InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bank failliet: gevolgen voor spaargeld en lening

Bank failliet: gevolgen voor spaargeld en lening

Bank failliet: gevolgen voor spaargeld en lening Zodra een bank in 2017 failliet gaat, zijn er niet alleen gevolgen voor uw spaargeld. De gevolgen van een faillissement zijn nog erger als u bij dezelfde bank ook een hypotheek of andere geldzaken hebt. Banken worden afgewaardeerd qua rating, maar wat zijn de gevolgen van een failliete bank als u inderdaad uw spaargeld en lening of hypotheek bij dezelfde bank hebt? Sparen en lenen bij dezelfde bank heeft ook gevolgen, de gevolgen worden uitgelegd. Gelukkig zijn er genoeg veilige banken waar u alleen kunt sparen, zonder er ook andere bankzaken aan te gaan.

Failliete bank? Wat is het depositogarantiestelsel in 2017?

De meeste kleinere spaarbanken vallen in ons land evenzeer onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandse Bank DNB. Kortweg betekent deze garantie dat u per persoon en per bank in geval van een faillissement een bank door DNB 100.000 euro vergoed krijgt. Het is dus zeker de moeite waard om goed na te gaan of een bank wel onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt. De Belgische Argenta Bank valt bijvoorbeeld onder het Belgisch recht en de bank of Scotland Nederland valt onder de Engelse garanties. Ook SNS Reaal, dat inmiddels van de Staat is, valt onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.

Ik heb een spaardeposito bij spaarbank, wat zijn de gevolgen als de bank failliet gaat?

Voor een spaardeposito geldt dat die gelijk wordt geschakeld met een spaarrekening. De enige uitzondering is een achtergesteld spaardeposito. In dat geval loopt u twee extra risico’s:
  • Achtergestelde deposito’s hoeven niet te vallen onder het depositogarantiestelsel.
  • Achtergestelde deposito’s staan bij een failliete bank volledig achter in de rij om eventueel uitbetaald te worden. Ze heten niet voor niets achtergesteld. Niet voor niets ook zijn de rentevergoedingen op achtergestelde deposito’s aanmerkelijk hoger dan op gewone spaardeposito’s.

Bovendien zijn anonieme rekeningen bij een bank ook van de garantie uitgesloten.

Spaarbank failliet en wat dan?

Dat een bank failliet gaat blijft natuurlijk nooit onopgemerkt. Media en pers zullen meteen op het item springen en de Nederlandse Bank zal advertenties plaatsen. Zodra De Nederlandse Bank zijn advertenties heeft geplaatst, is het oppassen geblazen. U hebt dan vijf maanden de tijd om bij DNB een schadeformulier op te vragen en deze zo spoedig mogelijk in te vullen. Vooral als u in het buitenland vertoeft, kan dit nog wel eens tricky zijn.

Ik heb een lening of hypotheek bij dezelfde bank, sparen en lenen bij dezelfde bank

Eenmaal failliet zal per aanvrager de situatie worden bekeken. Waar mogelijk zullen schulden en spaartegoeden eerst worden gesaldeerd. Als er een positief spaarsaldo overblijft, geldt daarvoor het depositogarantiestelsel. Het is dus niet zo dat u uw spaargeld terugkrijgt tot 100.000 euro en de lening blijft staan. Is de lening groter dan het spaarbedrag, dan zal door de curator worden bekeken hoe de rest van de lening bij een andere bank kan worden geplaatst.

Welke tips om veilig te sparen bij een bank?

Enkele tips voor veilig sparen zijn er wel te geven, zoals:
  • Plaats nooit al uw spaargeld bij één bank, maar spreidt uw geld over enkele banken.
  • Vraag u af of het wel verstandig is, om zowel de lening als uw spaargeld bij dezelfde bank te hebben. Hebt u uw lening bij bank Y en het spaargeld bij bank Z dan zal bij faillissement van Y of Z niet worden gesaldeerd. Heeft u alles bij een failliete bank, dan worden lening en spaartegoed waarschijnlijk wel gesaldeerd.
  • Maak gebruik van een en/of rekening wanneer u met zijn tweeën bent. De vergoeding is dan maximaal het dubbele, open eventueel ook rekeningen op naam van uw kinderen. Ook die hebben recht op uitkering volgens het depositogarantiestelsel.
  • Let er op of banken niet onder hetzelfde moederbedrijf vallen, want die worden dan als één bank gezien. Stel banken X en Y vallen onder moederbank Z, die failliet gaat. Dan worden de saldi van X en Y samengeteld, en geldt het depositogarantiestelsel dus slechts eenmaal. Interessant voorbeeld is de Delta Lloyd Bank en OHRA, die beide onder de Delta Lloyd Groep vallen, en geen aparte bankvergunning hebben. Denk ook aan de ING en de voormalige Postbank die inmiddels volledig zijn samengegaan.

