Afgestudeerd en werkloos: uitkering aanvragen?

Afgestudeerd en werkloos: uitkering aanvragen? Je bent net afgestudeerd aan de universiteit, het hbo of een mbo en bent werkloos, het is voor veel jongeren de harde realiteit anno 2020. Maar je hebt wel geld nodig om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Een belangrijke vraag bij velen is dan ook: als ik na mijn afstuderen geen baan kan vinden, heb ik dan recht op een uitkering zoals WW of bijstand? In 2020 komt daar extra onzekerheid bij omdat de corona-crisis voor economische achteruitgang zorgt, bedrijven failliet gaan en de werkloosheid oploopt.

Afgestudeerd en werkloos

Na behalen van het diploma wacht de werkloosheid

Het behalen van een bachelor, master of ander diploma van een beroepsopleiding in het MBO is natuurlijk een mooie gebeurtenis. Maar het is ook een grote omslag, van de universiteit, HBO of MBO de arbeidsmarkt op en op zoek naar werk. In tijden van crisis is dat niet altijd makkelijk, zeker niet wanneer je een opleiding hebt gevolgd als communicatie adviseur, natuurkundige of vertaler. Wat meer kans heb je wanneer je bent opgeleid tot verpleegkundige, ICT-er of technicus met een gewilde specialisatie. Maar wat doe je wanneer je geen werk kunt vinden en de kosten van de huur en dagelijkse boodschappen hoger en hoger oplopen? Steeds meer werkloze jongeren gaan op zoek naar de mogelijkheden om een uitkering aan te vragen.

De WW-uitkering

Een WW-uitkering is bestemd voor mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt en op zoek moeten naar een nieuwe. Dit impliceert dus dat je daarvoor wel hebt gewerkt. Er zijn een aantal eisen waaraan moet worden voldaan om recht te hebben op dit type uitkering:
  • Je bent werkloos geworden en hebt daarbij tenminste 5 werkuren per week verloren ten opzichte van de vorige situatie
  • Je krijgt de uren die je bent verloren niet doorbetaald door je baas
  • Je kunt direct beginnen wanneer er een nieuwe baan voor je beschikbaar komt
  • Je hebt in de 36 weken voorafgaand aan de aanvang van je werkloosheid tenminste 26 weken gewerkt
  • Je werkloosheid is niet verwijtbaar, dat wil zeggen je hebt niet zelf ontslag genomen en het is niet het gevolg van misdraging of het plegen van een strafbaar feit
  • Je bent verzekerd voor de WW
De hoogte van de uitkering is vervolgens weer afhankelijk van jouw persoonlijke arbeidsverleden en laatst verdiende salaris.

De meeste studenten die net afgestudeerd zijn en op dat moment geconfronteerd worden met hun status als werkloze zullen niet aan de bovengenoemde voorwaarden voldoen. Alleen wanneer je tijdens je studie veel hebt gewerkt en je dienstverband toevalligerwijs rondom je afstuderen wordt ontbonden door je werkgever zul je in deze categorie vallen. Meestal hebben pas-afgestudeerden echter geen arbeidsverleden van tenminste 36 weken. Hiermee kan dus worden geconcludeerd dat pas-afgestudeerden die werkloos zijn niet in aanmerking komen voor het aanvragen van een WW-uitkering.

De bijstand (WWB)

Het idee achter de bijstand of WWB is dat wanneer het iemand niet lukt om op eigen kracht aan een zelfstandig inkomen te komen - door middel van het uitvoeren van betaald werk - er aanspraak gemaakt kan worden op hulp van de gemeente. Deze bijstand is niet alleen een bedrag dat maandelijks op je bankrekening wordt bijgeschreven. Je moet het meer zien als hulp bij het vinden van werk. Lukt het niet om je aan betaald werk te vinden, dan krijg je een uitkering. De voorwaarden waaraan je moet voldoen om aanspraak te maken op een bijstandsuitkering zijn de volgende:
  • Je bent minstens 18 jaar oud
  • Je inkomen aangevuld met je eigen vermogen is te weinig om van te leven
  • Je hebt geen recht op een andere uitkering zoals de WW, WAO, AOW of WAJONG
Het spreekt voor zich dat je rechtmatig in Nederland moet verblijven en je niet gedetineerd mag zijn.

