InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat zegt geld over je persoonlijkheid, emoties en relaties?

Wat zegt geld over je persoonlijkheid, emoties en relaties?

Wat zegt geld over je persoonlijkheid, emoties en relaties? Hoeveel verdien jij? Wat geef je uit? En waar aan? Over geld praten is nog steeds een taboe. Zelfs in onze liefdesrelaties kan het onderwerp geld voor veel stress en spanning zorgen.

Waarom leidt geld tot stress?

Als je uit eten gaat met een groep (meer dan 4 personen) dan kan het zijn dat iemand een voorgerecht en dessert neemt, maar jij niet. Als de rekening komt, is het altijd even aftasten: splitten we de rekening per hoofd of tellen we op wat ieder gehad heeft? Als jij geen voorgerecht en dessert hebt gehad, voelt het oneerlijk om toch daarvoor te moeten betalen – maar je wilt ook geen krent lijken, dus betaal je. De irritatie is geboren.

Wat zegt je loonstrookje over jou?

Misschien praten we nog wel het minst openlijk over wat er op ons loonstrookje staat. Dit kan te maken met het feit dat je denkt dat het iets over jou zegt. Je denkt bijvoorbeeld dat een hoog salaris staat voor succes – en daar tegenover een laag salaris voor mislukking.

Ook je uitgaven of je spaarsaldo kunnen iets over je zeggen. Ben je hebberig, zuinig, verkwistend?

Geld en emoties

Geld kan ook sterke emoties losmaken. Wie het geld heeft, kan bepalen wat er gebeurt – hierdoor heeft de ene macht en wordt de ander afhankelijk. Ook al bedoelt de geldschieter het goed, de ander zal toch een soort van machteloosheid kunnen ervaren hierdoor.

Geld kan je ook een gevoel van vrijheid geven, of juist het gevoel dat je opgesloten zit. Als je genoeg geld hebt, kun je (tot in zekere mate) doen wat je wilt en kopen wat je wilt. Maar juist weinig geld kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en opgesloten zitten in je situatie, omdat je bijvoorbeeld geen geld hebt om de opleiding te doen die leidt naar je baan die je ambieert.

Veel geld kan ook een gevoel van veiligheid opbrengen. Je hebt voldoende om te zorgen voor jezelf en je geliefden; je kunt de huur/hypotheek betalen, het eten staat ’s avonds altijd op tafel en af en toe een leuk dagje uit kan er ook vanaf. Aan de andere kant kunnen er gevoelens spelen van stress, omdat je nooit weet of je aan het eind van je loon nog een stukje maand over hebt – en je weet dat je dit niet kan opvangen met een spaarpotje.

Ook kan geld staan voor liefde. Liefde om je kinderen iets extra’s te geven (of om het gebrek aan aandacht af te kopen) of om ze de beste opleiding te geven. Maar als het oneerlijk verdeeld wordt – onder de kinderen of bijvoorbeeld bij een scheiding – dan zijn de rapen gaar. Ruzies kunnen makkelijk ontstaan en het zal niet de eerste familie zijn die uit elkaar valt omdat het ene kind meer krijgt dan het andere.

Geld: mannen versus vrouwen

Zoals gezegd is het onderwerp geld zelfs in relaties nog te vaak een taboe. Liegen over aankopen is geen uitzondering. Eén op de drie scheidingen komt zelfs voort uit financiële conflicten!

Waarschijnlijk komt dit omdat mannen en vrouwen anders denken over geld. Mannen zien geld als prestatie, geld en vrijheid. Vrouwen daarentegen zien het juist als zekerheid, veiligheid en waardering. Ook zijn vrouwen in nog lang niet alle situaties financieel afhankelijk van de man – of ervaren dat op die manier. Hierdoor kan de vrouw zich machteloos voelen, omdat ze geen controle heeft over de inkomsten – en dat kan weer leiden tot stress en zelfs tot een burn-out.

Daarnaast zijn er ook nog verschillende geldtypen die anders aankijken tegen geld, wat weer kan leiden tot conflicten.
  1. De planner: Weet financieel precies hoe alles zit
  2. De struisvogel: Heeft financieel geen idee wat er gebeurd
  3. De big spender: Geeft ongecontroleerd geld uit
  4. De oppotter: Is zuinig met geld en ziet het als zekerheid
  5. De maximizer: Wil op alle punten scoren, ook financieel, en kan daardoor moeilijk genieten
  6. De minimalist: Heeft helemaal niets met geld.

Geld tips: Jouw relatie met geld en geld in de relatie

1. Weet jij hoe jij er financieel voor staat?

Een kleine opdracht: maak een schatting van hoeveel je uitgegeven hebt deze maand aan boodschappen. Doe hetzelfde voor kleding/schoenen, je vaste lasten (huur, energie, water, telefonie) en eventueel andere grote uitgave categorieën die je hebt. Schrijf dit op.

Schrijf ook op wat jij denkt dat er binnenkomt elke maand.

Ga nu je rekeningafschrift van afgelopen maand langs. Reken uit hoeveel je werkelijk hebt uitgeven aan de kostenposten. Komt jouw schatting in de buurt?

2. Wat zijn jou financiële pluspunten en valkuilen?

Ga eens na wat jij financieel gezien erg goed doet en wat beter zou kunnen. Bedenkt van elk drie.

Denk bijvoorbeeld aan consequent elke maand een x bedrag sparen, een budget vaststellen voor je boodschappen of bespaartips lezen. Valkuilen kunnen zijn elk ‘koopje’ ook kopen (nú 3 voor de prijs van 2, maar ondertussen dat helemaal niet nodig hebben), niet weten wat er precies binnenkomt en uitgaat, niet weten welke verzekering wel of niet handig zijn (zoals een AVP, voorheen WA verzekering, is niet verplicht, maar scheelt een hoop ellende als jij schade maakt bij iemand anders!) of niet weten hoe je eigen hypotheek werkt.

3. Ga in gesprek met je partner

Overleg hoe jullie tegen geld aankijken. Aan welke dingen willen jullie geld uitgeven en hoeveel? Houd bijvoorbeeld een kasboek bij voor de uitgaven, zodat je duidelijk hebt waar je geld heengaat – waarbij beiden moeten dit kasboekje kunnen hanteren!
© 2014 - 2019 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld als ruilmiddelGeld als ruilmiddelGeld is in onze economie het hulpmiddel om de ruil van goederen en diensten te vergemakkelijken. Een functie van het gel…
Tips om ruzie over geld te voorkomenTips om ruzie over geld te voorkomenDe meeste stellen hebben het vaakst ruzie over geld. Dit wordt veroorzaakt door de verschillende manieren om met geld om…
Geld en relatieGeld en relatieVeel relaties lopen stuk op geld en over de manier hoe met geld om te gaan. De partners blijken vaak sterk verschillende…
Rijkdom: plannen, verkwisten, schenken, hamsterenRijkdom: plannen, verkwisten, schenken, hamsterenMensen gaan verschillend met geld om. Er zijn grofweg vijf 'geld persoonlijkheden' die elk op hun eigen wijze met geld o…
Wat is zwart geld?Wat is zwart geld?Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft b…

Reageer op het artikel "Wat zegt geld over je persoonlijkheid, emoties en relaties?"

Infoteur: Marilyn
Gepubliceerd: 25-09-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!