InfoNu.nl > Financieel > Geld > Number26: vaarwel bank, welkom app!

Number26: vaarwel bank, welkom app!

Number26: vaarwel bank, welkom app! Er is een groeiend aantal mensen dat meer met zijn geld wil doen dan het naar de bank brengen. Ze gebruiken het bijvoorbeeld om daarmee spannende projecten te financieren, niet alleen met het oogmerk om een zo hoog mogelijke opbrengst te behalen, maar ook uit passie. Het zijn mensen die in de bus liever met een smartphone dan met contant geld betalen. Die zoeken naar nieuwe manieren om hun vermogen gemakkelijker te beheren en te vermeerderen. En die zich niet door lastige papierwinkel willen laten hinderen, maar die zich door nieuwe technologieën willen laten inspireren. Mensen, die niet vechten om elk procentpunt aan rente, maar die enthousiast zijn over nieuwe ideeën. Men zou zulke mensen moderne avonturiers kunnen noemen in een financiële wereld die sneller verandert dan ooit tevoren. Het innovatief concept van Smartphone-only bank 'Number26' past uitstekend in die trend.

Internet vereenvoudigt financiële zaken die vroeger gecompliceerd waren

Het heeft er alles mee te maken dat het internet veel vereenvoudigt wat vroeger gecompliceerd was:
  • denk bijvoorbeeld aan al die internetgebruikers die hun bankzaken via het internet regelen;
  • denk ook aan al die jongeren die hun portemonnee liefst door de smartphone zouden willen vervangen;
  • of consumenten die hun verzekeringen online met een paar klikken via chat willen regelen.

Opkomst 'fintech-bedrijven' maakt internet tot 'geldnet'

Internet wordt zo mede tot ‘geldnet’, en veel consumenten bevalt dat uitstekend. Terwijl veel banken toch nog enigszins terughoudend in die nieuwe wereld binnenstappen, zien veel kleine ondernemingen daar zakelijke kansen. Zij begrijpen de taal van het internet als geen ander, terwijl de gevestigde aanbieders van financiële diensten de kracht van het internet nog steeds onderschatten. Zogenaamde 'fintech-bedrijven' schieten massaal uit de grond. Ze stellen hun klanten in staat om te betalen met een app. Of ze laten hen zich tegen ongevallen verzekeren terwijl ze bij wijze van spreken al met een been op de skipiste staan.

Het succesverhaal van de app van ‘Number26’

Een van de bedrijven die in dit verband een bliksemstart hebben doorgemaakt is de Duitse smartphone-only bank ‘Number26’. Niet minder dan 20.000 mensen stonden in het voorjaar van 2013 te popelen, om klant bij Number26 te worden. Zo groot was de vraag naar wat het 20-koppige team van Number26 had uitgedokterd: een bankrekening met inbegrip van creditcard en smartphone-app. En dat allemaal gratis voor de gebruiker.

Geen debetrente bij roodstaan

Met de creditcard kunnen klanten gratis betalen en geld opnemen bij praktisch elke geldautomaat. Debetrente voor rood staan bestaat niet bij Number26. Het bedrijf verdient zijn geld met de transactiekosten van handelaren en de deposito's van klanten die men parkeert bij de Wirecard Bank, een Beierse financiële instelling met bankvergunning. Én, belangrijk, onderworpen aan het depositogarantiestelsel.

App 'Number26' wil meer bieden dan traditionele banken

Number26 wil met zijn app meer bieden dan de traditionele banken. Als een klant met een creditcard zijn lunch betaalt, trilt de smartphone enkele seconden later in de borstzak en rapporteert het actuele rekeningsaldo. Ook herkent de app welk doel de uitgaven hebben: of het geld is uitgegeven voor voedsel, de autoverzekering of aan de Belastingdienst. Dat alles kan dagelijks, wekelijks en maandelijks in kleurrijke grafieken worden bekeken. Ook illegale afboekingen kunnen snel worden gedetecteerd omdat de smartphone weet dat je je eigenlijk op een andere locatie bevindt.

Een rekening openen bij 'Number26'

Wie een rekening wil openen bij Number26, kan dit gewoon vanachter zijn bureau doen. In de webbrowser, wordt een werknemer van het bedrijf ‘IDNow’ ingeschakeld die de identiteit via video-chat controleert. Het is een adviseur die conform de bancaire standaards perfect in het pak, met stropdas en headphone uit je beeldscherm blikt. Hij vraagt de klant om zijn identiteitskaart of paspoort voor de camera te houden om vervolgens via SMS het mobiele nummer te controleren. Na enkele minuten al, is de creditcard operationeel. De tijd dat je naar de balie moest lopen om een aanvraag voor een kaart in te dienen of om je te identificeren wordt bespaard.

Geld overboeken met de app van ‘Number26’

De app van ‘Number26’ helpt ook om minder met contant geld toe te komen door de mogelijkheid om geld te sturen van de ene smartphone naar een andere. Iedereen die zich bij Number26 aanmeldt, kan meteen naar andere klanten geld overboeken. Peer-to-peer-betalingen noemt men dat.

Lees verder

© 2017 Bonafide, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rente bij rood staan: debetrente tarieven van alle bankenRente bij rood staan: debetrente tarieven van alle bankenWanneer je rood staat, dat wil zeggen je hebt een negatief saldo op je bankrekening dan moet je over het bedrag dat je i…
Krediet op je betaalrekeningKrediet op je betaalrekeningEen betaalrekening of lopende rekening behoort tot de financiële basisuitrusting van iedere volwassene. Ongeacht of men…
Debetrente bij rood staanDebetrente bij rood staanDebetrente kan een dure grap zijn! Als we het saldo van onze rekening niet in de gaten houden, kan dat snel rood kleuren…
Snel geld lenen - rood staanHet is gemakkelijk en verleidelijk om rood te staan op een betaalrekening. Veel mensen weten niet dat rood staan ook een…
Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2017Extra krediet op betaalrekening: rente rood staan 2017Extra krediet krijgen, rood staan? Hoe duur is dit rood staan in 2016 en 2017? Is het niet beter om een doorlopend kredi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: N26, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://techcrunch.com/2016/07/21/number26-is-now-a-true-bank-as-it-now-has-a-full-banking-license/
  • https://n26.com/

Reageer op het artikel "Number26: vaarwel bank, welkom app!"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 18-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Fintech
Schrijf mee!