InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zonnepanelen: salderingsregeling en postcoderoosregeling

Zonnepanelen: salderingsregeling en postcoderoosregeling

Zonnepanelen: salderingsregeling en postcoderoosregeling Een grootschalige energietransitie lijkt inmiddels noodzakelijk, zonnepanelen, zonne-energie en windenergie kunnen daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Investeren in zonnepanelen is financieel aantrekkelijk, op uw eigen dak of op het dak van een ander. De overheid maakt zonnepanelen aantrekkelijk door de salderingsregeling en de postcoderoosregeling. Doordat de salderingsregeling in 2020 stopt, is in 2018 investeren in zonne-energie aantrekkelijker dan ooit. Hoe werkt de salderingsregeling en wat is de postcoderoosregeling eigenlijk?

Slim overstappen op zonne-energie

Zonnepanelen zijn lucratief

Dat anders moet worden omgegaan met de opwekking en het gebruik van energie om zo het klimaat te beschermen en onze wereld leefbaar te houden, daar zullen inmiddels velen van overtuigd zijn. Maar dat iedereen daar eenvoudig een eigen bijdrage aan kan leveren en dat het plaatsen van zonnepanelen geen grote drempel hoeft te zijn, dat is vaak veel minder bekend. Sterker nog, het rendement op zonnepanelen kan fors zijn, of u nu zonnepanelen op uw eigen dak laat plaatsen of meelift en investeert in de zonnepanelen van een ander. Twee regelingen zijn daar vooral voor verantwoordelijk, de salderingsregeling en postcoderoosregeling. Met de postcoderegeling kunt u ook geld verdienen met windenergie.

Wat is de salderingsregeling zonne-energie

Als u zonnepanelen op uw eigen dak laat plaatsen, kunt u gebruik maken van de salderingsregeling. Die houdt in dat u de stroom die u zo zelf opwekt met de zonnepanelen op uw dak maar niet zelf verbruikt, direct verkoopt aan uw energieleverancier en wel tegen dezelfde prijs die u zelf zou moeten betalen als u van de energiemaatschappij stroom betrekt. Let wel, de volledige prijs en dat is inclusief de belasting op energie en eventuele andere heffingen. Dit terwijl in 2018 zonnepanelen een stuk goedkoper zijn dan een paar jaar geleden, wat betekent dat het rendement op de investering in zonnepanelen in 2018 groter is dan ooit. Ook het kabinet Rutte 3 heeft dit door en wil de salderingsregeling aanpassen, versoberen. In het regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst staat immers: "De salderingsregeling duurzame elektriciteit wordt in 2020 omgevormd in een nieuwe regeling. De verwachting is dat de kosten van zonnestroom zullen dalen en met dezelfde middelen meer duurzaamheidswinst geboekt kan worden". Niemand verwacht in 2018 dat er een slechte regeling voor de salderingsregeling in de plaats zal komen, maar dat de prijs voor de door u geleverde stroom aan het net omlaag zal gaan is wel zeker, u krijgt een terugleversubsidie in plaats van de volle prijs. Wachten met investeren in zonnepanelen tot na 2020, kost de investeerder dus geld.

De postcoderoosregeling

Maar u hoeft geen zonnepanelen op uw eigen dak te plaatsen, u kunt ook geld verdienen aan de zonnepanelen van een ander. Dit traject verloopt via de Regeling Verlaagd Tarief, ook wel de postcoderoosregeling genoemd. De postcoderoos regeling geeft 15 jaar lang vrijstelling van energiebelasting over de zonne- of windenergie die door de deelnemers van een duurzaam energieproject wordt opgewekt. Het project moet wel eerst door de Belastingdienst zijn goedgekeurd. Als u investeert in een dergelijk project, dan krijgt u naar rato van het aantal zonparticipaties dat u bezit, elk jaar een teruggave van energiebelasting die u thuis moet betalen. Kortom; er wordt gekeken naar de totale opwekking en levering aan het net en uw aandeel in die opwekking wordt terugvertaald naar een jaarlijkse restitutie van de energiebelasting. U krijgt elk jaar van de coöperatie van het project een verklaring met daarbij hoeveel van de opgewekte stroom aan uw investering en participatie is toe te schrijven. Daarmee gaat u naar uw energiemaatschappij en die verrekent de belastingteruggave in uw jaarnota. De teruggave is tot maximaal 10.000 kWh en de teruggave kan niet grote zijn dan wat u normaliter aan energiebelasting betaalt. Verder verkoopt de coöperatie de opgewekte stroom aan het net en ook in die opbrengst (minus de gemaakte kosten) deel u mee.

Wat is een postcoderoos?

Het gebied of de wijk waar u woont heeft een bepaalde postcode. Aan uw wijk of gebieden grenzen weer andere wijken met een andere postcode. Zolang die postcodes aangrenzend en aaneengesloten zijn, kan een investering in zonnepanelen of windenergie in die wijk meedoen aan de postcoderegeling. In stedelijke gebieden kan het aantal aangrenzende postcodes groot zijn, wat ook de mogelijkheid om duurzaam in zonne-energie te investeren groot maakt. Het investeren in windenergie kan wat lastiger zijn, omdat de windturbines vaak in de buitengebieden staan.

Slot zonne-energie en windenergie zijn ook financieel aantrekkelijk

Iedereen kan dus in 2018 gebruik maken van financieel aantrekkelijke regelingen om energie op te wekken. Hebt u geen eigen dak beschikbaar of huurt u, dan kunt u wellicht wel investeren in projecten in uw postcoderoos. Door de fiscus goedgekeurde projecten in de postcoderoos garanderen vijftien jaar lang een forse belastingteruggave en fiscale voordelen, terwijl ook de opgewekte stroom u geld oplevert. Maak daar dus gebruik van en bekijk welke projecten er bij u lopen en of ook uw dak geschikt is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay (bewerkt)
  • Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst

Reageer op het artikel "Zonnepanelen: salderingsregeling en postcoderoosregeling"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 30-04-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!