Banken, schade door diefstal of verlies bankpas

Banken, schade door diefstal of verlies bankpas Iedereen kan het slachtoffer worden van een gestolen bankpas of van fraude met zijn pinpas. Creditcard of bankpas verloren of gestolen, wat kunt u dan het beste doen? Een verlies of diefstal van bankgegevens of bankpas ligt helaas voortdurend op de loer. Of de pinautomaat slikt uw bankpas in, want dat kan ook. Wat moet u dan doen om schade door diefstal of verlies van bankpas te voorkomen? Neem altijd direct contact op met uw bank.

Pinpas kwijt of gestolen, wat nu?


Pinpasfraude met uw bankpas

Iedereen kan het slachtoffer worden van pinpasfraude. In het digitale tijdperk zwerft veel persoonlijke informatie over internet. Onze bankgegevens gaan regelmatig de oceaan over. Internetbankieren is doodnormaal geworden. Volgens de banken is internetbankieren veilig, maar u weet het nooit zeker. Hackers, phishing en skimming. Het ligt allemaal op de loer. Verlies of diefstal van een bankpas is aan de orde van de dag. De schade kan groot zijn.

Afschriften bank goed controleren

Zo wie zo is het erg verstandig om regelmatig uw afschriften te controleren en de digitale overzichten regelmatig uit te printen. Banken veronderstellen dat klanten hun afschriften in de gaten houden en zo zelf ongewenste transacties tijdig kunnen vaststellen. Doet u dat niet en blijken er regelmatig onterechte afschrijvingen plaats te vinden, dan zal het moeilijker zijn om de bank ervan te overtuigen dat de fraude niet met uw medeweten plaats vond.

Diefstal bankpas, pinpas gestolen of verloren, creditcard kwijt

Wanneer u het slachtoffer bent van diefstal of verlies van uw bankpas, moet u zo snel mogelijk contact opnemen met uw bank, teneinde uw rekeningen te blokkeren. Vanaf deze melding bent u niet meer aansprakelijk voor illegale opnames en ligt het risico bij de bank. U hebt wel altijd een eigen risico per pas. Meestal €150. Bij diefstal moet u bovendien aangifte doen bij de politie en de politie vragen om een afschrift van het proces verbaal. Deze hebt u nodig richting bank. Vraag zo spoedig mogelijk bij uw bank een schadeformulier aan. Deze stuurt u samen met het proces-verbaal naar uw bank terug.

Schade door diefstal of verlies bankpas

Of de schade beperkt zal blijven tot het eigen risico is mede afhankelijk van de schuldvraag en de opstelling van de bank. Als u zorgvuldig hebt gehandeld, zal de bank normaliter clementie hebben. Toch kan het gebeuren dat de bank veel minder coulant is dan u had gehoopt. In dat geval doet u er goed aan om hiertegen schriftelijk bezwaar te maken. Als u zeker weet dat u niets te verwijten is, moet u voet bij stuk houden. Het is namelijk aan de bank om te bewijzen dat u daadwerkelijk onzorgvuldig bent geweest. Het heeft geen zin om uw argumenten daarbij te doorspekken met allerlei speculaties met hoe een en ander gebeurd is. Houd uw argumentatie vooral zakelijk en vraag de bank de schade die het eigen risico te boven gaat alsnog te vergoeden. Geef in uw brief ook een termijn aan waarbinnen u de bank verzoekt om op uw verzoek te reageren.

Pinautomaat, pas ingeslikt

De geldautomaat kan uw bankpas inslikken. Niet alleen wanneer u meer dan driemaal de verkeerde pincode intikt, maar ook door storingen of een defecte bankpas. In dat geval komt de pas terecht in een speciaal bakje van de bankautomaat, waarin alle ingeslikte bankpassen worden opgevangen. Dit totdat een medewerker van de bank het bakje komt legen. In deze gevallen doet u er goed aan om meteen met uw bank te bellen of het bankkantoor binnen te gaan als die nog open is. In dat geval zal de bank nakijken wat er aan de hand is. In sommige gevallen kunt u de bankpas de volgende dag bij de bank komen afhalen. In andere gevallen wordt een nieuwe pas aangemaakt, bijvoorbeeld wanneer de pas defect is. Laat wanneer u het niet vertrouwt, uw bankpas in ieder geval blokkeren bij de bank.