Het is vooral de eis dat je eigen vermogen een bepaald maximum niet mag overstijgen die het uitvragen van de bijstand lastig maken voor mensen die net het hbo of de universiteit hebben verlaten. Het maximum eigen vermogen voor een alleenstaande is in dit geval vastgesteld op € 5.685 euro. Bezit je meer dan dat bedrag, dan wordt je gedwongen om eerst je eigen vermogen 'op te eten' alvorens door de gemeente ondersteund te kunnen worden.

Wanneer je jonger bent dan 27 jaar dan moet je je bovendien aanmelden bij UWV WERKbedrijf en vier weken lang eerst actief op zoek gaan naar werk of een aanvullende opleiding. In die periode van vier weken krijg je nog geen uitkering. Wordt in deze periode geen oplossing gevonden, dan verwijst het UWV je door naar de gemeente en zullen je daar een intakegesprek krijgen waarin afspraken met je gemaakt worden en je helemaal in de molen komt.

Wet investeren in jongeren (WIJ)

Wie de ontwikkelen de afgelopen jaren in de gaten heeft gehouden zal misschien op zoek zijn gegaan naar informatie over de Wet investeren in jongeren (WIJ). Dit was een in 2009 in werking getreden wet die jongeren onder de 27 moest helpen aan werk of een uitkering. Gemeenten moesten jongeren dan werk, scholing of een combinatie van werk en opleiding bieden. Zodoende zou de behoefte aan een uitkering moeten verdwijnen wanneer deze vervangen kon worden door een salaris. Per 1 januari 2012 is deze wet afgeschaft. Jongeren die in het traject zaten kregen hierdoor recht op een bijstandsuitkering, voor nieuwe werklozen is dit traject niet meer open.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wet Investeren in JongerenAls je werkloos raakt buiten je eigen schuld om is het verstandig om een uitkering aan te vragen. Als je jonger bent dan…
Voor de tweede keer WW: duur en hoogte uitkeringVoor de tweede keer WW: duur en hoogte uitkeringStel je hebt over een bepaalde periode een WW-uitkering ontvangen omdat je werkloos bent geraakt. Ondertussen heb je wee…
Boven de veertig en werkeloosBoven de veertig en werkeloosWanneer je ouder dan veertig bent en werkeloos, is solliciteren een vervelende bezigheid. Vanwege je leeftijd wordt je a…
WW-uitkering en passende arbeidWW-uitkering en passende arbeidEen WW-uitkering wordt verstrekt op voorwaarde dat degene die de uitkering krijgt ook passende arbeid accepteert. Mensen…

De pensioenproblematiek in BelgiëDe pensioenproblematiek in BelgiëHet is een onderwerp dat bijna dagelijks in de media verschijnt. Toch blijkt dat de meeste mensen hun pensioen overschat…
Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Hoe hoog wordt mijn WW-uitkering?Bij onvrijwillige werkloosheid hebt u onder voorwaarden recht op een WW-uitkering. De hoogte van het bedrag is afhankeli…

Reageer op het artikel "Afgestudeerd en werkloos: uitkering aanvragen?"

Reacties

Anja Coenraads, 29-04-2020 14:53 #33
Kan mijn zoon die net afgestudeerd is een uitkering aanvragen omdat door het coronavirus geen passend werk te krijgen is maar zijn kosten wel blijven doorlopen? Is hier mogelijk een geld door de overheid beschikbaar voor gesteld?

Annie, 25-02-2020 06:58 #32
Mijn zoon van 30 jaar zit psychisch helemaal in de knoop, woont nu met een bijstandsuitkering in een woongroep. Maar zit daar helemaal niet op zijn plek. Nu wil hij graag thuis komen wonen. wij als ouders werken beide, blijft hij dan recht houden op een deel van zijn bijstandsuitkering om zijn vaste lasten te kunnen betalen, zoals zorgverzekering en telefoon.

