InfoNu.nl > Financieel > Geld > De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?

De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?

De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu? Velen hebben het al meegemaakt: je staat bij de geldautomaat en je hebt je bankpas ingevoerd om geld op te nemen. Opeens krijg je een melding en de transactie wordt afgebroken en de automaat geeft vervolgens je pas niet terug. Wat nu?

Geld opnemen bij een geldautomaat

Je kunt op diverse plekken geld opnemen, met een Europas kun je zelfs bij alle geldautomaten geld opnemen. Bij alle banken zijn tegenwoordig geldautomaten te vinden en er is ook een groot aantal zelfstandig staande geldautomaten. Pinnen lijkt zo gemakkelijk, we zijn er allemaal aan gewend om even wat flappen te tappen. Totdat op een dag je bankpas wordt ingeslikt en je met je handen in het haar staat: geen pas, geen geld.

Wanneer wordt een bankpas ingeslikt

Er kunnen diverse redenen zijn waardoor een geldautomaat je bankpas inslikt:
  • Net op het moment dat jij aan het pinnen bent, treedt er een storing op in de automaat.
  • Je bankpas heeft een defect.
  • Er is onlangs sprake geweest van "skimming" bij de betreffende geldautomaat. Bij skimming wordt er door criminelen een apparaatje over de gleuf waar je je pinpas in moet steken, geplaatst. Vervolgens worden al je gegevens plus je pincode gekopieerd op het moment dat jij pint. Vervolgens wordt je hele bankrekening leeggeroofd.
  • Om één of andere reden is je bankrekening geblokkeerd

Wat gebeurt er met je bankpas wanneer deze is ingeslikt

De geldautomaat heeft een speciaal bakje, waarin de ingeslikte bankpassen worden bewaard, totdat een bankmedewerker de automaat komt legen. Je hoeft niet bang te zijn dat nadat je weg bent gegaan van de automaat, deze de bankpas ineens toch uitspuugt.

Wat moet je doen, wanneer je bankpas is ingeslikt

Het beste is om meteen met je bank te bellen. Zorg dat je het nummer van je bank altijd hebt opgeslagen in je telefoon. Bij de bank kan men nakijken wat er aan de hand is. Is er geen sprake van een blokkade van je bankrekening of van skimmingactiviteiten, dan is er waarschijnlijk spraken van een defect aan de automaat of aan de bankpas. De bank zorgt er in ieder geval voor dat de pas die is ingeslikt geblokkeerd wordt. Je bank zal een nieuwe pas aanmaken, die je binnen een week binnen zal hebben. Helaas zul je ook een nieuwe pincode krijgen. Voor veel mensen is dit niet fijn, omdat zij weer een nieuwe pincode uit het hoofd moeten leren. Maak ook meteen met je afspraak dat je, totdat je een nieuwe pas hebt, contant geld bij het dichtsbijzijnde bankfiliaal van jouw bank kunt opnemen.

Pas ingeslikt in het buitenland

Wanneer je in het buitenland te maken krijgt met een door de geldautomaat ingeslikte pas, dan wordt het nogal vervelend. Je zult de pas niet meer terugkrijgen, zelfs al is het inslikken van de pas een fout van de bank of een storing bij de bank. Dit betekent dat je de rest van je vakantie zonder geld komt te zitten. Ga je met vakantie naar het buitenland, neem dan voorzorgsmaatregelen. Zorg dat je met twee passen op vakantie gaat. Heb je een bankrekening alleen, open dan een tweede bankrekening. Heb je een gezamenlijke bankrekening, dan beschik je meestal al over twee bankpassen, waardoor minder risico hebt dat je tijdens je vakantie zonder geld komt te zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips om veilig te pinnen in het buitenlandTips om veilig te pinnen in het buitenlandOok in het buitenland is het vaak onhandig en onverstandig om veel geld op zak te hebben. Gelukkig bieden de meeste land…
Wat doen als geld pinnen niet meer lukt?Wat doen als geld pinnen niet meer lukt?Als houder van een bankpas maakt u ongetwijfeld wel eens mee dat geld pinnen niet meer lukt door een storing bij de bank…
De geldautomaat, opbouw en werkingDe geldautomaat, opbouw en werkingEen geldautomaat, in bankkringen ook wel GEA genoemd, is een apparaat waar de klant bij wijze van zelfbediening contant…
Geld bij de geldautomaat vergeten?Geld bij de geldautomaat vergeten?Geld vergeten bij de geldautomaat. Het klinkt absurd, maar het gebeurt. We pinnen geld bij een automaat en bergen de ban…
Skimming, pinpas-fraude bij geldautomatenSkimming, pinpas-fraude bij geldautomatenPinpas-fraude door skimming is een techniek waarbij gegevens van bankpassen worden gekopieerd om vervolgens de rekening…

Reageer op het artikel "De geldautomaat heeft mijn bankpas ingeslikt, wat nu?"