Slot

Spreid uw geld over meerdere banken. Een spaarrekening is online zo geopend en gratis. Wilt u weten waar u veilig kunt sparen tegen een hoge rente, dan is een overzicht met banken die de hoogste spaarrente in Nederland geven wel handig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Faillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugFaillissement bank: spaarder krijgt sneller zijn geld terugSneller uw geld terug als een bank failliet gaat in 2017 of 2018? De Europese Commissie wil, dat als een bank in betalin…
Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2017Spaargeld veilig stellen: spaargeld 2017Uw spaargeld in 2017, is het veilig? Een faillissement van uw bank en de redding van een bank hebben directe gevolgen vo…
Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Spaargarantie depositogarantiestelsel omlaag (spaargeld)?Depositogarantiestelsel, wat gaat er gebeuren met de spaargarantie in 2017 of 2018? Het depositogarantiestelsel regelt d…
Banksparen veilig bij faillissement?Banksparen veilig bij faillissement?Is ook het banksparen bij een bank in 2017 veilig sparen bij een faillissement van de bank? Als u niet de juiste maatreg…
Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2017?Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2017?Het nieuwe depositogarantiestelsel van de banken verandert als garantiestelsel vanaf 2017? Welke banken vallen nog onder…

Reageer op het artikel "Bank failliet: gevolgen voor spaargeld en lening"

Reacties

Ed Dreezen, 09-08-2011 09:13 #6
Ik heb een tweetal vragen:
Is het depositogarantiestelsel ook van toepassing op het spaargeld van een opgerichte Stamrecht BV? Is het depositogarantiestelsel er alleen voor het spaargeld van particulieren, of is het ook voor de spaargelden van een (in bovenstaand geval) bedrijf. Reactie infoteur, 09-09-2017
Beste Ed Dreezen,
1. Het depositogarantiestelsel geldt, onder voorwaarden, ook voor een zakelijke rekening:

http:/www./zakelijk.infonu.nl/zakelijk/25504-is-zakelijke-rekening-ook-veilig-bij-faillissement-bank.html

2. Een stamrecht bv valt ook onder het depositogarantiestelsel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gefferie, 20-10-2009 05:48 #5
Ik heb een lening lopen bij de dsb. wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 20-10-2009
Beste Gefferie,
1. De curatoren bepalen nu wat er met de leningen, hypotheken en dergelijke van DSB gaat gebeuren: zeer waarschijnlijk worden ze doorverkocht aan een andere bank.
2. In de tussentijd moet u contractueel door gaan met uw normale maandelijkse betalingen. Maar, vraag wel bij de DSB bank of hun rekening momenteel bruikbaar is, en welke rekening daarvoor eventueel in de plaats is gekomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Opa-Jan, 24-02-2009 10:31 #4
Wat is het adres waar ik evt. een schadeformulier op moet vragen? Binnen hoeveel tijd zal die aanvraag gehonoreerd worden? Wat betekent de afkorting DNB? Reactie infoteur, 24-02-2009
Beste Opa-Jan,
U kunt het formulier opvragen bij De Nederlandsche Bank, DNB. DNB probeert, naar eigen zeggen, het geheel dan binnen drie maanden na ontvangst van uw aanvraag af te wikkelen (telefoon: 0800 - 0201068).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Verheij, 29-09-2008 16:40 #3
Wat is een achtergestelde deposito? Reactie infoteur, 29-09-2008
Beste H. Verweij,

1.De naam achtergesteld deposito heeft te maken met de rechten bij faillissement. Als een bank omvalt en u hebt een gewoon deposito, dan valt die onder de garanties van de Nederlandsche Bank. Voor een achtergesteld deposito geldt dat niet. Het is niet uitgesloten dat de curator er dan nog geld voor u uitsleept, maar u staat letterlijk achter in de rij.

2. Overigens bieden achtergestelde deposito's wel een hogere rente, en dat maakt ze voor sommigen ook weer interessant. Zo biedt de DSB Bank spaarrentes vanaf 7,5%.
Zie daarvoor ook het artikel:
http://financieel.infonu.nl/geld/19494-spaarbank-hoogste-spaarrente-dsb-bank-75-of-8-per-jaar.html

Met vriendelijke groet,
Zeemeeuw

Jan van der Eijk, 27-09-2008 20:14 #2
Geldt depositogarantie stelsel alleen voor spaarrekeningen of voor elke rekening bij een bank? GROET Jan Reactie infoteur, 27-09-2008
Beste Jan,
Voor alle rekeningen. Niet voor achtergestelde deposito's.
Groetjes,
Zeemeeuw

Randi Montgomery, 06-08-2008 23:34 #1
Dit artikel dekt erg goed de issues af, die voor mij op dit moment van grote interesse zijn. Ik wil er op wijzen dat het Nederlandse depositogarantiestelsel uit de Europese wetgeving stamt met alle consequenties vandien. In sommige Europese landen is er naast de EUR 20.000 minimum-garantie, nog de mogelijkheid dat de bank zich heeft aangesloten aan een zogenaamde garantiefonds, waarbij bedragen die boven de minimum garantie vallen ook zijn afgedekt tot een veel hoger bedrag. In Duitsland, bijvoorbeeld, zijn veel banken aangesloten bij de "Einlagensicherungsfonds des Bundesverbandes deutscher Banken e.V." die aan elke klant van de aangesloten banken een bedrag van 30% van het eigen kapitaal van de betreffende bank garandeert. Als je bijvoorbeeld een Duitse rekening bij ING-diba hebt, dan is je spaartegoed tot een bedrag van maar liefs EUR 1.2 miljard gegarandeerd…

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Veilig sparen
Reacties: 6
Schrijf mee!