Creditcard verloren of gestolen, wat moet u doen?
Een creditcard (ook wel geschreven als creditkaart) is een handig betaalmiddel waarmee u zowel op internet als in het dagelijks leven betalingen kunt doen. Ook is de creditcard heel geschikt om in het buitenland betalingen te doen. Ondanks veiligheidsmaatregelen kan het toch voorkomen dat u uw creditcard verliest of dat de kaart gestolen wordt. Ook uw bankpas kunt u verliezen of kwijtraken. U moet dan meteen actie ondernemen. Wat moet u in een dergelijk geval doen?
Bankpassen en
creditcards zijn veilige
betaalmiddelen. Vrijwel iedereen betaalt tegenwoordig regelmatig met een
creditcard of een andere betaalkaart. Als uw pas echter in de handen van anderen valt, moet u direct handelen en niet afwachten. Als u uw creditcard of bankpas verloren heeft moet u per direct contact opnemen met de maatschappij die de betaalpas aan u geleverd heeft, en de kaart laten blokkeren. Ook als u uw creditkaart kwijtgeraakt bent, maar u twijfelt of de kaart in verkeerde handen terecht is gekomen, kunt u de kaart beter meteen laten blokkeren. U kunt met betaalpassen geen risico nemen. Bij diefstal moet u er rekening mee houden dat er snel fraude gepleegd kan worden met uw kaart. Dieven die uw kaart gestolen hebben kunnen binnen enkele minuten uw rekening plunderen. Blokkeer dus zo snel mogelijk de kaart.
Creditkaart verloren, gestolen, kwijt…Waar melden?
Als uw creditcard gestolen is, of u bent hem verloren of de kaart is zoekgeraakt, kunt u bellen met speciale telefoonnummers van de creditcardmaatschappij. Er zijn alarmnummers die u in dat geval dag en nacht bereiken kunt. Na het blokkeren van de kaart heeft u binnen een a twee (soms korter) weken een nieuw creditkaart in handen. Bent u uw bankpas kwijt, bel dan met de bank. Op de website van uw bank vindt u alle noodzakelijke informatie.
Afschrijvingen die u zelf niet gedaan heeft
Als er transacties op afschriften staan waartoe u niet zelf opdracht gegeven heeft, moet u dit ook meteen melden bij de maatschappij die u de kaart verstrekt heeft. Ook in dat geval zal de kaart geblokkeerd worden.
Hoe is een creditcard beveiligd?
Bij betaling met een creditcard wordt er een kopie gemaakt van uw pas. U moet de kopie ondertekenen met dezelfde handtekening als de handtekening die op uw pas staat. Daarmee geeft u toestemming voor de betaling. Steeds vaker zit er echter ook een pincode op uw creditcard. Als u via internet betaalt met een creditcard moet u de gegevens van de kaart invullen. Dat zijn:
- Naam
- Creditcardnummer
- Veiligheidscode
Verzekerd tegen diefstal
Over het algemeen zijn aankopen met een creditkaart verzekerd tegen diefstal. Laat u voor de aanschaf van een kaart goed informeren over de voorwaarden.
Creditcard gestolen of verloren, aangifte doen
Als u kaart gestolen is moet u aangifte doen bij de politie. U hebt daarvoor de volgende gegevens nodig:
- Uw persoonlijke gegevens (ook een geldige legitimatie)
- Het type kaart dat gestolen is
- Het rekeningnummer wat bij de creditcard hoort
- Zoveel mogelijk gegevens over de plaats en de eventuele daders, of over de plaats waar u de kaart vermoedelijk bent kwijtgeraakt
Creditkaart gestolen in het buitenland
Als uw creditkaart in het buitenland gestolen is, doe dan daar aangifte bij de politie. Ook bellen met uw bank in Nederland om te zorgen dat de pas geblokkeerd wordt, is zo snel mogelijk, noodzakelijk.
Creditkaart kwijt in huis
Als u uw creditkaart in huis bent kwijtgeraakt, en u weet zeker dat hij niet gestolen kan zijn, doe er dan alles aan om de kaart terug te vinden. Lukt dit niet direct, wacht dan niet af maar laat de kaart voor de zekerheid toch blokkeren. Misschien bent u de kaart op straat verloren of misschien is hij toch uit uw huis ontvreemd.
Lees verder