Reacties

Lepr, 30-12-2013 18:46 #6
Was maandag 30 december 2013 bij een pinpas geld automaat, en plaatste mijn SNS bankpas, en kreeg de melding: Uw bankpas wordt niet herkend, en ik kreeg de bankpas retour. Eens even gewreven over de Bankpas en herhaald ingevoerd.
Weer dezelfde melding Uw bankpas wordt niet herkend! Ik wilde net een andere automaat opzoeken, en dacht dat nogmaals proberen (3x) beter zou zijn! Dus nogmaals ingevoerd, en toen kon ik naar de pincode ingave nummer ingeven en gewoon geld opnemen. Ik heb nog even gewacht of andere mensen ook problemen daar mee hadden, dat was dus niet het geval! Wat is daarvan dan de oorzaak geweest, en kan de pas ook hierbij ingeslikt worden?

Bert, 02-11-2013 17:06 #5
Ik stond vanmiddag bij een automaat van de ABN Amro in mijn woonplaats. Het beeldscherm was normaal, het was niet anders dan anders. Op het moment dat ik mijn pas erin deed, maar nog GEEN pincode in had getoetst, kwam er meteen een oranje scherm in beeld met de tekst " transactie afgebroken", terwijl ik verder nog niets gedaan had. Pas eruit, en nog een keer geprobeerd, maar hetzelfde liedje. Ook bij een man die na mij kwam, gebeurde dit. Is dit nu gewoon een storing van de desbetreffende automaat zelf of moet ik bang zijn dat er louche figuren mee zijn bezig geweest?

Omer Diest, 14-12-2012 05:58 #4
Ik nam geld uit de automaat en mijn brieventas viel op de grond ik wilde die oprapen en stop tikken, kaart ingeslikt is de tijd beperkt om stop te drukken?

P. Nicodem, 16-11-2012 15:05 #3
Vandaag ook mijn pas ingeslikt door rabo automaat. Ik ben gelijk naar binnen gegaan. Ik kreeg mijn pas niet terug en moest maar een nieuwe aan gaan vragen. Ik ben geen klant van de rabo dus moet bij eigen bank nieuwe pas halen. Hij lag 3 meter bij me vandaan in een hokje voor ingeslikte passen in het automaat. Ze wilden niet eens kijken, want het zou wel eens mijn pas niet kunnen zijn? Ik kon me legitimeren, maar ook dit maakt niets uit. Is dit geen diefstal? Hun apparaat slikt mijn pas in en ze weigeren hem terug te geven. Ik kan nu bijvoorbeeld niet internetbankieren. Als ik straks extra kosten heb omdat ik te laat betaal, kan ik dan de bank aansprakelijk stellen? Het is voor mij onbegrijpelijk dat ze dit zomaar kunnen doen.

Mvg,
Peter.

Otto Buitendijk, 26-02-2012 21:52 #2
Mijn rabo pas is vandaag ingeslikt door abn-amro pinautomaat. Moordende concurrentie? Houd abn-amro pinautomaat niet van rabo passen? Goede pin eenmaal ingevoerd en weg is mijn pas. Vraagje, waar blijft mijn saldo op de chipknip? Ben ik die kwijt vanwege een storing van een "vijandige" pinautomaat die zijn (zon)dag niet heeft? Ik hoor graag meer.
Bedenk wel, het is crisis, iedere euro telt. Reactie infoteur, 27-02-2012
Waarschijnlijk is er sprake van een beschadiging van je pas. Bel je eigen bank welke stappen je moet ondernemen en wat er met je chipsaldo gebeurt.

Diana, 27-09-2009 20:06 #1
Heb mijn tas ergens vergeten van het weekend met mijn beurs en pinpas erin. Dag erna heb ik hem opgehaald, wil ik gaan pinnen heb code ingevoerdword ie gelijk ingeslikt, stond om veiligheids redenen, heb iemand met mijn pas gekloot, of is er een andere reden te bedenken?

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 25-12-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld
Reacties: 6
Schrijf mee!