Dirk, 05-12-2019 15:52 #31
Omdat ik in een heel lang afstudeerproces heb gezeten waarbij ik bij een derde lezer na een volledig jaar een 5.3 heb gekregen, heb ik besloten een nieuwe stage te zoeken (al 7 jaar student) welke binnen mijn opleiding 31 weken duurt/ 7 maanden. Omdat mijn vriendin werkt als consultant in de buurt van Amsterdam zijn wij gaan samenwonen in Amersfoort, daar heb ik dus een stage gevonden. Omdat ik na 5 jaar geen OV meer krijg en mijn vriendin in de buurt van de randstad wilde wonen ben ik in November verhuisd naar Amersfoort waar ik op de fiets naar stage ga om kosten voor het OV te besparen. Mijn stage vergoeding is maar 200 euro, maar gelukkig kreeg ik maandelijks 1000 euro van lening als student. Mijn vergissing was dat dit 10 jaar kon, wat blijkt? Dit kan 7 jaar. Nu heb ik opeens de laatste stufi gehad en kan ik niet meer rondkomen. Ik krijg maar 200 euro per maand en dit is ver onder een bijstand. Sterker nog, dit is gewoon mijn collegegeld per maand. Nu lees ik hierboven dat wanneer je inwonend bent bij iemand met een salaris een bijstand niet opgaat. Bij wie moet ik zijn? Want ik kan letterlijk niks meer van mijn vaste lasten betalen. Weet iemand hoe dit zit?

Monique, 05-09-2018 11:13 #30
Mijn zoon voetbalt bij PSV maar heeft daar nog geen contract. Dus ook geen verdiensten! Als hij 18 jaar is en hij heeft een mbo niveau 3 diploma krijgt hij dan een uitkering? Hij kan helaas niet gaan werken omdat hij 6 keer per week traint en ook nog wedstrijden heeft.

Manuel Santos, 08-11-2017 11:58 #29
Mijn zoon met een nederlandse/portuguese nationaliteit, universitaire studie economie en een master in marketing/publiciteit zou graag voor een nederlands bedrijf willen gaan werken. Het lezen en schrijven in het nederlands is onder zijn nivo dus er is hem geadviseerd om in Nederland een taalcurses te volgen alvorens in proberen te stromen in de arbeidsmarkt.
Is er een mogelijkheid om een uitkering aan te vragen om deze tussenstap te gaan doen?
m.vr.gr. Manuel

Rany, 27-08-2016 00:31 #28
Ik heb een vraag. Ik ben Rany en ik ben 24 jaar, ik ben afgelopen juli 2016 afgestudeerd voor mbo Filiaalmanager en sindsdien solliciteer ik. Ik had toen een baan gevonden in horeca voor 3 maanden contract en ik word heel weinig uren ingeplant. In de vakantie word ik voor 20 of meer uur per week in geplant maar nu word ik 4 of 10 uur per week ingeplant en daardoor kan ik mijn rekening niet betalen en hiervoor heb ik ook al bijbaan en stage gelopen. Ik ben nu ook hard aan solliciteren naar een andere baan dat ik meer kan werken maar het is nog niet een succes om een andere baan te vinden. Kan ik wel ww-uitkering aanvragen?

