InfoNu.nl > Financieel > Geld > Voor de tweede keer WW: duur en hoogte uitkering

Voor de tweede keer WW: duur en hoogte uitkering

Voor de tweede keer WW: duur en hoogte uitkering Stel je hebt over een bepaalde periode een WW-uitkering ontvangen omdat je werkloos bent geraakt. Ondertussen heb je weer een periode gewerkt, maar nu raak je opnieuw werkloos. Kun je dan weer een WW-uitkering aanvragen? En wat doet dit met het aantal maanden dat je recht hebt op deze tweede uitkeringsperiode? Er zijn grofweg vier verschillende situaties denkbaar, met elk haar eigen gevolgen voor jouw persoonlijke situatie.

Voor de tweede keer WW

WW-uitkering

Als je werkloos wordt en je voldoet aan een aantal voorwaarden dan heb je recht op een WW-uitkering van het UWV. De duur van deze uitkering is minimaal drie maanden en maximaal 38 maanden, afhankelijk van de lengte van je arbeidsverleden. De hoogte van de uitkering wordt bepaald door de hoogte van je laatst verdiende salaris uit het afgelopen jaar. Vind je voor het einde van je WW-uitkering een nieuwe baan, dan stopt de uitkering. Eventueel kun je wel een aanvullende uitkering krijgen wanneer je met je nieuwe baan een lager salaris gaat verdienen of je voor minder uren kunt worden ingezet. Wat gebeurt er echter wanneer je daarna opnieuw werkloos raakt? En wat gebeurt er als je je volledige 'WW-recht' hebt opgebruikt, weer gaat werken en vervolgens voor een tweede keer werkloos wordt?

Situatie 1: tijdens WW-uitkering een nieuwe baan, binnen 26 weken weer werkloos

Wanneer je tijdens de periode dat je een WW-uitkering ontvangt weer een nieuwe baan vindt, dan stopt uiteraard je WW-uitkering. Je ontvangt dan weer gewoon salaris (eventueel aangevuld met een toeslag doordat je aan salaris hebt moeten inleveren). Raak je gedurende het eerste half jaar van deze nieuwe dienstbetrekking wederom (buiten je eigen schuld) werkloos, dan wordt je WW-uitkering weer hervat. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je je proeftijd niet doorkomt of het ging om een tijdelijke klus. Stel er is vastgesteld dat je recht hebt op een WW-uitkering gedurende 22 maanden en je gaat na acht maanden weer aan het werk en raakt binnen een half jaar weer werkloos, dan heb je vervolgens nog recht op 14 maanden WW. Let erop dat je nog wel steeds moet voldoen aan de overige eisen voor het aanvragen van een WW-uitkering.

Situatie 2: tijdens WW-uitkering een nieuwe baan, na meer dan 26 weken weer werkloos

Wanneer je een aantal maanden een WW-uitkering hebt ontvangen, je daarna weer aan het werk gaat en na een periode van meer dan 26 weken waarin je onafgebroken hebt gewerkt weer werkloos raakt, dan heb je inmiddels nieuw WW-recht opgebouwd. Op dit moment zal niet je oude uitkering herleven, maar wordt opnieuw gekeken naar de lengte van je arbeidsverleden. Stel dat je aanvankelijk recht had op een uitkering voor 22 maanden en je hebt er hier acht van gebruikt dan zal deze tweede keer wederom een periode van 22 (of misschien inmiddels 23) maanden ingaan waarin je aanspraak kunt maken op de uitkering, mits je voldoet aan de overige voorwaarden. De hoogte van je tweede uitkering wordt opnieuw vastgesteld en kan dus hoger of lager uitvallen dan de eerste keer, afhankelijk van het salaris dat je tijdens je laatste dienstbetrekking verdiende.

Situatie 3: WW-recht opgebruikt, weer gaan werken en binnen 26 weken weer werkloos

In deze situatie kun je niet voor een tweede keer een WW-uitkering aanvragen. Dit komt omdat je niet voldoet aan de minimumvoorwaarde van de '26 uit 36-eis', die inhoudt dat je in de afgelopen 36 weken er in ten minste 26 hebt gewerkt. Mogelijk heb je in deze situatie wel recht op een bijstandsuitkering.

Situatie 4: WW-recht opgebruikt, weer gaan werken en na meer dan 26 weken weer werkloos

Deze situatie is eigenlijk gelijk aan situatie 2. Omdat je inmiddels weer minimaal 26 weken onafgebroken gewerkt hebt, heb je nieuw WW-recht opgebouwd. Hierdoor heb je recht op een uitkering voor de duur van minimaal drie maanden. Het kan echter zo zijn, wanneer je een lang arbeidsverleden hebt, dat je een vol jaar in de WW hebt gezeten, vervolgens een half jaar hebt gewerkt, en dan hierna weer een jaar een uitkering van het UWV ontvangt. De hoogte van je tweede uitkering wordt vastgesteld aan de hand van je inkomen over de laatste twaalf maanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zo werkt de WW-uitkeringDoor de huidige crisis gaan steeds meer bedrijven failliet of vallen er gedwongen ontslagen. Maar wat nu als men als wer…
WW-uitkering en passende arbeidWW-uitkering en passende arbeidEen WW-uitkering wordt verstrekt op voorwaarde dat degene die de uitkering krijgt ook passende arbeid accepteert. Mensen…
Wanneer heeft men recht op een WW-uitkeringTegenwoordig ziet men steeds vaker dat mensen in de WW terecht komen, maar wanneer heeft men recht op WW. In dit artikel…
De hoogte van de WW-uitkering berekenenDe hoogte van de WW-uitkering berekenenWerknemers die aan bepaalde eisen voldoen, hebben recht op een WW-uitkering voor een bepaalde periode. De hoogte van de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • http://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/index.aspx
  • http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/werkloosheidswet/artikelen/131/opnieuw-werkloos-worden.htm

