InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe we geld voor ons kunnen laten werken

Hoe we geld voor ons kunnen laten werken

Hoe we geld voor ons kunnen laten werken "Laat uw geld voor u werken!" Zo lokken banken onze zuurverdiende centen in hun paleizen. Als u tot degenen behoort die geld nooit zagen werken, dan kan deze tekst voor u van belang zijn. Een uitleg over wat in bepaalde kringen wordt aangeduid als een kenmerk van "het kapitalisme".

Geld kent één probleem: de rente

Geld, het allesoverheersende doel dat we allemaal najagen. In het dagelijks spraakgebruik gaan we immers "geld verdienen" en niet "een vakantie verdienen" of "een maaltijd verdienen ". Oké, geld moet er nu eenmaal zijn, maar geld brengt ook een "klein" probleem met zich mee. Een onbeduidend probleem, dat vaak over het hoofd gezien wordt: de rente.

Eén miljoen op de bankrekening

Ieder van ons kan zich de vreugde voorstellen die zich van ons meester zal maken, als we plotseling miljonair zouden worden: € 1.000.000 op de bankrekening tegen pakweg 5% rente (voor miljonairs zijn banken veel minder zuinig dan voor kleine spaarders!). Dus verdien je zonder één vinger uit te steken € 50.000 per jaar. Zoveel krijgen de meesten van ons nog niet met een jaar hard werken!

Wie betaalt die rente?

Maar de vraag die zich bij menigeen opdringt is: waar komt die rente vandaan? Geld werkt namelijk niet écht vanzelf: iemand leent geld en betaalt daar rente voor. De 50.000 euro rente die wij als miljonair ontvangen, moet dus door iemand anders zijn betaald. En waar haalt die persoon de rente vandaan? Wel, hij koopt met ons miljoen machines, betaalt werknemers en brengt onze rente in rekening in de vorm van een opslag op de prijs van zijn producten. Dus niet ons geld werkt voor ons, maar de mensen die producten kopen, betalen van hun loon of salaris onze rente. Hoewel ze dus niet eens schulden hoeven te hebben, betalen zij de rente van de miljonairs. En de mensen die het miljoen van de bank geleend hebben, treden indirect op als collecteurs van die rente.

Huuropbrengst als rentederving

Een ander voorbeeld. Stel, we nemen het fenomeen huur eens onder de loep. Iemand koopt een appartement om het te verhuren. Op internet zijn er talloze onroerendgoedsites, zodat u zich een goed beeld kunt vormen van wat zo’n appartementen moet kosten. We gaan in ons voorbeeld maar eens uit van € 150.000. Als iemand zoveel geld over heeft, heeft hij twee mogelijkheden:
  • of hij brengt het naar de bank en incasseert rente;
  • of hij koopt er iets voor dat hem winst oplevert.

Maar hij zou dom zijn als datgene wat hij koopt, niet minstens zoveel rendement oplevert als de risicoloze storting bij de bank. Als hij dus op de bank 5% rente zou krijgen, moet ook zijn investering ten minste 5% rendement opleveren, vergoeding voor gederfde rente bij wijze van spreken.

Huur, ook een verkapte vorm van rente

Als u dus 150.000 euro overheeft en daarvoor een appartement koopt om te verhuren, dan moet de huur voor die investering ten minste 5% rente opleveren. Anders heeft u bovenstaand betoog nog niet goed begrepen. Vijf procent rente over 150.000 euro is 7.500 euro, per jaar wel te verstaan. Dat geld komt uiteraard van de huurder die aan u rente in de vorm van huur betaalt.

De huur die miljoenen huurders, niet alleen in Nederland maar over de hele wereld betalen, kan men dus feitelijk beschouwen als rente. En onder ons gezegd, die rente komt doorgaans terecht bij degenen die eigenlijk toch al niet te klagen hebben. En wie nu zegt "maar dat is toch niet realistisch, zo kun je toch niet rekenen", die zou je nogmaals de vraag kunnen stellen: “Zou u uw geld steken in een investering die minder oplevert dan wat u van de bank krijgt?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe we geld voor ons kunnen laten werken"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-09-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!