Met vriendelijke groet,
Rany

Peter Broek, 17-05-2016 11:48 #27
Goedemorgen,
Ik ben 22 jaar en over drie maanden klaar met mijn HBO studie en ik woon nog thuis bij mijn moeder. Mijn plan is om nog een jaar thuis te blijven wonen en proberen wat te sparen en een vaste baan te vinden. Ik ontvang van mijn vader €500.00 alimentatie per maand heb ik hier nog recht op zolang ik geen werk heb of moet ik een uitkering aanvragen? Ik heb wel bijbaantje maar die dekken het kostgeld dat ik aan mijn moeder moet betalen niet. Kan mijn pa dan zomaar stoppen met de alimentatie?
Peter

Suzanne van de Wetering, 17-03-2016 16:20 #26
Ik ben toch eens gaan lezen, ik ben afgelopen januari 2016 afgestudeerd voor mbo Doktersassistent. Sindsdien solliciteer ik en ben ik op meerdere gesprekken geweest maar helaas zonder succes. Ik wil graag aan de slag ook om het financieel weer beter te hebben. Momenteel woon ik samen met mijn vriend in een huurwoning, maar ik leef van mijn spaarrekening dat snel onder de vermogensgrens komt voor een alleenstaande. Ik heb wel wat parttime werk maar dat is veel te weinig om van rond te komen want het is op oproepbasis. Wat is slim voor mij om te doen? (terwijl ik natuurlijk door blijf solliciteren!) Kan ik een bijstanduitkering aanvragen of een ww? Ik hoop op een duidelijk antwoord, alvast bedankt.

Groeten, Suzanne

Tarik Ozturk, 16-03-2016 17:52 #25
Hoi,

ik ben 20 jaar en heb net mij opleiding financieel administratief medewerker afgerond. maar ik heb geen bijbaan want overal wordt ik afgewezen, maar mijn kosten blijven wel doorgaan. wat kan ik nu nog doen eventueel, ben nog steeds aan het solliciteren maar een succes kan ik het nog niet noemen.

met vriendelijke groet,

Tarik

Sharon Vermeulen, 13-12-2015 16:28 #24
Hoi,

Ik ben als het goed is, over een half jaar uitgestudeerd;leeftijd 24 jaar; heb een bijbaantje, studiefinanciering en een huurhuisje.
Als mijn studiefinanciering wegvalt, wat zijn dan mijn rechten op eventuele uitkeringen?
Mijn bijbaantje zal ik wel blijven houden, maar ik heb niet genoeg inkomsten meer om mijn vaste lasten te betalen.
Hoor graag.

Bvd.,
Gr.,
Sharon

Anoe, 08-12-2015 14:28 #23
Hoi,

Ik had een vraagje ik ben 20 jaar oud en heb in juli mijn MBO diploma gehaald. Ik woon samen met mijn vriend (die zit in de zelfde situatie, hij is alleen 22). We komen nu al 6 maanden rond door te lenen… maar dat is niet wat we willen. Ik ben in die 6 maanden ook opzoek naar een baan, maar heb er nog geen succes in gevonden. Voor welke uitkering zouden wij in aanmerking kunnen komen?

Gr. Reactie infoteur, 08-12-2015
Hallo Anoe,

Als jullie beide geen enkel inkomen hebben en ook aan de andere vereisten voldoen (verblijfsvergunning, minder dan € 11.790 euro eigen vermogen bij elkaar, geen recht op een andere uitkering en bereidwilligheid deel te nemen aan werktrajecten van de gemeente) dan komen jullie in aanmerking voor een bijstandsuitkering.

Groet,
Dessal

Huub, 02-12-2015 16:54 #22
Hallo,
Mijn zoon is in 2012 afgestudeerd aan de Universiteit, richting Geschiedenis met een Masterdiploma. (Hij is nu 27 jaar). Hij heeft tijdens zijn studie nog thuis gewoond. Inmiddels zijn we ruim 3 (!) jaar verder. Heeft hij nog geen (uitzicht op) werk, en raakt steeds verder verwijderd van de arbeidsmarkt. Vaak hoor je mensen zeggen dat hij dan iets moet aanpakken, onder zijn niveau. Dit heeft hij vanaf het begin geprobeerd, maar noch via uitzendbureaus, noch via sollicitaties op vacatures lukt het hem om een betaalde baan te vinden. Hij heeft inmiddels, op onze kosten, extra cursussen/opleidingen gevolgd maar helaas zonder dat dit heeft geresulteerd in werk. Wel als vrijwilliger. Hij is altijd bezig. De Gemeente kan ("helaas") niets voor hem doen. Geen participatiewet voor hem!. Geen schrijnend geval!. Woont nog fijn thuis, heeft te eten en een dak boven zijn hoofd. En nog veel succes gewenst!. Inderdaad (nog) geen schrijnend geval, maar wel goed op weg om dit te worden. Mentaal dan toch. Waar gaat dit land naar toe?
Ik moet ineens blijven werken tot mijn 67e, en de jeugd komt niet meer aan de slag. Wij hebben hier een groot gebrek aan visie gekregen, en ik ben bang dat we binnen nu en een aantal jaren, de wrange vruchten van het "beleid" van deze Overheid gaan plukken. Wat een zootje is het toch geworden. Men is bedankt. Cynisch? en of. Hoe kun je dat niet worden in deze tijd.

