Belasting betalen over neveninkomsten

Mensen die beschikken over inkomsten uit andere werkzaamheden dan hun reguliere baan, moeten ook over de neveninkomsten belasting betalen. Verhoudingsgewijs moet over extra inkomsten meer belasting betaald worden. Op het niet opgeven van neveninkomsten staat een boete en ze kunnen over meerdere jaren belastingheffing gaan incasseren. Een metselaar die naast zijn werk ook nog in zijn vrije uurtjes als particulier metselklusjes aanneemt, of een administratief medewerker die s avonds bijverdient als sportinstructeur. Alle belastingplichtigen zijn verplicht om hun extra inkomsten aan de Belastingdienst op te geven. Diegenen die dit niet doen, riskeren een naheffing door de Belastingdienst en nog een extra boete die kan oplopen tot 100 procent van de verschuldigde bedrag aan belastingen. Doordat alle heffingskortingen al verwerkt zijn in uw reguliere baan zal het extra verdiende geld zwaar belast worden.

Hoeveel belasting moet ik gaan betalen over mijn neveninkomsten?

De hoogte van de belastingheffing is afhankelijk van de hoogte van het salaris van uw reguliere baan. In Nederland kennen wij een progressief belastingstelsel. Over hogere inkomsten wordt meer belasting geheven. De belastingheffing kan oplopen tot maximaal 52 procent over het verdiende bedrag. De neveninkomsten worden als het ware bij uw inkomen opgeteld en achteraf alsnog belasting over geheven. De kosten die u hebt moeten maken om uw neveninkomsten te genereren, mag u weer aftrekken van de inkomsten. U doet er verstandig aan om dit te overleggen met de Belastingdienst voordat u het gaat indienen.

Overige gevolgen van het extra inkomen

Het ontvangen en opgeven van extra inkomsten kan meer gevolgen hebben dan alleen de extra belastingheffing. Indien u recht hebt op zorgtoeslag en/of huurtoeslag loopt u het risico om dit te verliezen. Voor deze toeslagen kijkt de fiscus namelijk naar uw volledige inkomen. Een verhoging van het inkomen kan tot gevolg hebben dat u recht hebt op minder geld uit de toeslagen. Indien dit het geval is, krijgt u bij de aangifte over het betreffende belastingjaar een aanslag om teveel betaalde toeslagen terug te betalen.

Kunnen neveninkomsten wel uit?

De belastingdruk kan hoog zijn, maar u houdt er geld aan over. Door de belastingheffing en door het feit dat u bepaalde toeslagen mis kunt lopen kan het zijn dat u voor een laag netto bedrag uw neveninkomsten verricht.

Hoe komt de Belastingdienst er achter dat ik neveninkomsten heb?

Doordat particulieren en bedrijven aangifte moeten doen, heeft de Belastingdienst inzicht in de financiën en boekhouding van iedereen in Nederland. Bedrijven die mensen gaan uitkeren in verband met verrichte diensten zullen ook de Belastingdienst hiervan op de hoogte stellen. Deze kosten kunnen zij namelijk weer van de winst aftrekken. De ontvangers van dit geld zijn hierdoor eenvoudig te traceren door te achterhalen van wie de rekening is waar het geld op gestort is. Particulieren die andere particulieren inschakelen en hiervoor betalen ligt een stuk lastiger. De betalende particulieren gaan de uitbetaling niet opgeven bij de Belastingdienst. Toch is ook in deze gevallen de ontvanger verplicht om de inkomsten bij de belastingaangifte op te geven.

Onkostenvergoedingen en belastingheffing

Over uitbetaalde onkostenvergoedingen wordt geen loonbelasting geheven. Zoals de naam al aangeeft zijn dit uitbetalingen om bepaalde kosten te dekken. Uiteraard geldt wel de voorwaarde dat de kosten ook daadwerkelijk gemaakt zijn.

