordeling alleen naar wegvallende arbeidsuren en niet naar het wegvallende inkomen. Dat is m.i. toch appels met peren vergelijken.
Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 10-02-2019
Beste B,
U mag uw pensioen opnemen voor het deel dat u stopt met werken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 06-02-2019 20:54 #9
Komend jaar ga ik na ruim 41 jaar in ploegen te hebben gewerkt ook met vervroegd pensioen, daarnaast heb ik ruim 15 jaar een bijverdienste als zzp'er. Volgens de regels van de belastingdienst zou ik in mijn geval 2 jaar en 3 maanden (5 jaar voor AOW leeftijd) niet mogen bijverdienen. Wat is het gevolg of sancties als ik toch zou doorgaan met mijn werk als zzp'er?
Of is het verstandig om te voren de belastingdienst hiervan te informeren en aangeven dat mijn gezondheidstoestand na 41 ploegen jaren er niet beter op is geworden en mijn pensioenuitkering te laag is om mijn rekeningen te kunnen betalen?
Hoop dat u mij een goed advies kunt geven.
Vriendelijke groeten Ben Reactie infoteur, 10-02-2019
Beste Ben,
U verdiende al bij naast uw loondienst toen u pensioen opbouwde. Bekeken moet dan worden hoeveel pensioen u mag opnemen en toch mag bijverdienen (verhouding gewerkte uren loondienst en uren als zzp'er). De Belastingdienst kan u hierover uitsluitsel geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carlo, 17-01-2019 13:17 #8
Hoe zit het bij gedeeltelijk ingaan van pensioen. Ik werkte voordat ik mijn pensioen liet ingaan al parttime en mijn pensioenuitkering is ook een stuk minder (30%) dan mijn toenmalige salaris. Afgelopen jaren heb ik als ZZP er gewerkt en verder geen reactie gekregen van de belastingdienst. Nu kan ik tijdelijk werken in loondienst als parttimer. Hoe bepalen ze dat dan bij de belastingdienst? Reactie infoteur, 10-02-2019
Beste Carlo,
Betaalde activiteiten die buiten het dienstverband al liepen, blijven buiten beschouwing als u niet uw gehele pensioen opneemt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Conny, 17-01-2019 12:57 #7
Sinds 1 januari 2015 ben ik met pensioen. Ik was toen 59 jaar en 3 maanden. Voor cabine-crew KLM geldt een pensioenleeftijd van 60 jaar, ik ben er dus iets eerder uitgestapt. Mijn pensioenfonds heeft geen bezwaar als ik wat ga werken, ik maak me zorgen over de belastingdienst.
De tekst over vijf jaar voor AOW kun je verschillend lezen: 1. Als je eerder dan 5 jaar voor je AOW met pensioen GAAT (in mijn geval dus JA) mag je niet meer werken. Of 2. Je mag niet eerder weer gaan werken dan vijf jaar voordat je je AOW gaat krijgen. In mijn situatie zou dat 62 jaar en 3 maanden zijn en ik ben nu ruim 63 dus dan zou die boete in elk geval niet meer gelden voor mij. Kunt u mij met zekerheid vertellen hoe ik deze tekst moet interpreteren?
Vriendelijke groet,
Conny Reactie infoteur, 18-01-2019
Beste Conny,
Voor u geldt de oude regeling. U bent vóór 1 juli 2016 met pensioen gegaan, was per 1 juli 2016 tenminste 60 jaar en mag dus bijverdienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jac Waaijen, 23-12-2018 08:58 #6
Ik ben per 1 september 2018 op 61-jarige leeftijd met pensioen gegaan. Meer dan 5 jaar voor mijn AOW-leeftijd dus. Ik heb ook de intentieverklaring getekend dat ik niet meer ga werken. Nu bevalt dit niet werken me helemaal niet en wil ik alsnog part-time aan de slag.
Kan de belastingdienst mij aan mijn intentieverklaring houden en mij beboeten als ik weer betaald inkomen naast mijn pensioen opgeef, of mag ik, omdat de situatie en intentie veranderd zijn, toch nog gewoon gaan werken. Ik kan nergens jurisprudentie vinden over dit onderwerp. Zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten en toch werken, al dan niet met toestemming van de overheid/Belastingdienst? Reactie infoteur, 14-04-2019
Beste Jac Waaijen,
Een intentieverklaring is juridisch niet bindend, het is een intentie. De Belastingdienst zal u overigens wel aan de ondertekening proberen te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cas Paul, 03-12-2018 22:46 #5
Ik heb een volledige baan en daarnaast een eenmanszaak.
Nu zou ik met vervroegd of deelpensioen willen gaan.
De regels zijn dat je niet mag gaan werken bij pensionering of het moet binnen 5 jaar voor de AOW ingaat zijn. (voor mij ong 2021). Dan zou ik dus mijn eenmanszaak niet door kunnen laten gaan? De eenmanszaak die ik zou willen voortzetten en deze is niet gestart na of vlak voor pensionering.
met de vriendelijke groeten, Reactie infoteur, 06-12-2018
Beste Cas Paul,
Als u met de eenmanszaak diensten aan anderen verleent, is het hebben van een eenmanszaak naast een andere baan inderdaad ook een vorm van bijverdienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Takens, 20-11-2018 11:12 #4
Ik ben nu 62 en per 1-4-2018 met vervroegd pensioen gegaan na 40 jaar werkzaam te zijn geweest.
Is het nu zo dat ik tot aan mijn AOW leeftijd (in 2024) niet mag bijverdienen of mag ik toch als ik 62 jaar en 3 maanden ben (5 jaar voor de AOW-leeftijd) weer gaan bijverdienen, zonder sanctie van de belastingdienst?
Beste Takens,
U moet inderdaad wachten tot vijf jaar voorafgaand aan uw pensioenleeftijd voor de AOW. Als er toch snel een pensioenakkoord komt, kan dat eerder zijn dan op uw 62e jaar en drie maanden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verpoest Christian, 21-08-2018 12:32 #3
Na 23 jaar gewerkt bij De Lijn ben ik op 12/11/2014 op vervroegd pensioen (SWT) gegaan. Mag ik in dit kader bijverdienen en zoja hoeveel uren/dagen in de week en welk is het maximum maandelijks/jaarlijks bedrag om niet in problemen te komen met de Belastingdienst en RVA betreffende de uitkering? Graag een antwoord aub? Reactie infoteur, 22-08-2018
Beste Verpoest Christian,