Jack, 09-11-2015 07:00 #21
Mijn zoon is in juli van het mbo gekomen en zijn diploma gehaald. Nu is hij in september 22 geworden. Hij werkt ook vanaf september fulltime voor een uitzendbureau. In december houd dit werk waarschijnlijk op. Hij woont bij ons thuis. Op welke uitkering heeft hij recht op? Reactie infoteur, 09-11-2015
Hoi Jack,

Als je zoon in de 36 weken voordat hij werkloos wordt in ieder geval 26 weken gewerkt heeft en hij tevens aan de overige voorwaarden voldoet dan heeft hij recht op een ww-uitkering. Dit is dan in ieder geval voor drie maanden. Afhankelijk van zijn arbeidsverleden kan het nog langer zijn. Als thuiswonende heeft hij waarschijnlijk geen recht op een bijstandsuitkering, want hiervoor wordt uw inkomen en dat van uw eventuele partner ook meegerekend. Tevens wordt er dan gekeken naar het eigen vermogen.

Mvg,
Dessal

Sophie, 07-09-2015 14:52 #20
Hallo,
Ik ben afgelopen juli afgestudeerd voor een MBO opleiding. Ben momenteel op zoek naar een fulltime baan. Ik vroeg me af of het mogelijk is om een uitkering aan te vragen? Ik woon nog thuis bij mijn moeder, wat ik mij ook afvroeg, als ik een uitkering aanvraag heeft dit dan gevolgen voor de toeslagen van mijn moeder? Reactie infoteur, 07-09-2015
Hallo Sophie,

Als je aan de voorwaarden voldoet kun je een bijstandsuitkering aanvragen, maar het inkomen van je moeder wordt dan meegenomen. Het is dan dus niet aannemelijk dat je onder het minimuminkomen en vermogen blijft dat vereist is voor recht op een bijstandsuitkering. Dit komt omdat de bijstand bedoeld is voor mensen die zonder niet zouden kunnen overleven.

Groet,
Dessal

Monique, 07-09-2015 14:27 #19
Mijn dochter is in juli 2015 afgestudeerd voor een HBO-opleiding en is in september begonnen aan een parttime pre-master opleiding (20 uur per week). Daarnast wil ze parttime werken, maar kan vooralsnog geen baan vinden. Ze krijgt geen studiefinanciering meer. Heeft ze recht op een uitkering? Reactie infoteur, 07-09-2015
Hallo Monique,

Als zij zelfstandig woont (het inkomen van huisgenoten telt immers ook mee), ze ook niet meer kan lenen bij DUO omdat ze al meer dan 10 jaar studeert en aan de overige voorwaarden voldoet kan zij een bijstandsuitkering aanvragen. Ze moet dan echter fulltime beschikbaar zijn voor werk en ook elke baan die de gemeente aanbiedt accepteren. Dit zou dus eventueel allen mogelijk zijn in combinatie met een avondopleiding.

Groet,
Dessal

Marjon, 15-06-2015 09:57 #18
En wat zijn de regels en de rechten als je, zoals ik, op je 29ste jaar van een MBO opleiding af komt ZONDER diploma, maar het recht op studiefinanciering loopt tot en met 2017?

