Spaarbank of hypotheek, zo profiteert u van een crisis

Spaarbank of hypotheek, zo profiteert u van een crisis Velen schreeuwen moord en brand als er een crisis is. De spanningen in het Midden-Oosten begin 2020 kunnen eenvoudig een forse crisis inluiden. Dat is natuurlijk ernstig, maar weet u dat u met deze situatie in 2020 ook uw voordeel kan zijn. Banken kunnen dan moeilijker aan geld komen. Het betekent misschien wel een hogere spaarrente. Maar er is voor u nog meer voordeel te behalen als u het slim aanpakt.

Kredietcrisis VS als voorbeeld

De schade in de VS als gevolg van de kredietcrisis en hypotheekcrisis was zondermeer groot. Vele mensen moesten daar hun huizen verkopen. Een groot aantal kredieten en hypotheken zal waarschijnlijk nooit worden terugbetaald. Niet voor niets schreven vooral de Amerikaanse grootbanken enorme bedragen af. Niet voor niets ook verlaagde de FED binnen een week tijd de rente met 125 basispunten. Een renteverlaging zonder precedent. Het leidde tot een wereldwijd lagere economische groei dan vooraf was geraamd. De Verenigde Staten probeerden samen met de FED de groeivertraging nog kunstmatig een zachte landing te geven.

Bron: AZRainman, Flickr (CC BY-2.0)Bron: AZRainman, Flickr (CC BY-2.0)

Gevolgen voor Europa

Als er een groeivertraging optreedt, zal ook Europa dat natuurlijk merken. Zeker als het gepaard gaat met een lagere dollar en met banken die hun hand op de kredietknip houden. Als de kredietverlening ook bij ons echt een knauw krijgt, kan het snel bergafwaarts gaan. Spanningen in het Midden-Oosten leiden op zijn minst tot hogere olieprijzen en kunnen een groeivertraging betekenen.

Gevolgen Nederlandse consument

Maar het hoeft niet allemaal kommer en kwel te zijn. Zeker niet voor de mensen met een hypotheek of spaargeld. Op de beurs zal het nog wel even een rollercoaster zijn, maar voor wie zich daarmee niet bezig houdt, zijn er wel degelijk ook voordelen. Bovendien kunnen op de effectenbeurs met turbo's en speeders ook bij dalende beurskoersen forse winsten worden gemaakt.

De spaarder

Als op de kredietmarkt banken elkaar niet vertrouwen en moeilijk aan geld kunnen komen, zal de ECB de kraan verder open zetten maar worden spaarders waarschijnlijk ook weer aantrekkelijker voor de banken. Om hun activiteiten toch te kunnen funden boren ze steeds meer de spaarder aan. En de enige manier om dat te doen is via een hogere spaarrente. De relatief kleinere banken hadden de weg naar de spaarder al gevonden met een hogere spaarrente die vooral werd mogelijk gemaakt doordat de grote en dure kantoren ontbreken. Maar ook de grootbanken kunnen zich genoodzaakt zien om met een betere rente te komen. Ook bieden allerlei banken gunstige spaardeposito’s in 2020 aan.

De belegger

In 2019 en de eerste dagen van 2020 gingen de koersen fors omhoog, maar daar kan een forse kentering in komen. Tijd om het roer om te gooien en uw aandelenportefeuille te beschermen met opties, turbo's en speeders. Een (tijdelijke) crisis geeft een terugval, maar dat is een terugval die in de rest van 2020 weer ongedaan kan worden gemaakt. Het vele geld in de wereld moet ergens heen en stroomt nog steeds volop naar de effectenbeurs. Zo kan 2020 nog altijd een goed beleggingsjaar worden.

De hypotheek: hypotheekrente omlaag

De ING verlaagde de hypotheektarieven en waarschijnlijk volgen er meer, want de lange rente vertoont een duidelijke daling. Sinds 2005 leek er sprake van een stijgende trend, maar daar is in de jaren daarna de klad in gekomen. En dan zijn er nog de voordelen met de belastingvrije schenking tot ruim 100.000 euro als u de ontvanger van de schenking jonger is dan 40 jaar en het geld gebruikt voor de aflossing van de hypotheek of aankoop van een eigen woning. Het is dus niet allemaal kommer en kwel in 2020. De huizenprijzen stijgen nog steeds en minder mensen hebben een restschuld.

Slot

Er zijn voor de Nederlandse consument momenteel zeker voordelen te halen uit een crisis. Niemand weet hoe lang het zal duren, maar wie nu zijn winst pakt is in ieder geval op tijd. Paniek zal ook in 2020 een slechte raadgever zijn, de economie van Nederland kan namelijk wel tegen een stootje in 2020.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spaarbank of hypotheek, zo profiteert u van een crisis"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!