Zie ook:
Voorlopige teruggaaf, de meest gestelde vragen
Belastingtips voor het eind van het jaar
Gerelateerde artikelen
Hoeveel belasting moet ik betalen over extra inkomsten?Alle inkomsten moeten opgegeven worden aan de Belastingdienst. Indien u in de avonduren nog les geeft of op een andere m…
Geld uit neveninkomsten opgeven of verzwijgen?Veel Nederlanders verdienen extra geld naast hun reguliere baan. In de avonduren een keuken plaatsen, een badkamer beteg…
Hoeveel belasting betalen over Google Adsense inkomsten?Hoeveel belasting betalen over Google Adsense inkomsten?Indien u naast uw regulier inkomen ook nog bijverdiensten hebt, moet u hierover nog belasting betalen. Dit is dus ook he…
Belastingvrij bijverdienen kan nietBelastingvrij bijverdienen kan nietTen onrechte wordt vaak gedacht dat werknemers die fulltime werken belastingvrij kunnen bijverdienen. Dit is echter niet…

Wat is (aanvullende) alleenstaande ouderkorting?Een ouder die kinderen tot 27 jaar alleen alleen opvoedt, heeft onder voorwaarden recht op een alleenstaande ouderkortin…
Zwart geld wit wassen: de inkeerregelingZwart geld wit wassen: de inkeerregelingBedrijven die ergens in het buitenland geld op de bank hebben staan, effecten hebben gekocht of panden in bezit hebben w…

Reageer op het artikel "Belasting betalen over neveninkomsten"

Reacties

Hilda, 03-06-2016 08:09 #6
De woningbouw die wil zonnepanelen plaatsen, maar omdat wij zeer weinig verbruiken verwacht ik best wat terug te kunnen leveren aan de energiemaatschappij. Zijn dit inkomsten?

Heike, 15-02-2015 10:10 #5
Als ik het goed begrijp worden de neveninkomsten direct in de hoogste schijf van je inkomen berekend in mijn geval 42%. Er is dus geen drempel ook heb je maar 250 EUR in het hele jaar extra verdiend = 105 EUR belasting. Is dat juist?

G. van der Meer, 14-10-2014 13:10 #4
In 2013 ontving ik een onkostenvergoeding voor werkzaamheden verricht in een Gemeenteraadscommissie. Mijn vraag is of er een drempel is in dit soort neveninkomsten, of dat er altijd over het volledige bedrag aan onkostenvergoeding IB betaald moet worden.
Vriendelijke groet,

Gerrit van der Meer

Jan, 10-07-2014 15:31 #3
Nog een aanvulling op mijn eerder vraag. Volledigheidshalve mijn dochter heeft geen regeliere cq andere baan. Als inkomsten ontvangt ze alleen als studente de "basisbeurs".

Jan, 10-07-2014 15:08 #2
Mijn dochter is 19 jaar en ontvangt recent maandelijks 500 euro inkomsten ten behoeve van het maken/ontwerpen van een magazine. Voor het jaar 2014 betreft dit totaal 6.000,-. Het bedrijf, waarvoor ze werkt, geeft dit over het jaar 2014 op aan de belastingdienst. Volgens de werkgever moet deze "vergoeding"gezien worden, als neveninkomsten. echter na dit artikel gelezen te hebben kun je pas over neveninkomsten praten, indien je een reguliere baan hebt!
Mijn vraag is hoe te handelen richting belastingdienst; wat en waar moet mijn dochter deze 6.000,- opgeven aan de belastingdienst en moet zij nog belasting betalen. ze heeft toch recht op algemene heffingskorting!?
Verder ontvangt ze maandelijks zorgtoeslag. Moet hiermee ook nog rekening worden gehouden dat ze terug moet betalen? Reactie infoteur, 19-07-2014
Ze moet over 2014 aangifte doen. Dat kan begin 2015 of ze vraagt nu al een voorlopige aanslag aan. Mogelijk hoeft er geen belasting verrekend worden ivm vrijstellingen. Daar kom je pas achter door aangifte te doen.

Mark, 02-08-2012 19:37 #1
Even een vraagje. Ik heb een goed inkomen alleen wil ik een eigen webshop beginnen.
Als ik dit goed leest betaal ik dus 52% over mijn extra verdienste (winst)? Komt er dan ook nog 20% btw bij over mijn winst? (volgens de belastingdienst) Dus dat houd in 72% belasting over je winst. Dus even een rekenvoorbeeld: 1000, - winst 72% belasting = 720, - naar de belasting en dus maar 280, - over voor je zelf.?

Even voor de duidelijkheid of ik het zo goed hebt. Reactie infoteur, 03-08-2012
Mark, over de inkomsten moet je 52% betalen in jouw geval. De BTW moet je in rekening brengen bij jouw klant, dit is geen inkomstenbelasting. Jij bent eigenlijk gewoon een doorgeefluik van de BTW.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-12-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 6
Schrijf mee!