Rp Peduzzi, 30-05-2015 12:55 #17
Goedemorgen
Mijn zoon van 21 met een havo NT diploma is op zoek naar werk. Dit wil niet erg lukken omdat voor bijna alle vacature aanvullende papieren worden gevraagd. Is er in Nederland om papieren te gaan halen in combinatie met een uitkering? Wordt er in Nederland überhaupt wat gedaan voor jongeren zonder werk?

Ik hoop dat u me aan antwoorden kan helpen. Ik kom er zelf niet uit.

Mvg RP Peduzzi

Reinier, 17-02-2015 23:10 #16
Mijn dochter wordt in oktober 2015 21 jaar. Haar opleiding eindigt in maart 2015.
Haar moeder werkt parttime en ik als gescheiden vader betaalde haar studie en tot haar 21e betaal ik nog alimentatie. Mijn dochter zoekt werk of wellicht gaat ze weer studeren in sept. 2015. Heeft zij recht op een uitkering vanaf maart en zo ja wat voor een uitkering. En als straks de alimentatie stopt is er dan een uitkering mogelijk want anders redt zij het met haar moeder financieel niet. Ter informatie mijn dochter woont bij haar moeder. En ik ben gescheiden en woon elders. Reactie infoteur, 02-03-2015
Beste Reinier,

Het komt mij voor dat uw dochter dan op zichzelf zou moeten gaan wonen om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering omdat het totale inkomen van het huishouden anders te hoog is. Let erop dat zij in dat geval ook niet te veel spaargeld mag hebben.

Groet,
Dessal

Thomas, 16-02-2015 08:11 #15
Ik heb net mijn diploma behaald voor Allround laborant. Ik heb voor dit meerdere betaalde stages gedaan. In de tussentijd heb ik wel vakantiebaantjes gehad waar ik voor betaald kreeg maar dat was hooguit 3 weken. Kan ik hiermee in aanmerking komen voor een uitkering? Reactie infoteur, 02-03-2015
Beste Thomas,

Omdat je niet aan de eisen van voldoende werkhistorie voldoet zul je niet in aanmerking kunnen komen voor WW, maar mogelijk wel voor een bijstandsuitkering. Hiervoor wordt echter ook nog rekening gehouden met een aantal andere zaken zoals het eventuele inkomen van je huisgenoten en de hoogte van de spaargeld.

Groet,
Dessal

Anne, 25-01-2015 19:12 #14
Ik studeer volgende week af aan het HBO en heb een vast contract van mijn bijbaantje van 10u in de week. Echter word ik 20 februari geopereerd aan mijn knie en zal dan 3 maanden helemaal niet kunnen werken. De 70% van die ik doorbetaald krijg van mijn bijbaantje zijn natuurlijk niet voldoende om rond te komen. Heb ik ergens recht op of op een combinatie van iets oid? Aangezien ik niet beschikbaar ben om gelijk de arbeidsmarkt op te gaan maar ook niet voldoende inkomsten heb door mijn ziekteverzuim. Alvast bedankt!

Willem, 15-10-2014 09:19 #13
Ik ben op 30 juli afgestudeerd aan de universiteit van Amsterdam. In januari ben ik in de ww beland nadat mijn contract niet meer verlengd werd. Tegelijkertijd met het behalen van mijn diploma was mijn recht op ww verlopen en had ik nog geen werk gevonden. Verder had ik in januari alleen de scriptie openstaan en had ik naast mijn studie fulltime kunnen werken. Wordt (indien ik een uitkering krijg) mijn uitkering met 300 euro verlaagd omdat ik een schoolverlater ben of wordt mijn uitkering niet verlaagd omdat mijn WW afgelopen is en ik nog geen werk gevonden heb? Alvast bedankt

Besy, 29-09-2014 14:45 #12
Ik ben sinds juni afgestudeerd, ik heb 1 maand gewerkt als student en ben werkzoekende, ik woon momenteel bij mijn moeder maar ze is werkloos haar man werk wel en mijn broer ook. zou ik recht hebben op een uitkering? en waar kan ik terecht?

