InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rijkste landen ter wereld

Rijkste landen ter wereld

Rijkste landen ter wereld De rijkste landen ter wereld liggen voor een groot deel in Europa. Toch zijn er ook andere landen die meedoen. Voor een deel verwerven zij hun inkomsten via olie. Dit artikel geeft een overzicht van de rijkste landen ter wereld, op basis van inkomsten per hoofd van de bevolking, en hoe zij hun geld verdienen.
LandInkomen per hoofd van de bevolking ($)
Luxemburg68.800
Equatoriaal Guinea50.200
Verenigde Arabische Emiraten49.700
Noorwegen47.800
Ierland43.600
Verenigde Staten43.500
Andorra38.800
IJsland38.100
Oostenrijk35.500

Luxemburg

De economie met grote inkomens blijft maar steeds gestaag groeien. Daar staat een lage inflatie en werkeloosheid tegenover. Tot voor kort werd de industrie gedomineerd door staal, maar de laatste deccenia is er meer diversie gekomen. Een groot deel van de inkomsten wordt geworven dankzij het bankwezen dat haar toevlucht tot Luxemburg heeft genomen. Maar liefst een een kwart van het BNP wordt daardoor gecreeërd.

Equatoriaal Guinea

De vondst van olie heeft grote gevolgen gehad voor het kleine Afrikaanse land. Het BNP is enor gestegen. Daarvoor werd het inkomen vooral verdiend met landbouw. Toch deelt een groot deel van de bevolking niet mee in de rijkdom, en is er nog steeds grote armoede.

Verenigde Arabische Emiraten

De Verenigde Arabische Emiraten hebben een van de meest geïndustrialiseerde economie uit het Midden-Oosten. Er wort enorm veel olie gewonnen. Met $168 miljard in 2006 aan ollie-inkomsten volgt de VAE in absolute getallen als derde land na Saoedi-Arabië.

Noorwegen

De grootste economische sectoren van het land zijn aardolie- en aardgasproductie, de handel en scheepvaart. Sinds er aardgas is ontdekt in 1969 zorgt dit voor een belangrijk deel voor de groei van de Noorse economie. Wel maakt het het land gevoelig voor schomelingen in de markt van aardolie, en gas, omdat de prijs van deze laatste is gekoppeld aan die van olie.

Ierland

Lange tijd was Ierland één van de armste landen van Europa. Daar heeft echter een totale omslag plaats gevonden. In de laatste jaren van de 20e eeuw maakte het land een jaarlijkse economische groei van bijna tien procent door. Deze groei is met name gekomen doordat de economie is veranderd van een landbouweconomie naar een kenniseconomie. Met higtechproducten en diensten worden massaal geexporteërd.

Verenigde Staten

De Amerikaanse economie is enorm gedifrentieerd. Het land is rijk aan delfstoffen. De Verenigde Staten zijn rijk aan delfstoffen. De Verenigde Staten bezitten ongeveer 20% van de kolen, 13% van de aardolie, en 24% van de aardgas reserves in de wereld. Ook is het land erg aantrekkelijk voor landbouw dankzij het enorme oppervlak. Amerika exporteert onder andere motors en andere technische producten. Toch zijn er de laatste jaren hier en daar wat kleerscheurtjes te zien in de Amerikaanse overheersing, onder andere door een overdadige consumptie.

Andorra

Dit kleine land, dat ligt ingeklemd tussen Spanje en Frankrijk, verdient het grootste deel van haar geld met toerisme. Meer dan 80% van het BNP komt binnen middels toerisme. Een andere serieuze economische sector is er niet. Daar is het land te klein voor.

IJsland

De inwoners van dit land verdienen vooral hun inkomen met vissen en het verwerken daarvan. De zeeën rondom het enorm grote eiland zijn immers rijk aan vis. Van een andere serieuze economische sector is geen sprake, al probeert de IJslandse regering daar wel in te investeren.

Oostenrijk

Vrij verrassend komt dit Alpenland op de tiende plaats. Bijna een derde van het BNP wordt verworven middels bos- en akkerbouw. Daarnaast is er een grote industriële sector die vooral zit in de steden zoals Salzburg en Wenen. Het grootste deel van de bevolking woont ook daar. Na de oorlog is een groot deel van de industrie in handen van de overheid gekomen, maar steeds meer wordt geprivatiseerd.
Gerelateerde artikelen
Top 10 rijkste landen ter wereld 2017Top 10 rijkste landen ter wereld 2017Wat zijn de rijkste landen ter wereld in 2017? Wat is het rijkste land ter wereld? En wat zijn de rijkste landen van Eur…
Rijkste landen ter wereld in 2014Rijkste landen ter wereld in 2014De lijst van rijkste landen ter wereld in 2014 wordt dit jaar aangevoerd door Luxemburg. Dit kleine staatje wist net als…
Rijkste mensen ter wereld in 2016 - top 10Rijkste mensen ter wereld in 2016 - top 10Wie is de rijkste man of mens ter wereld in 2016? En wie zijn de andere rijkste mensen van de wereld? En wie zijn de rij…
Rijkste royalty’sRijkste royalty’sLeden van het koninklijk huis hebben financieel niets te klagen. De tien rijkste leden van het koninklijk huis wereldwij…
Rijkste Nederlanders van 2013Rijkste Nederlanders van 2013De jaarlijkse lijst van de rijkste mensen van Nederland is weer bekend. Hoe vergaat het de 500 rijkste Nederlanders dit…

Reageer op het artikel "Rijkste landen ter wereld"

Reacties

Mylene, 26-04-2010 15:13 #3
Ja ik dacht dat Zwitserland en Denemarken er ook in zaten?

Jeffrey, 15-12-2008 08:03 #2
Zwitserland staat toch ook in de top 10?

Elvera, 30-06-2008 18:56 #1
Het is heel intresant:-) maar mischien kan je ook het procenten aantal bij doen en mischien ook wat meer landen en niet alleen de rijkste landen ter wereld :-p maar voor de rest vind ik dit een hele goede informatie bron waar je ook veel van op kan steken!:-)

groetjes Elvera!:-p

Infoteur: Simcha
Laatste update: 01-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!