InfoNu.nl > Financieel > Geld > Salarisverhoging vragen, kost niets

Salarisverhoging vragen, kost niets

Salarisverhoging vragen, kost niets In tijden van crisis, jeuken menigeen de handen om een salarisverhoging te vragen. Veel werknemers werken immers langer en harder dan ooit tevoren en hebben een financiële compensatie best verdiend. Maar wie niet vraagt om een salarisverhoging, die krijgt er ook geen. Zo simpel is dat. Wie dus van tijd tot tijd daarvoor aanklopt bij de baas, vooropgesteld dat hij goed presteert uiteraard, doet niets verkeerd. Wil een verzoek om salarisverhoging kans van slagen hebben, dan is een goede voorbereiding het halve werk

Via salarisverhoging meer overhouden

De kabinetten Rutte I en II hebben een aantal sociale, financiële en fiscale hervormingen in gang gezet die hun weerga niet kennen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
  • de hervorming van woningmarkt en de hypotheekrenteaftrek;
  • de overheveling van zorgtaken van rijk naar gemeente in het kader van de nieuwe WMO;
  • ingrijpende aanpassingen in ons pensioenstelsel;
  • de verhoging van de AOW-leeftijd.

Ofschoon Den Haag ons van tijd tot tijd anders wil doen geloven, zal als gevolg van al die maatregelen zeker niet meer geld in onze portemonnee belanden. De enige zekere manier om per saldo meer over te houden, is een salarisverhoging. Maar menigeen vraagt zich af of tijden van crisis met lege orderportefeuilles en kostendruk, daarvoor wel het juiste moment zijn. Een eensluidend antwoord valt daarop niet te geven.

Financieel profiteren van betrokkenheid en inzet

Feit is dat veel bedrijven al weer een opleving bespeuren. En sowieso ging het niet alle bedrijven slecht. Sommige bedrijfstakken kenden zelfs een regelrechte boom. Ongeacht daarvan, weerspiegelt het salaris voornamelijk de persoonlijke prestaties, niet de bedrijfssituatie. Als managers zich bijvoorbeeld hebben bewezen als uitstekend crisismanager, is het zeker niet verkeerd als ze financieel willen profiteren van hun betrokkenheid en inzet.

Goede voorbereiding voorwaarde voor succes

Als al bij salarisonderhandelingen onder "normale omstandigheden" een goede voorbereiding de sleutel tot succes is, dan is dat zeker in tijden van economische teruggang het geval. Verzamel voldoende argumenten voor salarisverhoging en neem daarbij ook de volgende aandachtspunten door:
  • hoe heeft het bedrijf profijt van mij gehad?
  • in welk opzicht functioneer ik nu beter dan vroeger?
  • wat zijn de gangbare salarissen in onze branche?
  • wat verdienen de collega's?
  • welke speelruimte heeft mijn leidinggevende?
  • wat zijn de vooruitzichten voor het bedrijf?

Ook het juiste moment moet zorgvuldig worden gekozen. Als je hem tussen neus en lippen op de gang daarover aanschiet, zal de baas waarschijnlijk weinig geld te verdelen hebben. En ook niet onmiddellijk nadat hij ellendige kwartaalcijfers heeft ontvangen.

Wees reëel

Naast moed en doorzettingsvermogen, is echter ook gevoel voor realiteit geboden. Ga daarom met voldoende speelruimte de onderhandelingen in, wees flexibel en oefen geen druk uit. Dat zal niet werken. Meer dan een paar procent zal er in de actuele situatie waarschijnlijk niet in zitten, een paar uitzonderingen daargelaten. Maar ook een beetje meer geld is meer geld. Als alternatief voor een stijging van het bruto salaris, zou je het ook kunnen hebben over een verbetering van de secundaire arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld een auto van de zaak of aanvullende opleiding.

Wat als het niet werkt?

Maakt niet uit, vragen uiteindelijk kost je uiteindelijk niets, behalve dat je jezelf voor die stap moest overhalen. Zelfs ogenschijnlijk mislukte salarisonderhandelingen hebben hun voordelen: je kunt met je baas praten over je sterke punten en je resultaten voor het bedrijf. Je kunt er ook je marktwaarde uit afleiden en eruit opmaken of deze werkgever voor jou nog wel de juiste is. En heel belangrijk, je kunt bij een volgende salarisgesprek aangeven dat je al een “nulronde” achter je hebt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Salarisverhoging vragen, kost niets"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!