Yolanda, 05-08-2014 17:08 #11
Goedemiddag,
Waar heb je wel recht op/ wat kun je aanvragen als je van school (MBO) komt en je nog niet direct een baan hebt?

Mvrgr Yolanda

Lisette, 08-07-2014 12:52 #10
Hallo,
Ik zal (hopelijk) eind augustus afstuderen van mijn master-opleiding Toegepaste Taalwetenschap aan de UU. Het afgelopen half jaar ben ik als student-assistent werkzaam geweest bij de faculteit Geesteswetenschappen (0.5 fte). Verder heb ik, tot mijn grote spijt, het afgelopen studiejaar moeten uitzitten met een maximum lening doordat ik inmiddels geen recht meer heb op een basis- of aanvullende beurs.
Gezien het feit dat de arbeidsmarkt momenteel niet veel mogelijkheden biedt binnen het taalkundig vakgebied, ben ik bang dat ik een uitkering zal moeten proberen aan te vragen. Ik zou u dan ook de volgende vragen willen stellen:
a) Heb ik recht op een WW-uitkering o.b.v. mijn verrichte werkzaamheden als student-assistent?
b) Is het mogelijk om een WW-uitkering aan te vragen terwijl ik nog recht heb op een studentenlening?
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Lisette Jager Reactie infoteur, 08-07-2014
Hallo Lisette,
Ik weet niet precies hoe het in elkaar zit met student-assistentschappen en wat voor contract je had, maar als je gewoon als werknemer is dienst was en je contract wordt niet verlengd dan kun je een WW-uitkering aanvragen.

Dit kan echter niet zo lang je ingeschreven bent als student. Een vereiste voor het ontvangen van een WW-uitkering is namelijk dat je volledig beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, en dat ben je in dat geval niet. Een aanvraag zal daarop worden afgewezen.

Pas in augustus een WW-uitkering aanvragen als je contract als student-assistent nu al eindigt is ook geen optie want je moet dit direct na het eindigen van je dienstverband aanvragen.

Groet,
Dessal

Remco, 15-05-2014 12:05 #9
Hallo,
Ik ben eind april officieel afgestudeerd aan mijn opleiding elektrotechniek. Middels 2 uitzendbureaus ben ik op zoek naar werk maar het vooruitzicht is niet rooskleurig.
Tijdens mijn opleiding MBO en HBO heb ik diverse (betaalde) stages gelopen. Ik ben nu bijna 24. Heb ik dan recht op een uitkering? Reactie infoteur, 17-05-2014
Hallo Remco,

Met alleen betaalde stages kom je helaas niet in aanmerking voor een WW-uitkering. Wel zou je kunnen nagaan of je in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering.

Groet,
Dessal

Armel, 13-05-2014 11:54 #8
Hallo,

Ik studeer eind juni af en ben voorlopig nog niet zeker van een baan. Ik heb tijdens mijn studie 2 stages gelopen van 21 weken, wel onbetaald. Ik zou graag willen weten of ik recht heb op een uitkering.

Alvast bedankt Reactie infoteur, 13-05-2014
Hallo Armel,

Onbetaalde stages geven helaas geen recht op een WW-uitkering.

Groet,
Dessal

Leonie, 08-05-2014 00:07 #7
Ik studeer dit jaar af, ben bijna 23 en heb geen werk verleden… alleen stage die ik voor mijn studie moest volgen. In mijn branche is het moeilijk om aan werk te komen. Ik woon bij mijn moeder die een WAO uitkering heeft omdat ze erg ziek is. Heb ik dan recht op een uitkering, en hoeveel is het minimum? Reactie infoteur, 13-05-2014
Hallo Leonie,

Zonder (betaald) werkverleden heb je helaas geen recht op een WW-uitkering.