Voor de SWT (brugpensioen) geldt dat u niet mag bijverdienen tenzij. Zie voor een korte toelichting hierop:

https://tinyurl.com/y9wqbu4r

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gert Hamming, 22-05-2018 18:37 #2
Beste,

Tot 15-02-2013 heb ik in vast dienstverband gewerkt en pensioen opgebouwd. Na 01-09-2013 ben ik als zelfstandige (ZZP'er) gaan werken en wil op 1 juli 2018 met vervroegd pensioen. Oorzaak is dat als ZZP'er ik onvoldoende inkomen kan generen en daardoor genoodzaakt mijn pensioen eerder op te nemen. Wat is de consequentie van dit vervroegd in laten gaan en kan ik nog een betaalbare opdracht aannemen in de toekomst?

Alvast bedankt.
Groet Gert. Reactie infoteur, 23-05-2018
Beste Gert Hamming,
Uw leeftijd is hierbij van belang en de wijze waarop u uw pensioen eerder opneemt. Bent u meer dan vijf jaar dan uw AOW-leeftijd af en gaat u geheel met pensioen, dan is bijverdienen in de meeste gevallen niet toegestaan (neem hierover contact op met uw pensioenfonds). Uw pensioen kan wellicht ook volgens het hoog-laag model worden opgenomen:

https://financieel.infonu.nl/geld/188657-variabel-pensioen-hoog-laag-pensioen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jip Tip, 14-05-2018 16:03 #1
L.S.,
Met vriendelijke groet,
Jip Tip. Reactie infoteur, 16-05-2018
Beste Jip Tip,
Omdat u al 40 jaar werkzaam was, kunt u hierover het beste contact opnemen met uw pensioenfonds.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belastingvrij bijverdienen
Reacties: 18
Schrijf mee!