Slot

Een bankpas kan om allerlei redenen zoek raken. Gouden regel daarbij is dat u zo snel als dat kan contact opneemt met uw bank. Houdt ook het speciale telefoonnummer bij de hand voor het geval u dit in het buitenland overkomt en probeer zo de schade zoveel mogelijk te beperken. Een gewaarschuwd mens telt namelijk voor twee.
© 2008 - 2024 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Regels voor internetbankierenPer 1 januari 2014 gelden er nieuwe regels voor internetbankieren voor particuliere klanten voor alle Nederlandse banken…
Creditcard verloren of gestolen, wat moet u doen?Creditcard verloren of gestolen, wat moet u doen?Een creditcard (ook wel geschreven als creditkaart) is een handig betaalmiddel waarmee u zowel op internet als in het da…
De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?Velen hebben het al meegemaakt: je staat bij de geldautomaat en je hebt je bankpas ingevoerd om geld op te nemen. Opeens…
Vals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljettenVals geld en de echtheidskenmerken van eurobankbiljettenHet aantal valse eurobiljetten in Nederland is hoog, in 2019 werden 60.000 valse biljetten onderschept in Nederland. Hoe…

Maandelijks een balans en/of budget opstellenMaandelijks een balans en/of budget opstellenSinds de Euro zijn intrede heeft gedaan ervaart bijna iedereen dat het leven een stuk duurder is geworden. Niet alleen d…
De belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bankDe belastingdienst, zwart geld bij een buitenlandse bankZwart geld hebben in het buitenland in 2020 of 2021 en de Belastingdienst gaan slecht samen. Een vrijwillige inkeer gaat…
Reacties

Jasper, 27-04-2011
Beste J.J. Visser,
In uw geval lijken een aantal fraudemethodes door elkaar gebruikt te worden:
1. Wat er bovenaan het telefoonnummer staat is simpel te "spoofen", een willekeurig persoon kan zich identificeren als uw bank. De telefoon identificatie is geen veiligheidsindicatie, maar alleen om u te helpen gesprekken te sorteren.

2. Een TAN code (althans een echte die werkt) kan alleen door ING zelf verstuurd worden. Dat doen ze alleen als via telebankieren een transactie aangemaakt wordt, en normaal gesproken (bij overmaken) staat er ook een bedrag bij waar de transactie voor is. Controleer dus sowieso altijd goed of dit bedrag klopt.

3. In dit geval lijkt er eerst iemand zich meester te hebben gemaakt van uw username/password voor Mijn ING. Dit kan onder andere makkelijk door virussen/trojan horses/wormen op uw PC waarvandaan u telebankiert. Vervolgens heeft deze het mobiele nummer laten wijzigen naar een nummer waar zij zelf de controle over heeft (een goedkope prepaid die met cash betaald is, mag ik voor haar hopen). De verificatie daarvan kan klaarblijkelijk door een TAN-SMS te sturen naar het huidige nummer.

4. Vervolgens kan er tot een bepaald maximum bedrag per dag (ik gok 2500 euro) worden overgemaakt naar een andere rekening, met behulp van TAN codes die naar een mobieltje bij de fraudeur worden gestuurd.

5. Geef *nooit* maar dan ook nooit TAN codes of Random Reader codes (of hoe ze ook mogen heten allemaal) door op een andere manier dan via de thuisbankier website. Al helemaal niet als u gebeld wordt, want u heeft geen enkele zekerheid dat u gebeld wordt door degene die zegt dat belt. Als u zelf de klantenservice bijvoorbeeld belt weet u wel zeker dat u echt met iemand van de bank praat, maar ook zij zullen hier nooit om vragen.

6. Antivirus software. Use it. Update it. Reactie infoteur, 30-06-2020
Beste Jasper,
Dank u wel voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. J. Visser, 19-01-2010
Kan het nog gekker? Later ga je je afvragen hoe stom je bent geweest.
In dec. 2009 werd ik 's avonds gebeld door een vrouw met een Surinaams accent met de mededeling dat ING (mijn bank) mijn mobiele telefoonnr. wilde wijzigen en ik werd verzocht een TAN-code door te geven. In eerste instantie heb ik de bij het bericht meegestuurde TAN code niet gegeven.
Later die avond werd ik weer gebeld met hetzelfde gesprek en door, waarschijnlijk dezelfde vrouw. Toen heb ik de TAN code wel doorgegeven. En die avond was ik ineens e 2500,- kwijt.
Via ING heb een schadeformulier gekregen. Ook een proces-verbaal moest door de politie opgesteld worden.
Dat is nu alweer een tijd geleden. Tevens heb ik deze zaak aangemeld bij mijn verzekeraar voor rechtsbijstand.
En nu maar afwachten wat men gaat beslissen.
Het bevreemd mij dat men mijn mobiele telefoonnr en tevens wist dat ik via een transactie op mijn mobiele telefoon het TAN nr. toegestuurd krijg.
Men zij gewaarschuwd. Geef nooit een code o.i.d. aan anonieme personen noch aan medewerkers van je bank. Zij zullen daar nooit om vragen.
Maar genoemde tefoontjes kwamen van de ING! Dat stond bovenaan het bericht… Het is een duistere toestand. Reactie infoteur, 31-05-2019
Beste J.J. Visser,
Dank voor uw waarschuwing: je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn, zo blijkt maar weer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zeemeeuw (1.579 artikelen)
Laatste update: 06-12-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.