Reageer op het artikel "Voor de tweede keer WW: duur en hoogte uitkering"

Reacties

Yolanda, 28-03-2019 17:28 #8
In de periode van 9 juli 2018 t/m 31 december 2018 heb ik gewerkt heb een WW-uitkering aangevraagd, maar deze is geweigerd, aangezien ik niet voldeed aan de 26 wekeneis. Op 4 februari 2019 t/m 11 maart 2019 had ik een nieuwe opdracht. Vraag is worden deze 2 periodes bij elkaar opgeteld zodat ik wel in aanmerking kom voor een WW-uitkering. Heb dan in totaal 30 weken gewerkt. Heb n.l. opnieuw een WW-uitkering aangevraagd maar er is nog geen beslissing genomen en kan niks hierover terugvinden op hun site en bellen heeft geen zin want ze doen daar geen uitspraken over.
Ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven

Thijs, 23-12-2018 08:48 #7
Vraag: Als ik eerst voor twee dagen ww heb gekregen en nog drie dagen per week werkte, krijg ik dan ook WW als ik daarna de drie dagen die ik nog werkte ook werkloos wordt? Ik heb over die dagen toch ook WW premie betaald?

Roelanda, 24-10-2018 19:38 #6
Ik dreig binnenkort werkloos te worden, aangezien ik boven de 50 jaar ben en bang ben niet gauw nieuw werk te vinden, zou ik graag willen weten hoe lang ik een ww-uitkering kan ontvangen. Ik heb vanaf mijn 18e gewerkt, echter in 2009 en 2010 ontslag en heb toen mijn volledige ww-uitkering benut. Begin 2011 had ik weer een baan, Mijn vraag is nu hoe lang ik nu aanspraak kan maken op een ww-uitkering. Gaat dit weer opnieuw in en telt ook mijn gehele arbeidsverleden of gaat het pas in vanaf 2011?
Bedankt alvast voor uw antwoord.

Theo, 26-05-2017 15:11 #5
Hallo,
Ik ben na een periode van een half jaar ww met 37 jaar arbeidsverleden weer aan een contract gekomen. Halverwege (14) maart 2017 ben ik begonnen, en duurt tot 14 oktober 2017 (7 maanden dus). Daarna zal ik misschien weer in de ww komen. Hoe wordt mijn ww dan berekend? Achteraf gezien had ik beter op de 1e van een maand kunnen beginnen, want een halve maand ww kent men schijnbaar niet. Ik had per maand een ww van bruto 850,- (70%) en nu verdien ik ong 1500,- per maand. bvd.

Mike, 12-02-2017 15:09 #4
Ik ben per 1-12-2013 de WW ingestroomd met een maximale uitkeringsduur van 38 maanden en een maximaal uitkeringsbedrag. Per 1-2-2017 is mijn uitkering gestopt vanwege het bereiken van de maximale uitkeringsduur. In 2014 heb ik in het geheel niet gewerkt (dus aantal sv-uren in 2014 = 0, dus 2014 is geregistreerd als "Nee" in mijn arbeidsverleden). In de jaren 2015 en 2016 is mijn uitkeringsbedrag gekort, omdat ik gewerkt heb. Iedere keer heb ik in deze jaren meer dan 216 sv-uren gemaakt en daarom zijn deze jaren in mijn arbeidsverleden geregistreerd als "Ja". Vanaf 1-2-2017 heb ik het geluk gehad om een werk te vinden (Thank You God!). Ik ben aangesteld op basis van een jaarcontract met een salaris boven de maximale WW-uitkeringsgrondslag. Stel dat mijn contract op 1-2-2018 niet verlengd wordt, heb ik dan recht op een nieuwe WW-uitkering? Zo ja, hoe hoog en hoe lang?

Mieke, 30-01-2017 14:48 #3
Ik ben per 1-10-2015 werkloos geworden en heb recht op 38 maanden ww. Na 12 maanden heb ik weer een baan en heb tot nu 3 maanden aanvulling vanuit de ww ontvangen omdar mijn huidig salaris een stuk lager is. Wat gebeurt er als mijn contract van 1 jaar niet verlengd wordt? Heb ik dan weer opnieuw recht op 38 maanden ww? Ook als ik de aanvulling door laat lopen of alleen als ik die nu stop?

Maarten, 01-07-2016 21:11 #2
Goedenavond,
Situatie 2 is momenteel bij mij van toepassing, ik heb na 22 jaar werken 1 jaar ww ontvangen, toen weer een half jaar gewerkt en ontvang nu dus weer opnieuw 22 maanden ww. Maar mijn vraag is: stel dat ik nu weer een contract voor een half jaar krijg en dat wordt weer niet verlengd, hoe zal het dan gaan? (En in het ergste geval een 4e of 5e keer?!)
M.vr.gr, Maarten Visser.

Klaas Ballast, 11-12-2015 17:58 #1
Ik heb sinds oktober 2013 een uitkering met een duur van 38 maand. Heb sinds half oktober dit jaar werk voor een half jaar, tot eind april 2016. Ben nu 58 jaar. Wat voor situatie krijg ik straks mocht het contract niet verlengd worden

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: WW-uitkering
Reacties: 8
Schrijf mee!