InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vijf gewoonten om minder geld uit te geven

Vijf gewoonten om minder geld uit te geven

Vijf gewoonten om minder geld uit te geven Overal word je verleid om geld uit te geven: op straat, op tv, via online winkelen. Pinnen is zo gebeurd, je credit card heb je zo getrokken. Hoe voorkom je dat het geld je portemonnee uit vliegt? Dit kun je doen door jezelf een aantal gewoonten aan te leren die ervoor zorgen dat minder geld uitgeven je tweede natuur wordt. Sommige van deze gewoonten zijn voor jou wellicht al vanzelfsprekend, terwijl je een aantal nog niet toepaste. Deze gedragingen en trucjes zullen je hoe dan ook helpen om geld te besparen.

Inhoud:

Gewoonten om minder geld uit te geven

Minder geld uitgeven is niet zo moeilijk als het lijkt. Het gaat namelijk niet om grote veranderingen. Het zijn de kleine dagelijkse uitgaven die je in de gaten moet houden.

Vermijd winkelen op bepaalde momenten

Deze gewoonte is het gemakkelijkste om aan te leren. Je hoeft er namelijk niets anders voor te doen dan gewoonweg thuis te blijven. Ga op zulke momenten ook niet online; dit om even snel online winkelen te voorkomen. Indien je namelijk niet gaat winkelen op momenten waarop je geneigd bent om meer geld uit te geven, kun je veel geld besparen.

Voorbeelden van zulke momenten zijn:
  • Zaterdagen en koopzondagen; door de drukte en gezelligheid trek je eerder je portemonnee
  • Het weekend nadat je salaris is gestort, omdat je je dan rijker voelt.
  • De uitverkoop, tenzij je je "boodschappenlijstje" (zie verder in dit artikel) bij je hebt.
  • Als je verdriet hebt; kopen biedt troost.
  • Black friday, overgewaaid uit de VS
  • De dagen rond Sinterklaas, Moederdag, Vaderdag, Kerstmis, Valentijnsdag etc.

Pas op voor arrogante verkopers

Een bekende verkooptruc die met name in kleinere boetiekjes wordt toegepast is de volgende. De verkoper stelt dat een bepaald artikel wel erg duur / te hip / te jeugdig voor je is. Een natuurlijke reactie van mensen is om het dan juist wel te kopen omdat ze willen bewijzen dat ze zich het product wel degelijk kunnen veroorloven, of dat ze hip / jeugdig genoeg zijn. Wees hier dus op bedacht de volgende keer dat je zo’n boetiekje binnen stapt.

Je kunt deze verkopers het gras voor de voeten wegmaaien door bij binnenkomst van de winkel precies te zeggen waar je naar op zoek bent, of hoeveel geld je vandaag van plan bent uit te geven.

boodschappenlijstje op je smartphoneboodschappenlijstje op je smartphone

Maak een (digitale) boodschappenlijst

Als je met een boodschappenlijst winkelt ben je goed bezig, omdat je hiermee impulsaankopen voorkomt. Je kunt deze gewoonte echter verder doortrekken. Omdat je namelijk ook wel eens spontaan of onverwacht een winkel in gaat, is het handig als je altijd een lijstje bij je hebt van alle spullen die je nodig hebt. Dit kan een papieren lijst zijn die je in je portemonnee of handtas steekt. Je kunt zo’n lijst ook in je smartphone invoeren.

Voorbereidend werk

Ga thuis na wat je nodig hebt, en schrijf het op. Loop elk vertrek na. Je schrijft dan bijvoorbeeld op: "keukendoeken, braadpannen, badmat, sloffen, bijzettafel, vloerkleed" etc. Kijk ook eens of er in je garderobe het een en ander ontbreekt, en noteer dit ook. Telkens als je wat nodig hebt, vul je de lijst aan. Als je eens - gepland of ongepland - gaat winkelen, koop dan alleen de dingen op je lijstje; dit zijn namelijk de dingen die je echt nodig hebt. Wees hier wel streng in! Zo’n boodschappenlijst is vooral handig tijdens de uitverkoop; Het thuiskomen met een berg goedkope - maar overbodige – kleding zal hierdoor tot het verleden behoren. Om er voor te zorgen dat je lijst actueel blijft kun je deze bijvoorbeeld eens per maand nalopen.

Winkel mindfull

Mindfull winkelen vertoont wat overeenkomsten met budgetteren, met het verschil dat het bij mindfull winkelen niet om bedragen gaat. In het geval van budgetteren maak je vooraf een afspraak met jezelf hoeveel geld je zult besteden aan bepaalde zaken.
Mindfull winkelen kun je op de volgende wijze bewerkstelligen. Houd - op papier of in je smartphone - een lijstje bij van de spullen die je hebt gekocht, en kruis per aankoop aan of je er plezier aan hebt beleefd, of het handig was etc. De artikelen die je niet aangekruist hebt, had je waarschijnlijk net zo goed niet kunnen kopen. Als je dit een tijdje hebt gedaan, wordt je bewust (mindfull) van wat je voor je aankopen terug krijgt. Doordat je op een andere wijze naar de waarde van je geld kijk, bedenk je vóór de aanschaf ervan of het artikel wel zijn geld waard is.

Bepaal hoeveel geld je per week mag uitgeven

Houd het simpel, en bereken als volgt hoeveel geld je per week mag uitgeven.
  1. Trek van je maandsalaris je vaste lasten en het bedrag dat je wilt sparen af.
  2. Deel dit bedrag door vijf: 1/5 deel is bestemd voor uitjes en cadeautjes, 4/5 deel is je “zakgeld”, en kun je dus naar believen uitgeven.
  3. Deel het zakgeldbedrag door vier, de uitkomst is je wekelijkse zakgeld.
Als je zakgeld op is, is het op; geef in geen geval meer uit dan je zakgeld.

Lees verder

© 2015 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsHoe kan je minder geld uitgeven in de supermarkt? TipsMinder geld uitgeven aan boodschappen en meer overhouden op het einde van de maand? Het is iets wat we allemaal wel zoud…
Voordelig uitgaan: Goedkoop stappenVoordelig uitgaan: Goedkoop stappenVoordelig uitgaan kan op verschillende manieren, en kan je veel geld opleveren. Stappen is voor veel mensen namelijk een…
Reserveer een vast bedrag voor leuke dingenReserveer een vast bedrag voor leuke dingenJe wil minder geld uitgeven aan de zogenaamde leuke dingen. Om dit op lange termijn vol te houden moet je een doel stell…
Budgetbeheer: geld besparenBudgetbeheer: geld besparenMet de economische crisis speelt geld voor iedereen een belangrijke rol. Evenwicht in de inkomsten en uitgaven is essent…
Eén bespaartip: geef minder uit dan dat er binnen komtEén bespaartip: geef minder uit dan dat er binnen komtGeld beheren is eigenlijk ontzettend eenvoudig. U hebt iedere maand een inkomen, en u kunt niet meer uitgeven dan dat er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Baumannideen, Pixabay
  • www.flickr.com: Dominik Meissner, Origami Geld Flugzeug
  • www.oprah.com/money/Money-Rules-How-to-Save-Money
  • www.flickr.com: Danie van der Merwe, Grocery Gadget on the iPhone

Reageer op het artikel "Vijf gewoonten om minder geld uit te geven"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 19-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldtips
Schrijf mee!