Groet,
Dessal

Sylvia, 06-05-2014 14:22 #6
Hoi,

Ik studeer over 2 maanden af en ik heb niet meteen zicht op een baan in mijn sector. Zou graag willen weten of ik in aanmerking kom voor een uitkering. Ik heb naast mijn studie ook stagegelopen op verschillende plaatsen waarvan ik het laatste jaar niet betaald heb gekregen.

Met vriendelijke groeten,
Sylvia Roos

Hanneke, 25-07-2013 13:33 #5
Hoe moet je in die eerste 4 weken dat je actief op zoek moet naar werk en geen recht hebt op bijstandsuitkering voorzien in je levensonderhoud?

Cornelia, 29-06-2013 20:35 #4
Hi,

Ik heb momenteel een WW, maar mijn vriend is bijna afgestudeerd (tevens geen werk verleden) en het is ontzettend lastig om nu een baan te vinden. Naar verwachting zal dit ook niet gauw lukken, echter is de huidige financiële situatie moeilijk. Aangezien we samen wonen vraag ik me af of hij recht geen op een bijstandsuitkering of dergelijk?

Ik zit namelijk met idee dat zoiets niet mogelijk is, omdat we wel samenwonen.

BVD en MVG,
Cornelia Reactie infoteur, 30-06-2013
Hallo Cornelia,

Je mag geen bijstandsuitkering ontvangen wanneer op hetzelfde adres iemand woont die een salaris ontvangt. Of een ww-uitkering in dat geval als zodanig wordt gezien kan ik je niet zeggen. Hiervoor kun je het beste even contact opnemen met het UWV.

Groet,
Dessal

Tom, 09-05-2013 18:30 #3
Goed artikel, maar het stuk over de bijstand had iets uitgebreider gemogen.

Ik kom vanaf juli vers van de universiteit en ben nu al ruim 2 maanden bezig met solliciteren. Mijn situatie: Ik woon samen. Vriendin werkt part-time (24 uur) en verdient daarmee niet genoeg om ons beiden te voorzien (dwz onder bijstandniveau voor 2 persoons huishouden). Zij werkt bij haar moeder in de eigen zaak en wil hier absoluut niet weg.
Als wij Bijstand aanvragen, doen wij dat als gezin zijnde. Dat heeft tot gevolg dat wij beiden worden gedwongen te gaan solliciteren, terwijl mijn vriendin dit helemaal niet wilt (en ook niet weg KAN bij haar huidige werkgever). Je moet als gezin zijnde er eerst alles aan doen om zelf in je onderhoud te voorzien.

Dit stukje info miste ik in het artikel

Britt, 26-04-2013 09:25 #2
Hallo,
ik heb een vraagje.
tegenwoordig moeten vmbo kader leerlingen nog een mbo niveau 2 diploma halen om voor hun 27 uitkering aan te vragen. en als je een VWO diploma haald hoef je weer geen extra niveau 2 diploma te halen om voor je 27 uitkering te vragen. maar hoe zit dat met HAVO diploma kunnen die zonder een extra diploma uit kering vragen voor hun 27 of moeten hun ook nog een extra diploma halen op MBO of HBO?

M.V.G,
Britt

Vera, 29-03-2013 18:25 #1
Hallo,
Naar verwachting ben ik in juli afgestudeerd HBO'er. De kans op een baan in mijn sector is momenteel erg klein. In het verleden heb ik echter op basis van mijn MBO diploma voor een uitzendbureau gewerkt, hierdoor voldoe ik naar mijn inziens aan een aantal voorwaarden voor het aanvragen van een WW uitkering. Maar is een arbeidsverleden via een uitzendbureau ook geldig voor het aanvragen van een WW uitkering?
M.v.g. Reactie infoteur, 30-03-2013
Hallo Vera,

Ja, bij mijn weten telt werk dat je hebt gedaan via een uitzendbureau of detacheringsbureau ook mee voor de opbouw van het arbeidsverleden.

Groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Laatste update: 08-05-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: WW-uitkering
Reacties: 33
Schrijf mee!