Reacties
Jasper, 27-04-2011
Beste J.J. Visser,
In uw geval lijken een aantal fraudemethodes door elkaar gebruikt te worden:
1. Wat er bovenaan het telefoonnummer staat is simpel te "spoofen", een willekeurig persoon kan zich identificeren als uw bank. De telefoon identificatie is geen veiligheidsindicatie, maar alleen om u te helpen gesprekken te sorteren.
2. Een TAN code (althans een echte die werkt) kan alleen door ING zelf verstuurd worden. Dat doen ze alleen als via telebankieren een transactie aangemaakt wordt, en normaal gesproken (bij overmaken) staat er ook een bedrag bij waar de transactie voor is. Controleer dus sowieso altijd goed of dit bedrag klopt.
3. In dit geval lijkt er eerst iemand zich meester te hebben gemaakt van uw username/password voor Mijn ING. Dit kan onder andere makkelijk door virussen/trojan horses/wormen op uw PC waarvandaan u telebankiert. Vervolgens heeft deze het mobiele nummer laten wijzigen naar een nummer waar zij zelf de controle over heeft (een goedkope prepaid die met cash betaald is, mag ik voor haar hopen). De verificatie daarvan kan klaarblijkelijk door een TAN-SMS te sturen naar het huidige nummer.
4. Vervolgens kan er tot een bepaald maximum bedrag per dag (ik gok 2500 euro) worden overgemaakt naar een andere rekening, met behulp van TAN codes die naar een mobieltje bij de fraudeur worden gestuurd.
5. Geef *nooit* maar dan ook nooit TAN codes of Random Reader codes (of hoe ze ook mogen heten allemaal) door op een andere manier dan via de thuisbankier website. Al helemaal niet als u gebeld wordt, want u heeft geen enkele zekerheid dat u gebeld wordt door degene die zegt dat belt. Als u zelf de klantenservice bijvoorbeeld belt weet u wel zeker dat u echt met iemand van de bank praat, maar ook zij zullen hier nooit om vragen.
6. Antivirus software. Use it. Update it.Reactie infoteur, 30-06-2020
Beste Jasper,
Dank u wel voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw
J. J. Visser, 19-01-2010
Kan het nog gekker? Later ga je je afvragen hoe stom je bent geweest.
In dec. 2009 werd ik \'s avonds gebeld door een vrouw met een Surinaams accent met de mededeling dat ING (mijn bank) mijn mobiele telefoonnr. wilde wijzigen en ik werd verzocht een TAN-code door te geven. In eerste instantie heb ik de bij het bericht meegestuurde TAN code niet gegeven.
Later die avond werd ik weer gebeld met hetzelfde gesprek en door, waarschijnlijk dezelfde vrouw. Toen heb ik de TAN code wel doorgegeven. En die avond was ik ineens e 2500,- kwijt.
Via ING heb een schadeformulier gekregen. Ook een proces-verbaal moest door de politie opgesteld worden.
Dat is nu alweer een tijd geleden. Tevens heb ik deze zaak aangemeld bij mijn verzekeraar voor rechtsbijstand.
En nu maar afwachten wat men gaat beslissen.
Het bevreemd mij dat men mijn mobiele telefoonnr en tevens wist dat ik via een transactie op mijn mobiele telefoon het TAN nr. toegestuurd krijg.
Men zij gewaarschuwd. Geef nooit een code o.i.d. aan anonieme personen noch aan medewerkers van je bank. Zij zullen daar nooit om vragen.
Maar genoemde tefoontjes kwamen van de ING! Dat stond bovenaan het bericht… Het is een duistere toestand.Reactie infoteur, 31-05-2019
Beste J.J. Visser,
Dank voor uw waarschuwing: je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn, zo blijkt maar weer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw