Regels voor internetbankieren
Per 1 januari 2014 gelden er nieuwe regels voor internetbankieren voor particuliere klanten voor alle Nederlandse banken. De regels zijn opgesteld door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Consumentenbond. De regels zouden de veiligheid van internetbankieren moeten verhogen.
De NVB en de Consumentenbond komen met vijf basisregels waar gebruikers van internetbankieren aan zouden moeten voldoen. De klant moet aan deze regels voldaan hebben, wil hij recht hebben op terugbetaling van geld door de bank wanneer de klant de dupe is geworden van internetfraude.
Pincodes en wachtwoorden
Houdt pincodes en wachtwoorden geheim. Schrijf of sla ze nooit ergens op. Bankmedewerkers zullen nooit opbellen of mailen om je wachtwoorden of pincodes op te vragen. Geef dus geen antwoord wanneer je wordt gebeld of gemaild met deze vraag. Kies je beveiligingscode zorgvuldig. Neem hier geen code die makkelijk te raden is zoals 0000, 1234 of je geboortejaar.
Actuele beveiligingssoftware
De computer, mobiele telefoon of tablet die wordt gebruikt voor internetbankieren moet beveiligd zijn met software die up-to-date is. Met software wordt hierbij bijvoorbeeld het besturingssysteem en beveiligingsprogramma’s, zoals virusscanner en firewall bedoeld. Zorg ervoor dat de je apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken beveiligt met een beveiligingscode en houd deze code geheim. Het is belangrijk dat je altijd uitlogt wanneer je klaar bent met internetbankieren.
Geschikte gratis beveiligingssoftware
Een virusscanner die gratis beschikbaar is voor computers en tablets en mobiele telefoons die draaien op Android is AVG AntiVirus 2014. Andere gratis beschikbare virusscanners zijn Alvast! of Avira free.
Regelmatig controleren van bankafschriften
Particuliere klanten moeten regelmatig hun bankafschriften (digitaal of op papier) controleren om te zien of er geen verdachte afschrijvingen worden gedaan. Controleer je bankafschriften minstens iedere twee weken. Eventuele fraude moet zo snel mogelijk gemeld worden. Wanneer je pas erg laat de fraude opmerkt terwijl door de bank aantoonbaar is dat je dit veel eerder had kunnen doen (er was dus geen sprake van internetbankieren storingen of andere zaken waardoor het niet mogelijk was je bankrekening te checken) kan de bank besluiten de fraude niet te vergoeden.
Uitlenen van je bankpas
In de nieuwe regels van de NVB en de Consumentenbond is opgenomen dat je je bankpas niet uit mag lenen. Zorg er tevens voor dat er niemand meekijkt wanneer je je pincode gebruikt. Let regelmatig op of je je bankpas nog in je bezit hebt en doe direct een melding bij je bank bij verlies of diefstal van je bankpas.
Incidenten direct melden
Zie je een verdachte afschrijving op je bankafschrift of krijg je een verdacht telefoontje of mailtje? Meld dit dan direct aan je bank. Volg vervolgens de aanwijzingen van je bank op.
Neem in de volgende gevallen sowieso contact met je bank op:
- Je bent je bankpas kwijt
- Je denkt dat iemand anders je beveiligingscode kent of heeft gebruikt
- Je ziet dat er transacties op je bankrekening hebben plaatsgevonden, waarvoor je geen
- toestemming hebt gegeven
- Je bent je mobiele telefoon of tablet waarop de betaaltoepassing van de bank stond kwijt of deze is gestolen
- De manier van inloggen in de betaaltoepassing lijkt vreemd