InfoNu.nl > Financieel > Geld > Besparen in de feestmaand december

Besparen in de feestmaand december

Besparen in de feestmaand december De maand december is voor veel mensen een leuke, gezellige maand. Het is dé maand van de feestdagen: het Sinterklaasfeest, het kerstfeest en natuurlijk Oud & Nieuw. Met veel cadeautjes, een mooie kerstboom, vuurwerk en veel en lekker eten. Ondanks alle gezelligheid zijn deze feestdagen jammer genoeg vaak ook een flinke aanslag op je portemonnee, iets wat de pret toch behoorlijk kan drukken. Wil je de feestdagen net zo leuk, lekker en gezellig houden als altijd maar toch zorgen dat het ook betaalbaar blijft? In dit artikel worden tips gegeven hoe je geld kunt besparen tijdens deze leuke, maar dure maand.

Sinterklaas

Het Sinterklaasfeest is een gezellig geest, vol met cadeautjes. Niet alleen de cadeautjes op pakjesavond, maar ook met schoencadeautjes voorafgaande aan pakjesavond. Helaas zijn al deze cadeautjes vaak een aanslag op de portemonnee. Met onderstaande tips blijft het Sinterklaasfeest betaalbaar en dus ook leuk voor iedereen.

Tips

Koop de cadeautjes al ver van te voren in. Gedurende het jaar is er veel verschillend speelgoed in de aanbieding, dus zodra je iets ziet wat je kind leuk vindt en wat in de aanbieding is, sla je het alvast in het bewaar je het voor Sinterklaas. Met oudere kinderen is het leuk om surprises te maken. Hierbij kun je zoveel mogelijk gebruik maken van kosteloos materiaal om kosten te besparen. Kosteloos materiaal zijn bijvoorbeeld: kartonnen verpakkingen, lege WC-rollen, lege keukenrollen, oud papier.

Een andere leuke manier voor het vieren van pakjesavond is een spelletje waarbij cadeaus worden uitgewisseld. In plaats van iedereen nieuwe cadeaus te laten kopen, kun je voorstellen dat iedereen iets meeneemt uit zijn/haar huis wat niet meer wordt gebruikt maar nog wel in goede staat is. Op deze manier kost het je geen geld, ruimt je je huis op en krijgt je wellicht nog iets terug wat je al wilde hebben!
Als er bij Sinterklaas voor de hele familie cadeaus worden gekocht en je een verlanglijstje mag maken, vraag dan praktische dingen die je nodig hebt of altijd wel kunt gebruiken, zoals nieuwe onderbroeken, shampoo of douchegel. Op het moment zelf kost het je niet minder, maar uiteindelijk spaar je hiermee toch geld uit omdat je het niet zelf hoeft te kopen.

Een laatste tip is: Let bij het kopen van snoepgoed op de prijzen en koop de goedkoopste variant. Het smaakt net zo lekker maar scheelt u een hoop geld.

Kerstmis

Veel mensen vinden Kerstmis één van de mooiste feesten. Gezellig met zijn allen bij de kerstboom, en natuurlijk ook een lekker kerstdiner op tafel. Maar helaas kost ook Kerstmis vaak een hoop geld, wat de pret aardig kan bederven. Om de kosten in toom te houden kunt u natuurlijk gebruik maken van de bovenstaande tips wat betreft het Sinterklaasfeest. Daarnaast kunnen ook de volgende tips helpen om het kerstfeest betaalbaar te houden.

Tips

Een kerstboom is natuurlijk heel leuk om in huis te hebben, maar je doet er goed aan om de lichtjes niet de hele dag te laten branden. Overdag vallen de lichtjes bijna niet op, en als je bijvoorbeeld televisie kijkt dan kun je de lichtjes ook gemakkelijk uit doen. Dit scheelt op de energierekening. Wil je graag de lichtjes aanlaten omdat het zo sfeervol is? Dan kun je de andere lampen in huis uitdoen. Voor een lichtslang of andere kerstverlichting in de tuin geldt hetzelfde. Overdag kun je de verlichting uitlaten, en als je ’s avonds de gordijnen dicht doet is het ook zonde als je de lampjes laat branden.
Daarnaast is het de overweging waard om een kunstboom aan te schaffen. De aanschafkosten zijn wellicht hoger dan een echte kerstboom, maar omdat de kunstkerstboom meerdere jaren meegaat, verdien je dit de jaren daarna terug. En wil je wel eens andere ballen in de boom maar vind je dit teveel kosten? Doe een kerstballenruil met je ouders, vrienden of collega’s. Zo heeft iedereen andere ballen in de boom en het kost niks!

Wil je graag een kerstdiner houden maar ben je bang dat de kosten de pan uitrijzen? Voor een uitgebreid kerstdiner koken mensen vaak met speciale en dure ingrediënten. Maar je kunt ook heel lekker koken met goedkope ingrediënten. Naast dat het je geld bespaart, daagt het je ook uit om creatief te zijn. Als je toch graag luxe wilt dineren is het ook een optie dat alle gasten voor een onderdeel van de maaltijd zorgen. Zo heb je in totaal toch een luxe idee, maar het blijft voor iedereen betaalbaar.
Veel mensen willen voor het kerstfeest graag een nieuwe outfit, maar helaas zitten hier ook weer kosten aan verbonden. Kijk eens goed rond in je kledingkast. Er is vast wel iets dat je nog maar weinig aan hebt gehad, of iets wat je kunt combineren tot een complete mooie en ‘nieuwe’ kerstoutfit.

Oud & Nieuw

Alsof Sinterklaas en het kerstfeest nog niet duur genoeg zijn, eindigt het jaar met Oud & Nieuw. Naast alle bovenstaande tips die je ook hier kunt toepassen, heb ik nog twee specifieke Oud & Nieuw tips om de kosten in bedwang te houden.

Tips

Veel mensen vinden het bij de traditie horen om olieballen en appelbeignets te eten. Heerlijk natuurlijk, maar om voor iedereen genoeg in huis te hebben moet je flink in de buidel tasten. Zelf oliebollen en appelbeignets bakken scheelt een hoop geld!
Bij Oud & Nieuw hoort natuurlijk vuurwerk. Het is alleen jammer dat dit vaak veel geld kost, wat uiteindelijk letterlijk in rook opgaat. Koop dus niet teveel vuurwerk. Vaak is er in de omgeving toch genoeg vuurwerk om van mee te genieten.
© 2014 - 2018 Lyssophietje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmis informatieKerstmis informatieWat gebeurde er met de eerste kerst, en wat is de eigenlijke betekenis ervan. Waar komt de kerstman eigenlijk vandaan?
De geschiedenis van SinterklaasDe geschiedenis van SinterklaasRond half november komt sinterklaas weer in Nederland. Maar wie is die sinterklaas en waarom vieren we sinterklaas?
Kerstcadeaus kopen? Dat kan goedkoper!Kerstcadeaus kopen? Dat kan goedkoper!December is een drukke maand. Op 5 december vieren veel Nederlanders namelijk het sinterklaasfeest. Na het sinterklaasfe…
Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen?Wanneer begint de uitverkoop van kerstartikelen?Kerstmis gaat gepaard met vele versieringen, kerstartikelen kunnen echter zeer prijzig zijn. Wie verstandig is koopt ker…
Besparen met Kerst en SinterklaasBesparen met Kerst en SinterklaasDecember is traditiegetrouw de duurste maand van het jaar. Dit wordt veroorzaakt door de feestdagen zoals Sinterklaas en…

Reageer op het artikel "Besparen in de feestmaand december"

Infoteur: Lyssophietje
Gepubliceerd: 08-09-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!